2 502 läst ·
64 svar
3k läst
64 svar
Datorproblem, datorhjälp -tråden
Och det är väl skönt, att slippa ständiga omstarter precis när man ska göra något viktigt, för att sen när det är klart upptäcka att saker blivit ännu sämre och mer irriterande än förut ...D Dilato skrev:
Ja win 10 slutade att supporteras för en liten tid sen, men gäller det precis allt, eller kommer säkerhetsuppdateringar fortsätta ett tag till, men övrigt stoppas?
Nu var detta en av anledningarna (men inte enda) till att jag fundera på LTSC, för W10 LTSC 2021 kommer att supporteras till 2031.
Men åter till min ursprungliga fråga.
Om jag antecknar den "product key" (5 grupper med 5 tecken) som jag hittade i registret, så borde jag väl alltid kunna suga hem en win11-iso någonstans ifrån (pirakviken i värsta fall) och installera och sen använda den nyckeln jag antecknade?
Om jag antecknar den "product key" (5 grupper med 5 tecken) som jag hittade i registret, så borde jag väl alltid kunna suga hem en win11-iso någonstans ifrån (pirakviken i värsta fall) och installera och sen använda den nyckeln jag antecknade?
Jag får inget sådant, funderar mera på vad som är nytt då jag inte märker något av det i Win11.Mikael_L skrev:
Eller avser du deras Office-program, för där kör jag istället LibreOffice?
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 453 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 453 inlägg
Inte helt säkert.Mikael_L skrev:
Det kan vara så att den klagar att licensen finns på en annan dator.
Men om du har på denna tidigare dator registrerat ett MS konto och kopplat den datorn till kontot så borde du kunna flytta licensen till denna nya dator.
Så har jag i allafall lyckats göra.
Jag köpte en ny dator med Win11 installerat, skapade MS konto, plockade ur licensen, blåste datorn och installerade Linux, installerade Virualbox och Win11 i den och gav den nyckeln och med inloggningen blev Win11 nöjd
Ja här är jag ännu mer konservativ och kör med MS office 2007, som är den sista versionen som jag alls förstår mig på ...A AndersS skrev:
Jag har inte tid att lägga ner all tid som krävs för att lära mig versioner där de flyttar omkring allt till nya platser och nya sätt att göra saker på.
Office 4.0 och 4.3 var det när jag höll datakurser i bl.a Xcel (mest XL), sen gillade jag office 2000 (då hade jag slutat som datautbildare dock), 2003 var rätt OK, 2007 ändrades egentligen lite väl mycket, men 2010 ... då var det helt kört.
Jo så är det och vi har olika förutsättningar, jag klickar mig runt lite, justerar inställningar och så har jag hyfsad koll. Däremot när jag för 5-6 år sedan insåg att det inte fungerade med Photoshop, jag gjorde fel, osv, då tog jag kurser och lärde mig metodik och funktioner utifrån att jag ville lära mig retuschera/laga gamla foton, har fortfarande abonnemang för att kunna kolla olika arbetssätt och repetera.Mikael_L skrev:
Detta låter intressant. Jag ska kanske skapa ett MS-konto ...P PappasHammare skrev:
Har du någon koll på ifall MS-kontot kan hålla rätt på flera datorers licenser?
Eller måste man ha ett unikt konto för varje windowsinstallation?
Här påstås det att man kan ha flera datorer och licensnycklar knutna till ett enda MS-konto.
https://learn.microsoft.com/sv-se/answers/questions/4088676/flera-windows-licenser-till-samma-konto
Och det låter ju vettigt, så det stämmer nog.
https://learn.microsoft.com/sv-se/answers/questions/4088676/flera-windows-licenser-till-samma-konto
Och det låter ju vettigt, så det stämmer nog.
Jo det kan man absolut. Jag har flera pc hemma.Mikael_L skrev:
Men är man ute efter stabilitet så är nog inte Linux fel ändå. Kan vara värt prova? Och köra win som virtuell maskin?
Jag har en linuxburk.
Jag kör den typ aldrig, utan jag satte mest igång den (utav en gammal avlagd dator) för att jag har upptäckt sedan många år sedan att det är fantastiskt bra att ha om man behöver läsa av något annat filsystem, t.ex en disk från en NAS, typ.
Min första maskin jag satte upp med Linux, var en gammal 386'a (eller kan det t.o.m varit en 286?), och då var det slackware, en urjobbig distribution (men det var det som fanns på den tiden), en massa disketter, och sen var det bara att försöka ta redan på rätt horisontella och vertikala frekvenser för monitorn, och att att grafikkortet också skulle matcha, och en massa annat helt extremt pillande i hårdvaruinställningar.
Men nu skulle jag alltså lära min Unix, var tanken. Men det blev dock inte så mycket (tog mig aldrig riktigt tid att kliva över kunskapströskeln), jag lärde mig nog mer Unix på högskolans SUN-maskiner, men det var fortfarande väldigt basic.
Sen har jag nog installerat en Linux-maskin typ 4-5 gånger till, alltid med tanken att komma över motståndet att lära mig mer än totalt basic, ls, cd, pwd, kill osv.
Nu kör jag flera programvaror som inte funkar på annat än windows, och det går säkert att emulera, men då känns det lite som att gå över ån efter vatten.
Jag kör den typ aldrig, utan jag satte mest igång den (utav en gammal avlagd dator) för att jag har upptäckt sedan många år sedan att det är fantastiskt bra att ha om man behöver läsa av något annat filsystem, t.ex en disk från en NAS, typ.
Min första maskin jag satte upp med Linux, var en gammal 386'a (eller kan det t.o.m varit en 286?), och då var det slackware, en urjobbig distribution (men det var det som fanns på den tiden), en massa disketter, och sen var det bara att försöka ta redan på rätt horisontella och vertikala frekvenser för monitorn, och att att grafikkortet också skulle matcha, och en massa annat helt extremt pillande i hårdvaruinställningar.
Men nu skulle jag alltså lära min Unix, var tanken. Men det blev dock inte så mycket (tog mig aldrig riktigt tid att kliva över kunskapströskeln), jag lärde mig nog mer Unix på högskolans SUN-maskiner, men det var fortfarande väldigt basic.
Sen har jag nog installerat en Linux-maskin typ 4-5 gånger till, alltid med tanken att komma över motståndet att lära mig mer än totalt basic, ls, cd, pwd, kill osv.
Nu kör jag flera programvaror som inte funkar på annat än windows, och det går säkert att emulera, men då känns det lite som att gå över ån efter vatten.