J Jontha skrev:
10 budord?? Tillåt mig skratta! Det finns bara ett, och ENDAST ETT budord.
"Proffsen" (elektriker) som gör fel.
Vi hade haft minst ett livsfarligt fel i vårt ena badrum om inte jag hade vetat vad som var rätt/fel efter att elektriker gjort elen i badrummet, ja det var en firma som är registrerad hos Elsäkerhetsverket som gjorde jobbet, nej det var inte den billigaste firman.
 
  • Gilla
Skandiamannen och 4 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du kommer med väl kraftiga ord där. Har du några belägg/statistik för att "hempulade hus" brukar vara en dödsfälla? Och då menar jag inte vad du råkar ha sett i dina dagar. Du behöver inte vara orolig för de råd som ges på detta forum.
Det är helt irrelevant vad statistik säger. Det finns ingen sådan att få tag i heller. Men jag säger så här, ge fullt fan i elen om du inte är behörig. Man måste ha en tydlig gräns för att det här samhällskontraktet upprättshåll. Det är inte schysst att lura ovetande människor. Tänk hur det skulle vara om vem som helst kunde utföra eljobb utan någon som helst garanti på att det är säkert? Man behöver ha stenhårda regler.
 
  • Haha
  • Wow
  • Gilla
Erik JL och 3 till
  • Laddar…
J Jontha skrev:
Det är helt irrelevant vad statistik säger. Det finns ingen sådan att få tag i heller. Men jag säger så här, ge fullt fan i elen om du inte är behörig. Man måste ha en tydlig gräns för att det här samhällskontraktet upprättshåll. Det är inte schysst att lura ovetande människor. Tänk hur det skulle vara om vem som helst kunde utföra eljobb utan någon som helst garanti på att det är säkert? Man behöver ha stenhårda regler.
Och jag säger att du kommer med fullständigt ogrundade påståenden. Gör som du vill på ditt hörn och låt andra göra som de vill. Vill du fortsätta diskussionen så behöver du tagga ned och förklara bakgrunden till din inställning. Då kan vi säkert komma överens.
 
  • Gilla
nmeden och 15 till
  • Laddar…
Fairlane
J Jontha skrev:
Tänk hur det skulle vara om vem som helst kunde utföra eljobb utan någon som helst garanti på att det är säkert?
Du menar som nu?
Det finns ingen garanti för att elektrikern som kommer hem till dig vet vad hen gör och gör rätt. Det finns faktiskt många bevis för att det blir fel ibland.

Personligen tycker jag det är viktigare att det blir rätt och bra än vem som gör jobbet. Vissa verkar dock tro att det alltid blir fel och dåligt när någon som inte får gör jobbet, och alltid rätt när det utförs av någon som får.

Jag undrar hur många som arbetar som elektriker, utan egen behörighet, som gör jobb hemma i förhållande till hur många av de som ringer en som får göra jobbet. Jag tror att de flesta av dessa gör själva, fast det blir en minerad bostad.
 
  • Gilla
  • Älska
13th Marine och 7 till
  • Laddar…
kisumisu
blackarrow blackarrow skrev:
Finns det inte en annan tråd om kvalitet på billig elmateriel?
Visst finns det det och ännu fler trådar och inlägg om vem som får göra vad och att bara auktoriserade skall få röra elgrejor.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
E
kisumisu kisumisu skrev:
Visst finns det det och ännu fler trådar och inlägg om vem som får göra vad och att bara auktoriserade skall få röra elgrejor.
Din anläggning.
Ditt ansvar.
Detta visste när du köpte den.
Vi är glada att du åtminstone hade skött din regel bundna kontroll av JfB så barnen klarade sej.

Hårda ord.
Men blir väldigt orolig då jag läser detta.
Ni beställer från Swish och väntar lik värdig kvalitet som ABB.
 
  • Wow
  • Haha
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
J Jontha skrev:
Tänk hur det skulle vara om vem som helst kunde utföra eljobb utan någon som helst garanti på att det är säkert?
Precis som nu? På min topplista över problem i världen finns i alla fall inte hempuleri med...
 
  • Gilla
Nyfniken och 7 till
  • Laddar…
E
Alfredo Alfredo skrev:
Precis som nu? På min topplista över problem i världen finns i alla fall inte hempuleri med...
Alfredo Alfredo skrev:
Precis som nu? På min topplista över problem i världen finns i alla fall inte hempuleri med...
Såg du inte precis att Kisu Misus barn höll på att stryka med på grund av detta?

Om elektrikern gör 7000 moment på en vecka. Och hem pullare 7.
Så är elektrikern en dålig män i ska om den gör 2 misstag.
Men hem pullare är bra som bara gjorde ett.
Kanske la spänning på grön gul till exempel.
 
kisumisu
E El-Löken66 skrev:
Din anläggning.
Ditt ansvar.
Detta visste när du köpte den.
Vi är glada att du åtminstone hade skött din regel bundna kontroll av JfB så barnen klarade sej.

Hårda ord.
Men blir väldigt orolig då jag läser detta.
Ni beställer från Swish och väntar lik värdig kvalitet som ABB.
Jo det var bra det fanns jfb.

Var också bra att den var tillslut rätt installerat.

Vet inte om det var hempuleri då de var nåt som fanns i huset när jag köpte.

Men måste också nämna här att jag har haft 3 olika auktoriserade elektriker.
En satte upp centralen och skulle försöka jämna ut systemet.

Elektriker nummer 2 kommer och frågar mig om det är just hemmapul då två st jordfelsbrytare helt felkopplat. Detta märktes då han installerade bergvärmepumpen. Centralen var ditsatt av elektriker nr1.

Elektriker nr3 som kommer installerar laddboxen till bilen funderar och funderar och nästan småsur när det är så många jfb i systemet. Han tänkte först koppla förbi jfb helt och hållet "då laddboxen har redan en inbyggd" men jag var hård att han fick inte göra så.

Så visst finns det även olika slags elektriker också. Vissa verkar bara kunna koppla in på system med 1 gemensam jfb som han som installerade laddboxen "man brukar väl bara ha 1 jfb till hela huset".

Jag har 1 till övervåning. 1 undervåning. 1 till garage. 1 till kyl/frys. 1 som går till bastu, spisen och bergvärmepumpen, 1 till laddboxen.
Må hända det är överdrift men vill inte att hela huset slocknar om det blir fel någonstans och det är väl en norm att man åtminstone har kyl/frys på eget?
Ursprungligen gick den som går till laddboxen till direktverkande el övervåning.

Men den viktigaste regeln i överlag är ju det att man inte gör själv sådant som man är osäker på.

Gäller även annat än el. Själv skulle jag aldrig gå röra i rörinstallationer då det kan bli stora skador där och även där farliga saker kan hända som att nån får skållhett vatten på sig som exempel.

Eller lägga tak och andra konstruktioner som man inte har någon aning om och som nån kanske hamnar under när den rasar.
 
Redigerat:
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
J Jontha skrev:
10 budord?? Tillåt mig skratta! Det finns bara ett, och ENDAST ETT budord.

Låt proffsen sköta elen!
Bara en fråga @Jontha. De 10 sakerna som är uppräknade är de verkligen fel och något som proffsen kan strunta i?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
tommib
J Jontha skrev:
Det är helt irrelevant vad statistik säger.
Eh, nej. Det är i högsta grad relevant för regler att det finns empiriskt stöd för dem. Annars finns ingen poäng med att följa dem. Du verkar anlägga attityden man har i totalitära stater, det ledaren säger är rätt och kan inte ifrågasättas.

J Jontha skrev:
Det finns ingen sådan att få tag i heller.
Jodå, det finns en hel del statistik. Jag har sammanställt en del av den några gånger här på forumet och andra har gjort samma sak. Du får leta lite, jag orkar inte sammanställa den igen. Sökord är t.ex. bränder, elsäkerhetsbarometern. Kortversionen är att våra hus enligt elsäkerhetsverket är proppfulla med livsfarligt el på grund av hempul och det gör att folk glömmer spisen på och klättrar på tågvagnar. Samt att yrkesmän slarvar med rutinerna på jobbet. Jävla hempulare.

J Jontha skrev:
Man måste ha en tydlig gräns för att det här samhällskontraktet upprättshåll.
Jaså? Varför? Ordet samhällskontrakt är också totalt felplacerat här.
J Jontha skrev:
Det är inte schysst att lura ovetande människor.
Håller helt med. Exempel från branschen är "Det här måste bytas, det är helt slut", "Det kostar faktiskt så mycket på grossen", "Det är normalt att åka iväg tre gånger på en dag till grossen" eller min egen favorit, från en auktoriserad elinstallatör "Jordfelsbrytare fungerar inte om du inte byter alla uttag till jordade".

J Jontha skrev:
Tänk hur det skulle vara om vem som helst kunde utföra eljobb utan någon som helst garanti på att det är säkert?
Du menar som nu? När man kan ta in Parkbänks-Kenta och låta han bygga elsystemet på närmaste dagis utan problem så länge det finns en auktoriserad som satt sin kråka på EKPn?

J Jontha skrev:
Man behöver ha stenhårda regler.
Nja, det vore kanske bra. En av de stenhårda reglerna borde i så fall vara "DU SKALL ICKE KOPPLA EL UTAN GENOMFÖRT KUNSKAPSPROV OCH EGEN BEHÖRIGHET". Kombinera det med borttagande av praktikkravet och istället ett praktiskt prov så är jag helt med. Detta ska då göras av exakt alla.
 
  • Gilla
  • Älska
nmeden och 23 till
  • Laddar…
J Jontha skrev:
10 budord?? Tillåt mig skratta! Det finns bara ett, och ENDAST ETT budord.

Låt proffsen sköta elen!

Det är fullkomligt oacceptabelt att snåla fuskare ska få komma undan med pulande. Likställ det med minor planterade i ett hus. Jag skulle önska att hus blev besiktigade precis som bilar blir. För vad är egentligen skillnaden? Vill du flytta in i en dödsfälla?
Intressant du jämför med bilar där vem som helst får utföra service och reparation på tex bromsarna.
 
  • Gilla
  • Älska
13th Marine och 7 till
  • Laddar…
P
Jag vill lägga till regel 0:
Ställ dig själv frågan: Är den här inkopplingen eller installationen som jag gör nu begriplig för någon annan än mig.
Sannolikheten att någon annan än du själv behöver underhålla den aktuella anläggningen kan vara ganska stor.

När det gäller regel #8 så tycker jag att man ska anlita en annan firma för åtgärd än den man anlitade för besiktning/kontroll. Den policyn ska förstås vara transparent för båda firmorna.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
kisumisu
P Pin skrev:
Intressant du jämför med bilar där vem som helst får utföra service och reparation på tex bromsarna.
Just precis och det pratas hejvilt även i folkmun inte bara på nätet att elbilar så farliga när man inte ska t ex byta batteri själv. När man försöker diskutera med nån som hävdar att batteribyte kostar mer än en ny bil.

Själv skulle jag kunna tänka mig byta batteripack, laddare mm. Men jag vill inte röra saker som broms!
Det finns dock en grej som är nackdel i elbil och det är när luftvärmepumpen börjar strula och den kan vara farlig pilla i själv (gaser).

Men visst man skall inte göra sådant man osäker på. Blev själv bara rädd när en kompis lånade min starthjälp. Var så oförsiktig och sade emot när jag påpekade "det är bara 12v".
En vanlig bilbatteri kan också vara farlig om man t ex kortsluter och inte vet vad som är rätt poler.
 
Redigerat:
Har inte detaljläst alla inlägg i tråden, men ang. PEN & 10mm² så gäller det kopparkabel. För alu behöver det vara 16mm²
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.