50 920 läst ·
301 svar
51k läst
301 svar
De som bor som för över 100 år sedan
Helt rättAltaböke skrev:
Jag tycker att den firma som avstod från det jobbet om det var AV DEN ANLEDNINGEN borde skämmas och frysas ut. Det är fullständigt horribelt att leka moralpolis när man tar jobb, och jag tror att det till och med är olagligt (diskriminering) men i vart fall är det djupt omoraliskt.
Heder åt de som sköter sig själva och inte ber om allmosor.
PS. Att bo som de gör utan el och rinnande vatten är nästan ett heltidsjobb. Ingen kan anklaga dem för att vara latmaskar.
Medlem
· Västmanlands län
· 259 inlägg
Att staten valt att ta folks pengar och fördela ut dem som den tycker är ju inte denhär familjens val, de har bara fötts in i ett sånt samhälle. De är kanske helt okej med dem ifall de inte hade fått tillgång till "välfärden", de kanske rentav önskar att de slapp betala skatt, och att de skulle kunna köpa en privat sjukförsäkring istället. Betala ev. skolgång för sitt barn själva etc. Detta är kanske deras tysta protest mot ett samhällssystem som de inte stödjer? Ska allt vara korrekt så ska väl varje invånare betala en fast summa varje år för att få utnyttja välfärden. De som valt en yrkesväg som betalar mindre får förstås mindre marginal än de som valt en annan väg, men det vore ju det enda rättvisa.
Hobbysnickare
· Hanaskog
· 346 inlägg
Du resonerar synnerligen korkat.mikethebik skrev:
Vilken planet var din kund från?
Att vägra ta ett betalt jobb från någon som väljer att leva snålt, med motivet att denne "inte betalar så mycket i skatt?"
Det här landet kryllar av människor som inte betalar en sketen krona i skatt men glatt lever upp de pengar som vi som jobbar betalar mer och mer i skatt, diverse påhittade avgifter och pålagor, och som det dessutom läggs moms ovanpå.
Är ditt inlägg seriöst verkligen?
Om det är det behöver du och din kund lyfta blicken och se er om i verklighetens Sverige idag!
Medlem
· Västmanlands län
· 259 inlägg
Det är helt fel väg att gå, var och en bör få välja precis vem man gör affärer med och vad man vill göra. Hela poängen varför man blir egenföretagare är ju för att få välja själv vad man vill göra utan att någon annan säger åt dig. Konsekvensen för han är ju att de vänder sig till någon annan som får betalt istället, och det var ju värt det för han uppenbarligen.Altaböke skrev:
Jag tycker att den firma som avstod från det jobbet om det var AV DEN ANLEDNINGEN borde skämmas och frysas ut. Det är fullständigt horribelt att leka moralpolis när man tar jobb, och jag tror att det till och med är olagligt (diskriminering) men i vart fall är det djupt omoraliskt.
Heder åt de som sköter sig själva och inte ber om allmosor.
PS. Att bo som de gör utan el och rinnande vatten är nästan ett heltidsjobb. Ingen kan anklaga dem för att vara latmaskar.
Javisst, men man får inte diskriminera. Om du systematiskt nekar service åt mörkhyade eller judar eller torpare så diskriminerar du.J Krullert skrev:Det är helt fel väg att gå, var och en bör få välja precis vem man gör affärer med och vad man vill göra. Hela poängen varför man blir egenföretagare är ju för att få välja själv vad man vill göra utan att någon annan säger åt dig. Konsekvensen för han är ju att de vänder sig till någon annan som får betalt istället, och det var ju värt det för han uppenbarligen.
Redigerat av moderator:
De flesta även om de bor enkelt vill väl ha del av sjukvården, skolor mm. Och även om de inte direkt utnyttjar det så har de ändå nytta av att det finns poliser, rättsväsende mm. Fungerande samhällsfunktioner som möjliggör för dem (och alla andra) att leva som de gör helt enkelt, och allt det kostar pengar.S Sus65 skrev:Vem har sagt att dom vill ha så mycket del i det? Jag tror att bor man som för 100 år sedan så är man inte speciellt intresserad av att utnyttja all onödig skit samhället lägger så mycket onödiga pengar på. Vi som väljer att bo på landet och leva enkelt och ha så mycket som går i självhushållning ska väl inte straffas för att många människor mest jobbar för att tjäna pengar för att kunna förbruka på en massa skit. Nej att ta hand om sina barn själv och lägga sin vakna tid på att ta hand om familjen och skaffa föda och värme till dem är väl hundra gånger viktigare en att bara jobba, jobba och låta någon annan ta hand om barnen och skaffa föda åt dig det är ju ändå det livet går ut på. Men att bo enkelt och kunna vara med sina nära och kära är det mest betydelsefulla, tycker jag och som tur är fler med mig. Vi prioriterar olika här i värden
Medlem
· Västmanlands län
· 259 inlägg
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 254 inlägg
Hur gör TS kompis om en höginkomstagare som har en mångmiljon villa i ett fashonibelt område vill ha ett arbete utfört?
Kollar denne att ägaren betaler skatt eller på något sätt är en skattesmitare
Många nolltaxerare är enligt mig värre parasiter i samhället än de som är tvungna till att leva på bidrag
Kollar denne att ägaren betaler skatt eller på något sätt är en skattesmitare
Många nolltaxerare är enligt mig värre parasiter i samhället än de som är tvungna till att leva på bidrag
Visst har man som företagare rätt att att avstå ett jobb om man villJ Krullert skrev:
Min erfarenhet är att de med mest inkomst oftast är snålast och ställer till med mest problem vad gäller betalning
Redigerat:
Får jag gissa att en del av dessa jobbar åt stat/kommun, dvs får sin inkomst av skattepengar ??tompas11 skrev:
Gissar även att en del utanför jobbar åt stat och kommun, och indirekt för sin lön för skattepengar ??
Hur många blir det kvar som "Drar in pengar" till samhället ??
Om vi ponerar att det är 3 miljoner, och de ska dra in pengar till 10 miljoner.
Sen undrar man här på forumet varför en hantverkare är så dyr.
Vet att det är en korkad uträkning, men bara på kul.
Statligt och kommunal sektor hade i december 2019, 1 473 400 anställda vars lön betalades av skattemedel.Isakare skrev:
Får jag gissa att en del av dessa jobbar åt stat/kommun, dvs får sin inkomst av skattepengar ??
Gissar även att en del utanför jobbar åt stat och kommun, och indirekt för sin lön för skattepengar ??
Hur många blir det kvar som "Drar in pengar" till samhället ??
Om vi ponerar att det är 3 miljoner, och de ska dra in pengar till 10 miljoner.
Sen undrar man här på forumet varför en hantverkare är så dyr.
Vet att det är en korkad uträkning, men bara på kul.