Hej!

Jag ska sätta upp elektriskt justerbar gardin. Denna har ett batteri som räcker ett par månader och laddas via USB C-ingång. Jag kan givetvis koppla in en sladd när den behöver laddas, men eftersom gardinen sitter rätt otympligt till och jag har ett DCL-uttag (för taklampor) precis bredvid undrar jag om det inte går att hitta på en permanent lösning?

I första hand ifall det finns någon DCL till USB-adapter (jag har letat, inte hittat)? Ett annat alternativ är att byta DCL-uttaget mot ett "vanligt" uttag och koppla in en vanligt USB-laddar i denna, men vad jag förstår kräver ett vanligt vägguttag lite mer plats bakom taket jämfört med DCL, så det kan bli tight.

Smarta tankar uppskattas, tack på förhand!

S stais skrev:
Hej!

Jag ska sätta upp elektriskt justerbar gardin. Denna har ett batteri som räcker ett par månader och laddas via USB C-ingång. Jag kan givetvis koppla in en sladd när den behöver laddas, men eftersom gardinen sitter rätt otympligt till och jag har ett DCL-uttag (för taklampor) precis bredvid undrar jag om det inte går att hitta på en permanent lösning?

I första hand ifall det finns någon DCL till USB-adapter (jag har letat, inte hittat)? Ett annat alternativ är att byta DCL-uttaget mot ett "vanligt" uttag och koppla in en vanligt USB-laddar i denna, men vad jag förstår kräver ett vanligt vägguttag lite mer plats bakom taket jämfört med DCL, så det kan bli tight.

Kolla ALI Express mfl de har 230V till USB.

• Gilla
stais
  • Laddar…
Ossian K Olsson
S stais skrev:
Hej!

Börja med att titta om den fungerar att ha ikopplad samtidigt som den används. På vissa saker försvinner funktionen när laddaren sätts in. Har tex några batterilampor som inte lyser och laddar samtidigt.

• Gilla
stais
  • Laddar…
Tack för input!

Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Börja med att titta om den fungerar att ha ikopplad samtidigt som den används. På vissa saker försvinner funktionen när laddaren sätts in. Har tex några batterilampor som inte lyser och laddar samtidigt.
Det är ju bara att "släcka" taklampan när man ska manövrera. Eller tända när man ska ladda. 😀

• Gilla
stais
  • Laddar…
tommib
DCL-uttag tar väldigt mycket plats bakåt så det borde absolut få plats ett vanligt uttag. I värsta fall kan man sätta en förhöjningsram.

Överväg inbyggd USB-laddare.

• Gilla
stais
  • Laddar…
Om du byter DCL uttaget så kolla om det sitter i en apparatdosa eller takdosa. De har olika diameter.

• Gilla
Johan Gunverth och 2 till
  • Laddar…
Är det inte enklast att sätta på en DCL stickpropp på en USB laddare?

• Gilla
stais
  • Laddar…
tommib
Njaeh.... Kanske absolut enklast men det blir rätt dyrt om man vill göra det seriöst eftersom man då behöver en USB-laddare med sladd vilket är förbehållet de kraftigare varianterna. Man kan iofs göra fulhacket med europluggsladdare, två ubåtar och ett färdigt DCL-sladdställ men det blir rätt klumpigt eftersom man bör stoppa in det i en låda av något slag. Varianter där man tar isär en icke sladdförsedd laddare lär vara mycket krångligare än att byta uttaget till ett schuko.

• Gilla
stais
  • Laddar…
ullet
Byt kontakt på en sån här:
Vit väggladdare med två USB-portar och europeisk kontakt, avsedd för laddning av två enheter samtidigt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
stais
  • Laddar…
ullet ullet skrev:
Byt kontakt på en sån här:
[bild]
Nu var det väl USB-C kontakt som TS ville ha och inte USB-A.

• Gilla
stais
  • Laddar…
ullet
R roli skrev:
Nu var det väl USB-C kontakt som TS ville ha och inte USB-A.
TS skrec USB-C ingång, så det är ju bara att välja en USB-kabel som passar mellan.

• Gilla
stais
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.