Att använda en 6-ledarkabel är väl inga problem....problemet uppstår om den extra fasledaren matas från en egen säkring som tillsammans med säkringen för den andra fasledaren för samma fas tillsammans kan överbelasta den gemensamma nollan ;) Men var kom sex ledare ifrån? Orkar inte scrolla tillbaka...
 
C
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Orkar inte scrolla tillbaka...
Det finns en smart finess i citaten här i forumet. Längst uppe till höger i ett citat finns en symbol i form av en pil uppåt. Håller man musmarkören ovanför den visas texten "Visa originalet". Klickar man på denna pil i mitt inlägg från igår klockan 20:13 kommer man direkt till inlägg nr 150
 
K Kartone skrev:
Då åker du väl med glädje svarttaxi också då? Där kan vi snacka om ett yrke som inte är särskilt avancerat men du måste fortfarande ha ett taxikort för att köra. Nu är ju vissa yrken reglerade oavsett vad vi tycker här. Således har argumenten ingen som helst betydelse om man själv minsann kan koppla eller inte.

Förhoppningsvis blir det krav på elbesiktningar snart där du som anläggningsägare ska kunna visa på att en auktoriserad firma gjort arbetet osv. Kan förhoppningsvis leda till bättre premier på hemförsäkring m.m.
Krav på besiktningar tycker jag vore utmärkt. Då skall förstås besiktiga den tekniska installationen - inte vem som gjort det, det vore ju helt meningslöst. Så funkar det här där jag bor, ingen frågar vem som gjort det utan man kontrollerar hur det är gjort. Mycket klokare.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
TickyNucker
I delen som handlar om underhåll ska hänvisning till bilden ändras från ”Det som ser fult ut på utsidan såsom på bilden nedan kan mycket väl ändå vara tillräckligt säkert.” till ”Det som ser fult ut på utsidan såsom på bilden ovan kan mycket väl ändå vara tillräckligt säkert.”.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Tack! Nu har jag ändrat till "bilden ovan".
 
  • Gilla
TickyNucker och 1 till
  • Laddar…
N
Kartone 1 skrev:
Och det viktigaste av ALLT! Du får i princip inte göra några som helst elinstallationer utan att ha auktorisation eller att du ingår i ett elinstallationsföretags egenkontrollprogram! Det är olagligt! Kör ni bil utan körkort också?
Vilket till 90% handlar om att elektrikerna vill skydda sitt monopol och maximera vinsten.
Elektriker är också människor och kan göra misstag till livsfarliga installationer. Har själv sett flera helt galna saknar gjorda av behöriga elektriker.
 
  • Gilla
  • Älska
kisumisu och 2 till
  • Laddar…
kisumisu
N Namnet skrev:
Vilket till 90% handlar om att elektrikerna vill skydda sitt monopol och maximera vinsten.
Elektriker är också människor och kan göra misstag till livsfarliga installationer. Har själv sett flera helt galna saknar gjorda av behöriga elektriker.
Sedan skall vi inte glömma alla undermåliga uttag mm som är CE märkta men håller sådan här standard.

Eluttag, två kontakter, trasigt, demonterat, vit plast, anslutningsskruvar, ingen skyddslock, liggande på bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit förlängningskontakt med två europauttag på ett brunt bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta uttag låg på golvet såhär i barnets rum. Märktes när barnet kom gråten i halsen vad är det som hänt när det blev mörkt på ovanvåningen. Jfb slog ut strömmen till den säkringsraden.

Som ni ser uttaget ser helt ut utanför men innerdelen har helt vittrat bort, var en massa plastbitar på golvet nästan som krossat glas fast det var plast. Uttaget är ca 12år gammalt (var då det var omgjort av förra ägaren). Har heller inte körts några överlaster och luktade inte bränt eller såg inte ut bränt någonstans. Uttaget hävdar att man kan köra 16A på den undra vad som hade hänt då om man gjort det 🤔
 
Redigerat:
  • Wow
  • Gilla
  • Ledsen
Nyfniken och 4 till
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Sedan skall vi inte glömma alla undermåliga uttag mm som är CE märkta men håller sådan här standard.

[bild][bild]

Detta uttag låg på golvet såhär i barnets rum. Märktes när barnet kom gråten i halsen vad är det som hänt när det blev mörkt på ovanvåningen. Jfb slog ut strömmen till den säkringsraden.

Som ni ser uttaget ser helt ut utanför men innerdelen har helt vittrat bort, var en massa plastbitar på golvet nästan som krossat glas fast det var plast. Uttaget är ca 12år gammalt (var då det var omgjort av förra ägaren). Har heller inte körts några överlaster och luktade inte bränt eller såg inte ut bränt någonstans. Uttaget hävdar att man kan köra 16A på den undra vad som hade hänt då om man gjort det 🤔
Har haft problem med att jfb löst ut när man stoppar in något i det övre uttaget i ett två-vägs eljo trend uttag. Cirka 20 år gammalt.

Nu meckade jag isär det bara för att konstatera att många plastbitar lossnat från olika delar av uttaget, invändigt. Inte riktigt lika illa som på bilden ovan, men inte bra. Jag lyckades inte lista ut varför jfb löste men sannolikt var det någon kardel som spretat fel och när diverse plastbitar trillat bort så har det exponerat ledande delar - dock förstår jag inte varför det bara löst jfb när man anslöt något i den ena pottan och inte den andra, de sitter ju ihop. Monterade tillbaka ett annat uttag av samma typ och nu fungerar allt som det ska. Skumt fel faktiskt, men nästan mer besvärande var det dåliga skicket på uttaget. Hela huset är fullt av dessa och slitaget borde vara minimalt.
 
kisumisu
MathiasS MathiasS skrev:
Har haft problem med att jfb löst ut när man stoppar in något i det övre uttaget i ett två-vägs eljo trend uttag. Cirka 20 år gammalt.

Nu meckade jag isär det bara för att konstatera att många plastbitar lossnat från olika delar av uttaget, invändigt. Inte riktigt lika illa som på bilden ovan, men inte bra. Jag lyckades inte lista ut varför jfb löste men sannolikt var det någon kardel som spretat fel och när diverse plastbitar trillat bort så har det exponerat ledande delar - dock förstår jag inte varför det bara löst jfb när man anslöt något i den ena pottan och inte den andra, de sitter ju ihop. Monterade tillbaka ett annat uttag av samma typ och nu fungerar allt som det ska. Skumt fel faktiskt, men nästan mer besvärande var det dåliga skicket på uttaget. Hela huset är fullt av dessa och slitaget borde vara minimalt.
Helt galet!

Var bättre när det krävdes S märkning på grejor!

Frågan är om det är miljöntalibaner som hittat på det här eller tillverkarna som helt enkelt börja spara in på material?

Blir det så att man måste göra om all el på moderna hus inom 20år? Väldigt miljövänligt även om det gjorts av komposterbart plast 😂

Har ju sett 40-50år gamla uttag som i alla fall synligt sätt varit helt okej skick.

Tänker man nu på att minska plast och gifter, så borde vi kanske återgå till porslin som i alla fall inte degraderar som dagens plast verkar då göra.
 
Finns det inte en annan tråd om kvalitet på billig elmateriel?
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd och 3 till
  • Laddar…
Lite nyfiken på hur ni ser på överspänningsskydd. I mitt fall har jag en nybyggd villa där inkommande el är nedgrävd
 
10 budord?? Tillåt mig skratta! Det finns bara ett, och ENDAST ETT budord.

Låt proffsen sköta elen!

Det är fullkomligt oacceptabelt att snåla fuskare ska få komma undan med pulande. Likställ det med minor planterade i ett hus. Jag skulle önska att hus blev besiktigade precis som bilar blir. För vad är egentligen skillnaden? Vill du flytta in i en dödsfälla?
 
  • Haha
Nyfniken och 5 till
  • Laddar…
T Tinototem skrev:
Lite nyfiken på hur ni ser på överspänningsskydd. I mitt fall har jag en nybyggd villa där inkommande el är nedgrävd
Då skulle jag säga att du inte behöver några överspänningsskydd. Detta under förutsättning att elkabeln är den enda inkommande ledande ledningen. Har du mot förmodan en tele eller dataledning (i koppar) så behövs alltid IMHO överspänningsskydd i anläggningen.
 
J Jontha skrev:
10 budord?? Tillåt mig skratta! Det finns bara ett, och ENDAST ETT budord.

Låt proffsen sköta elen!

Det är fullkomligt oacceptabelt att snåla fuskare ska få komma undan med pulande. Likställ det med minor planterade i ett hus. Jag skulle önska att hus blev besiktigade precis som bilar blir. För vad är egentligen skillnaden? Vill du flytta in i en dödsfälla?
Du kommer med väl kraftiga ord där. Har du några belägg/statistik för att "hempulade hus" brukar vara en dödsfälla? Och då menar jag inte vad du råkar ha sett i dina dagar. Du behöver inte vara orolig för de råd som ges på detta forum.
 
  • Gilla
Nyfniken och 12 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.