Altaböke Altaböke skrev:
Jag tycker att den firma som avstod från det jobbet om det var AV DEN ANLEDNINGEN borde skämmas och frysas ut. Det är fullständigt horribelt att leka moralpolis när man tar jobb, och jag tror att det till och med är olagligt (diskriminering) men i vart fall är det djupt omoraliskt.

Heder åt de som sköter sig själva och inte ber om allmosor.

PS. Att bo som de gör utan el och rinnande vatten är nästan ett heltidsjobb. Ingen kan anklaga dem för att vara latmaskar.
Helt rätt

• Gilla
Altaböke
  • Laddar…
Att staten valt att ta folks pengar och fördela ut dem som den tycker är ju inte denhär familjens val, de har bara fötts in i ett sånt samhälle. De är kanske helt okej med dem ifall de inte hade fått tillgång till "välfärden", de kanske rentav önskar att de slapp betala skatt, och att de skulle kunna köpa en privat sjukförsäkring istället. Betala ev. skolgång för sitt barn själva etc. Detta är kanske deras tysta protest mot ett samhällssystem som de inte stödjer? Ska allt vara korrekt så ska väl varje invånare betala en fast summa varje år för att få utnyttja välfärden. De som valt en yrkesväg som betalar mindre får förstås mindre marginal än de som valt en annan väg, men det vore ju det enda rättvisa.

• Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Vilken planet var din kund från?
Att vägra ta ett betalt jobb från någon som väljer att leva snålt, med motivet att denne "inte betalar så mycket i skatt?"
Det här landet kryllar av människor som inte betalar en sketen krona i skatt men glatt lever upp de pengar som vi som jobbar betalar mer och mer i skatt, diverse påhittade avgifter och pålagor, och som det dessutom läggs moms ovanpå.

Är ditt inlägg seriöst verkligen?
Om det är det behöver du och din kund lyfta blicken och se er om i verklighetens Sverige idag!
Du resonerar synnerligen korkat.

• Gilla
Sus65
  • Laddar…
Altaböke Altaböke skrev:
Jag tycker att den firma som avstod från det jobbet om det var AV DEN ANLEDNINGEN borde skämmas och frysas ut. Det är fullständigt horribelt att leka moralpolis när man tar jobb, och jag tror att det till och med är olagligt (diskriminering) men i vart fall är det djupt omoraliskt.

Heder åt de som sköter sig själva och inte ber om allmosor.

PS. Att bo som de gör utan el och rinnande vatten är nästan ett heltidsjobb. Ingen kan anklaga dem för att vara latmaskar.
Det är helt fel väg att gå, var och en bör få välja precis vem man gör affärer med och vad man vill göra. Hela poängen varför man blir egenföretagare är ju för att få välja själv vad man vill göra utan att någon annan säger åt dig. Konsekvensen för han är ju att de vänder sig till någon annan som får betalt istället, och det var ju värt det för han uppenbarligen.

• Gilla
Tösen2 och 1 till
  • Laddar…
J Krullert skrev:
Det är helt fel väg att gå, var och en bör få välja precis vem man gör affärer med och vad man vill göra. Hela poängen varför man blir egenföretagare är ju för att få välja själv vad man vill göra utan att någon annan säger åt dig. Konsekvensen för han är ju att de vänder sig till någon annan som får betalt istället, och det var ju värt det för han uppenbarligen.
Javisst, men man får inte diskriminera. Om du systematiskt nekar service åt mörkhyade eller judar eller torpare så diskriminerar du.

Redigerat av moderator:
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
S Sus65 skrev:
Vem har sagt att dom vill ha så mycket del i det? Jag tror att bor man som för 100 år sedan så är man inte speciellt intresserad av att utnyttja all onödig skit samhället lägger så mycket onödiga pengar på. Vi som väljer att bo på landet och leva enkelt och ha så mycket som går i självhushållning ska väl inte straffas för att många människor mest jobbar för att tjäna pengar för att kunna förbruka på en massa skit. Nej att ta hand om sina barn själv och lägga sin vakna tid på att ta hand om familjen och skaffa föda och värme till dem är väl hundra gånger viktigare en att bara jobba, jobba och låta någon annan ta hand om barnen och skaffa föda åt dig det är ju ändå det livet går ut på. Men att bo enkelt och kunna vara med sina nära och kära är det mest betydelsefulla, tycker jag och som tur är fler med mig. Vi prioriterar olika här i värden
De flesta även om de bor enkelt vill väl ha del av sjukvården, skolor mm. Och även om de inte direkt utnyttjar det så har de ändå nytta av att det finns poliser, rättsväsende mm. Fungerande samhällsfunktioner som möjliggör för dem (och alla andra) att leva som de gör helt enkelt, och allt det kostar pengar.

• Gilla
sysmali
  • Laddar…
Altaböke Altaböke skrev:
Javisst, men man får inte diskriminera. Om du systematiskt nekar service åt negrer eller judar eller torpare så diskriminerar du.
Jag vet inte hur starkt det håller i rätten, men som egenföretagare bör man alltid ha rätt att neka ett jobb oavsett anledning.

• Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Altaböke Altaböke skrev:
man får inte diskriminera
Jodå. Man får inte diskriminera pga. kön, könsidentitet, etnicitet, funktionsnedsättning, sexuell läggning eller ålder. I övrigt går det bra.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Majoriteten av Sveriges befolkning arbetar inte.
Av Sveriges drygt 10 miljoner invånare så arbetar ca 4 miljoner, dvs de har ett arbete de kan försörja sig på.

• Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Hur gör TS kompis om en höginkomstagare som har en mångmiljon villa i ett fashonibelt område vill ha ett arbete utfört?
Kollar denne att ägaren betaler skatt eller på något sätt är en skattesmitare
Många nolltaxerare är enligt mig värre parasiter i samhället än de som är tvungna till att leva på bidrag

• Gilla
MichelleW och 6 till
  • Laddar…
J Krullert skrev:
Jag vet inte hur starkt det håller i rätten, men som egenföretagare bör man alltid ha rätt att neka ett jobb oavsett anledning.
Visst har man som företagare rätt att att avstå ett jobb om man vill
Min erfarenhet är att de med mest inkomst oftast är snålast och ställer till med mest problem vad gäller betalning

Redigerat:
tompas11 tompas11 skrev:
Majoriteten av Sveriges befolkning arbetar inte.
Av Sveriges drygt 10 miljoner invånare så arbetar ca 4 miljoner, dvs de har ett arbete de kan försörja sig på.
Får jag gissa att en del av dessa jobbar åt stat/kommun, dvs får sin inkomst av skattepengar ??
Gissar även att en del utanför jobbar åt stat och kommun, och indirekt för sin lön för skattepengar ??
Hur många blir det kvar som "Drar in pengar" till samhället ??

Om vi ponerar att det är 3 miljoner, och de ska dra in pengar till 10 miljoner.
Sen undrar man här på forumet varför en hantverkare är så dyr.

Vet att det är en korkad uträkning, men bara på kul.

Isakare Isakare skrev:
Får jag gissa att en del av dessa jobbar åt stat/kommun, dvs får sin inkomst av skattepengar ??
Gissar även att en del utanför jobbar åt stat och kommun, och indirekt för sin lön för skattepengar ??
Hur många blir det kvar som "Drar in pengar" till samhället ??

Om vi ponerar att det är 3 miljoner, och de ska dra in pengar till 10 miljoner.
Sen undrar man här på forumet varför en hantverkare är så dyr.

Vet att det är en korkad uträkning, men bara på kul.
Statligt och kommunal sektor hade i december 2019, 1 473 400 anställda vars lön betalades av skattemedel.

• Arg
  • Gilla
Kekistan och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jodå. Man får inte diskriminera pga. kön, könsidentitet, etnicitet, funktionsnedsättning, sexuell läggning eller ålder. I övrigt går det bra.
Du glömde religion. Och annan trosuppfattning.

• Gilla
Altaböke och 1 till
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
det kanske inte är självvalt oftast
Jo tyvärr,,,,,, de som INTE vill leva på bidrag tillhör en minoritet dessvärre

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.