1 16386 skrev:
Jag vet inte vad du tror om mig och mina åsikter. Vad jag försökte skriva var att vårt samhälle behöver skatteintäkter för att kunna fungera, och att alla i samhället behöver bidra till detta så mycket de kan, utifrån sina förutsättningar - barn arbetar naturligtvis inte, inte heller äldre, men friska, vuxna människor ska försöka så mycket de kan att försörja sig själva och sina familjer, bidra så gott de kan till de som inte kan ta hand om sig själva samt betala in till sin egen framtida pension. Varför tycker du att min samhällssyn skulle innebära att jag tycker att kriminalitet är OK?
Ber om ursäkt om du tolkade mitt inlägg som kritik mot dig, inlägget var väl snarare ett svar på frågan "Vem ska betala" och är väl egentligen riktat till TS, eller kanske främst TS kund.
Pudlar oförbehållsamt och håller i övrigt med om det du skriver. Jag är egentligen på din planhalva, dock inte som anfallare.:D

• Gilla
16386
  • Laddar…
sysmali
S Sus65 skrev:
Det kommer aldrig att bli så för folk vill bara ha mer och mer så du behöver nog inte vara orolig. t
Jag tror att man inte kan räkna med att ett samhälle i längden kan ge service och välfärd om allt fler (som av olika skäl) inte bidrar.

S Sus65 skrev:
Vem har sagt att dom vill ha så mycket del i det? Jag tror att bor man som för 100 år sedan så är man inte speciellt intresserad av att utnyttja all onödig skit samhället lägger så mycket onödiga pengar på. Vi som väljer att bo på landet och leva enkelt och ha så mycket som går i självhushållning ska väl inte straffas för att många människor mest jobbar för att tjäna pengar för att kunna förbruka på en massa skit. Nej att ta hand om sina barn själv och lägga sin vakna tid på att ta hand om familjen och skaffa föda och värme till dem är väl hundra gånger viktigare en att bara jobba, jobba och låta någon annan ta hand om barnen och skaffa föda åt dig det är ju ändå det livet går ut på. Men att bo enkelt och kunna vara med sina nära och kära är det mest betydelsefulla, tycker jag och som tur är fler med mig. Vi prioriterar olika här i värden
Du är beroende av att vi andra jobbar. Om alla backar 100 år eller mer så kommer livet se annorlunda ut. Att skaffa värme och föda till familjen kommer visa sig lite mer slitsamt än du tror. För att få perspektiv, väljer jag ett extremfall, i England, 1833, då det engelska parlamentet lagstiftade att barn mellan 13 och 18 år inte fick arbeta mer än 12 timmar per dygn. Det innebar att deras arbetsveckan sänktes från 72 timmar till 60 timmar. Inget vi längtar tillbaka till.

Det är säkert så att de tex inte utnyttjar barnomsorg. Fatta vilken besparing det är för samhället. När barnet börjar skolan, vilket inte är frivilligt, kanske de måste ompröva sitt val. De gör sannolikt inte något stort klimatavtryck i alla fall. Det tjänar vi alla på. Tycker att du, om du vågar, skall förklara för din kund att ibland har man otur när man tänker.

• Gilla
linneac och 5 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Det stämmer och är en positiv utveckling, men hur relaterar det till frågan eller mitt inlägg?
Om vi backar i tiden och arbetar mindre så får samhället mindre resurser så kommer det få konsekvenser. Jag nämner en konsekvens, nämligen att spädbarnsdödligheten ökar, vilket många kommer tycka är ett högt pris att betala. Hög spädbarnsöverlevnad är en dyr affär.

Har inte läst hela tråden
Har själv haft tankarna på att flytta ifrån huset till sommarstugan utan el eller vatten och jobba precis så det går runt. Odla egna grödor osv men aldrig ens snuddat vid tanken på det här med skatten så det var riktigt kul att få en tankeställare.

Angående att nyttja sjukvård och allt annat vi betalar skatt för så är det ju lite knepigt med alla som jobbat tex i Norge...
Skattar inte en spänn i Sverige men nyttjar allt

• Gilla
MichelleW och 4 till
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
Självklart vore det en idé. Men himla hånfullt och elakt mot de som har dessa Bull shit jobben. De anser nog inte själva att de har ett Bull shit jobb. Inte jag heller om mitt jobb eller du om ditt jobb, förmodar jag.
Tror att vi i Sverige aldrig har mått så bra som nu och det beror på den skattefinansierade samhällsservicen. Vi lever längre än någonsin förr och får vård mot sjukdomar m.m.
Men frågan här är om de är beredda att göra avkall eller rentav betala för sig själv för den samhällsservicen som de nyttjar? USA är ett halvbra exempel.
Jobbar hälften av folket inte blir det mindre skatt och då skulle vårt systemet falla
Jag skulle vilja påstå att USA är ett skräckexempel på samhällsbyggnad av många anledningar. Jag tar några som exempel men det skulle inte få plats att skriva alla här. När jag började följa USA och deras utrikespolitik för nästan 50 år sedan kunde jag inte drömma om att det var så illa inrikespolitiskt som det är. All statistik bygger på stickprov på de som svarar och det är många som inte svarar om de inte har en fast bostad. Man ser däremot att sysselsättningsgraden är lägst i hela västvärlden i USA även om de offentlig har låg arbetslöshet. Det kan bero på flera saker som t.ex. att de blivit utförsäkrade. Det innebär att det finns en skuggvärld för de som är utanför systemet och det rör som om 10-20 %. Dessa tar ofta lågbetalda ströjobb för att överleva och betalar minimalt med skatt om de betalar någon skatt alls. Därför betalar samhället ut foodstamps till 40 miljoner detta innan Corona. Alla dessa har inte tillgång till sjukvård och det är en av flera anledningar till att livslängden sjunker i USA, det enda i västvärlden. Ovanpå detta så dör mellan 40 000 och 80 000 i förtid varje år. Mellan 600 000 och 800 000 går årligen i ekonomisk konkurs och tvingas lämna allt när de inte har råd att betala sjukhusräkningarna. Det är polisen som verkställer att folk lämnar sina belånade bostäder till bankerna. Vid förra krisen 2008 fick runt 7 miljoner lämnas över sina bostäder till bankerna. Denna kris som pågår kan det bli mellan 15 och 20 miljoner fastigheter som övertas av bankerna. Allt detta pratas eller skrivs det inte om i corporate media som i de stora kabelbolagen. Trump har rätt till viss del när det gäller Media i USA. Det beror till stor del på att ägarna styr dessa bolagen. Det fanns t..ex. många journalister som fick sparken inför Irakkriget när de var kritiska till ett krig med Irak. Detta är lite av skräckexemplen. Det finns förklaringar till att det gått så här illa och det heter korruption när de flesta politiker säljer sina åsikter till storföretagen och de rika och deras 2 partisystem som oftast är väldigt lika. Folket i USA är krigströtta och vill ha förändring. Jag tror och hoppas att folket i USA kan få en förändring på lite sikt, men det är inte lätt när ägarstyrd media motarbetar allt som de flesta vill. Biden som blir ny president snart har ingen bra historik för varken krigen eller för att tjäna folket bara storföretagen.

Redigerat:
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
S Sus65 skrev:
lever man i enkelhet i naturen så kan jag lova dig att sjukvården inte blir utnyttjad i någon större utsträckning. Alla dessa bidrag som lämnas ut till höger och vänster till folk som inte gjort ett handtag för detta land kostar nog mer en vad denna lilla familj kommer göra under hela sitt jordnära liv. Nej tycker det mest låter som den svenska avundsjukan, tviiii
Helt rätt, sjukvården blir inte utnyttjad. Mamman dör i barnsäng, spädbarn av att de inte har tillgång till sjukvård och pappan av att ambulanstransport saknas när han insjuknar. Slitsamt om någon överlever och blir själv eftersom bidrag saknas.

D Dr Jumping Jack skrev:
Helt rätt, sjukvården blir inte utnyttjad. Mamman dör i barnsäng, spädbarn av att de inte har tillgång till sjukvård och pappan av att ambulanstransport saknas när han insjuknar. Slitsamt om någon överlever och blir själv eftersom bidrag saknas.
ha ha vilket larv

• Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
Alla verkar missförstå eller så uttrycker jag själv mig dåligt.

Det var en annan som sa detta till mig.

Jag håller inte med, eller håller med, vet inte riktigt. Eller mellanting.

Utbildning spelar ingen roll eller typ av arbete eller lön.

Poängen är här att de väljer att jobba mycket lite, ett aktivt val de gjort. Istället för att jobba och betala skatt. Och ändå använda samhällets resurser. Bu eller bä?

Ja vad skall man säga om det ....
Vi har människor som, i årtionden, kommit till detta land som inte bidragit/bidrar med en krona, som bor i nybyggda lägenheter, utan att behöva betala alls själva, detta för att jobbande skattebetalare inte har råd med den dyra hyran där.
Dessa får även sina uselt skötta tänder utbytta mot snordyra implantat, medans det finns många äldre som jobbat och slitit hela sitt liv, väljer att dra ut tänder som värker istället för att laga dem då det är billigare.
Med med med mera..
Dessa använder ju också offentliga medel utan att betala skatt på intjänade pengar.
Vad anser din kompis om det??
Så om några väljer att leva minimalistiskt torde detta i jämförelse vara ett minimalistiskt problem.

Detta skrev jag i ett försök att inte verka fördomsfull, men jag kan ju inte förutse alla läsandes tolkningar.

///BG

• Gilla
civilingenjören och 5 till
  • Laddar…
P
Keiller Keiller skrev:
TS kompis kanske inte ville ta jobbet pga att Skogsparet ville betala svart :D
Sant, de kan ju ha varit så oldschool att de inte vet vad skatt moms och dylikt är. Kanske de rentav hade djurhudar som kläder? Det förtäljer ju faktiskt inte historien ;)

Varför inte göra en amish-grupp och leva som förr i tiden. Alla i byn hjälper varandra. Det vore nåt!

• Gilla
civilingenjören och 3 till
  • Laddar…
S Sus65 skrev:
ha ha vilket larv
Alla skall väl ha möjlighet att bo ”i all enkelhet” i naturen. Vi har väl ett jämlikt samhälle. Blir det fler än en liten exklusiv skara så blir det förändringar. Jag pekar bara på att det blir konsekvenser. Utveckla gärna hur du ser att det skall fungera

P
nino nino skrev:
Har inte läst hela tråden
Har själv haft tankarna på att flytta ifrån huset till sommarstugan utan el eller vatten och jobba precis så det går runt. Odla egna grödor osv men aldrig ens snuddat vid tanken på det här med skatten så det var riktigt kul att få en tankeställare.

Angående att nyttja sjukvård och allt annat vi betalar skatt för så är det ju lite knepigt med alla som jobbat tex i Norge...
Skattar inte en spänn i Sverige men nyttjar allt
Fick också en tankeställare. Har små planer att göra liknande när barnen har gift sig. Här runt Gbg finns alla möjligheter eftersom det är gott om skog och mark. Men jag har tänkt att fortsätta jobba till 65 för jag gillar att jobba och de rutinerna och det är socialt.
Får väl lägga pengarna på hög och spara till ev. barnbarns startkapital då.

Annars håller jag inte med min kund helt direkt. Det är en svår fråga.

Men i princip om man låter bli att betala skatt borde man inte ha tillgång till samhällets service. Det är jag enig om.

Invandrare som kommer hit är det meningen de skall jobba så det är en annan fråga, om de inte medvetet låter bli jobba att jobba.

Handlar inte om avundsjuka, utan om allmän rättvisa tolkar jag det som.

Redigerat av moderator:
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
D Dr Jumping Jack skrev:
Alla skall väl ha möjlighet att bo ”i all enkelhet” i naturen. Vi har väl ett jämlikt samhälle. Blir det fler än en liten exklusiv skara så blir det förändringar. Jag pekar bara på att det blir konsekvenser. Utveckla gärna hur du ser att det skall fungera
Eftersom alla människor är olika och vill olika saker med sitt liv så låt denna och andra som också vill LEVA sitt liv göra det, jag är en av dom. vi gör vårat för vi är rädda om miljön, och vår hälsa vill inte ha barn som är inskrivna i psykiatrin redan som mellanstadiet barn. Nej tur att vi finns och hoppas fler tar efter för vi är dom som kostar samhället minst

• Gilla
civilingenjören och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.