2 443 läst ·
64 svar
2k läst
64 svar
Datorproblem, datorhjälp -tråden
När jag läser tråden så inser jag att det var ett klokt beslut när jag gick över till Mac för ett antal år sedan. Det bara funkar. Både i arbetet (systemutveckling, it arkitekt ) och privat.Mikael_L skrev:
Jag rivstartar en ny tråd med en svår nöt att knäcka.
Jag har en dator, HP EliteDesk 800 G2 SFF, dvs en small form faktor kontorsmaskin.
I den har jag pytsat i en grafikkort, Nvidia Quadro K600.
Jag hade fram till för någon dag sedan en skärm, MSI Optix G273QF, körs via displayport (både dator och skärm)
I veckan så bytte jag till en 32", MSI MAG 32CQ6F
Och nu har jag fått problemet att skärmen startar som den ska om datorn har gått ner i sleep-mode, men om jag återstartar från hibernate eller en ren kallstart, så kickar inte skärmen igång, och det verkar även som att datorn hänger sig under uppstarten.
Byter jag tillbaka till gamla skärmen funkar allt som det ska igen.
Renoverare
· Stockholm
· 20 170 inlägg
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 778 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 778 inlägg
Men så är det väl inte?blackarrow skrev:
De säger inget om att de ska skrotas, slängas eller läggas på deponi, bara att de inte längre kommer underhålla det operativsystem de kör på.
Hur länge tycker du att Microsoft ska tvingas (det skulle ju vara motsatsen) att ha uppdateringar? 20 år? 30 år? Ska jag kunna plocka fram en gammal dator med en 486-CPU och så måste MS stödja den och tillhandahålla uppdateringar?
Till ingen nytta alls för hemanvändare, som inte betalat något till Microsoft på 10 år...blackarrow skrev:
Man kan givetvis köpa en separat disk och kopiera filer dit om man vill.
Så är det säkert. Många säkert för att de har hört...blackarrow skrev:
Jaha? Vad säger då det egentligen?blackarrow skrev:
Att många inte ser poängen?
?blackarrow skrev:
De slutar att supportera ett 10 år gammalt OS. Är det att ge upp marknaden?
Helst vill de nog att folk uppgraderar till Windows 11, men framförallt känner de väl inte för att lägga ner enorma belopp på att fortsätta uppdatera ett gammalt system.blackarrow skrev:
Jag ser inte riktigt problemet, att det skulle vara Microsoft-relaterat. Jag hittar inte reservdelar till en 20 år gammal bil, jag hittar inte skåpluckor hos Ikea till ett äldre kök etc. Någonstans tar det slut och Microsoft förvarnade i god tid tycker jag.
Renoverare
· Stockholm
· 20 170 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 170 inlägg
Ingen klagade när Apple lämnade x86 till förmån för ARM. MärkligtFairlane skrev:
Men så är det väl inte?
De säger inget om att de ska skrotas, slängas eller läggas på deponi, bara att de inte längre kommer underhålla det operativsystem de kör på.
Hur länge tycker du att Microsoft ska tvingas (det skulle ju vara motsatsen) att ha uppdateringar? 20 år? 30 år? Ska jag kunna plocka fram en gammal dator med en 486-CPU och så måste MS stödja den och tillhandahålla uppdateringar?
Till ingen nytta alls för hemanvändare, som inte betalat något till Microsoft på 10 år...
Man kan givetvis köpa en separat disk och kopiera filer dit om man vill.
Så är det säkert. Många säkert för att de har hört...
Jaha? Vad säger då det egentligen?
Att många inte ser poängen?
?
De slutar att supportera ett 10 år gammalt OS. Är det att ge upp marknaden?
Helst vill de nog att folk uppgraderar till Windows 11, men framförallt känner de väl inte för att lägga ner enorma belopp på att fortsätta uppdatera ett gammalt system.
Jag ser inte riktigt problemet, att det skulle vara Microsoft-relaterat. Jag hittar inte reservdelar till en 20 år gammal bil, jag hittar inte skåpluckor hos Ikea till ett äldre kök etc. Någonstans tar det slut och Microsoft förvarnade i god tid tycker jag.
Är väl mera beroende av vilka filformat man använder.Alfredo skrev:
Vilket OS är inte viktigt för mig.
Sedan överdriver jag kanske med en NAS och speglade diskar, som jag sedan även har en lös backupdisk för, men också lite USB- minnen med dokument/foto. På datorerna finns det mesta också, men inte lika strukturerat.😇
Är kanske lite gammalmodig, är en skada från arbetslivet.
Det man kan tycka är väl att ett företag med så stora resurser som Microsoft borde kunna släppa en stabil produkt som inte behöver uppdateras hela tiden. I och för sig är väl problemet att folk köper skiten ändå så de tycker väl inte det är värt det.Fairlane skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 170 inlägg
Att Microsoft uppdaterar hela tiden är en bra grej. Det är bla för att täppa igen säkerhetshål.L lbgu skrev:
Detta skiter Apple i. Gick ju bra när de var under dogs och inga hackers brydde sig om att attackera deras användare.
Fast du måste väl hålla med om att det vore otroligt mycket bättre ifall de var kompetenta nog att skriva ett OS utan alla dessa säkerhetshål från början. Med tanke på hur mycket lappningar som kommer ut hela tiden så inser man ju att det finns ett enormt mörkertal när det gäller säkerhetshål som Microsoft inte har en aning om att de existerar. Känns som de hakat på den nu rätt gamla trenden att låta användarna vara betatestare.AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 170 inlägg
Finns ingen annan aktör som gör det bättre. Buggar är en naturlig del av mjukvaruutveckling, skillnaden är hur man hanterar det.L lbgu skrev:Fast du måste väl hålla med om att det vore otroligt mycket bättre ifall de var kompetenta nog att skriva ett OS utan alla dessa säkerhetshål från början. Med tanke på hur mycket lappningar som kommer ut hela tiden så inser man ju att det finns ett enormt mörkertal när det gäller säkerhetshål som Microsoft inte har en aning om att de existerar. Känns som de hakat på den nu rätt gamla trenden att låta användarna vara betatestare.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 778 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 778 inlägg
Ett operativsystem är rätt komplext faktiskt. Det ska fungera mot en mängd olika hårdvaror, i en mängd olika miljöer, uppfylla en mängd olika standarder varav flera kommer efter att operativsystemet skapades. Något som är enklare är när man har en miljö man kan styra över väldigt mycket själv, exempelvis när man bygger flygplan (där kommer det inte in en massa tredjeparts-programvara efteråt) efteråt, eller bilar. Företag som bygger flygplan och bilar har funnits många gånger längre än Microsoft och de har också rätt stora resurser. Trots det så bygger de inte felfria produkter, utan tvärtom produkter som kontinuerligt behöver uppdateringar.L lbgu skrev:
Det är lätt att säga att man ska göra saker felfritt, i praktiken är det inte lika lätt.