S
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag rivstartar en ny tråd med en svår nöt att knäcka.

Jag har en dator, HP EliteDesk 800 G2 SFF, dvs en small form faktor kontorsmaskin.
I den har jag pytsat i en grafikkort, Nvidia Quadro K600.

Jag hade fram till för någon dag sedan en skärm, MSI Optix G273QF, körs via displayport (både dator och skärm)

I veckan så bytte jag till en 32", MSI MAG 32CQ6F

Och nu har jag fått problemet att skärmen startar som den ska om datorn har gått ner i sleep-mode, men om jag återstartar från hibernate eller en ren kallstart, så kickar inte skärmen igång, och det verkar även som att datorn hänger sig under uppstarten.

Byter jag tillbaka till gamla skärmen funkar allt som det ska igen.
När jag läser tråden så inser jag att det var ett klokt beslut när jag gick över till Mac för ett antal år sedan. Det bara funkar. Både i arbetet (systemutveckling, it arkitekt ) och privat.

blackarrow blackarrow skrev:
Stor risk att privatpersoner kommer att förlora data i framtiden.
Ja använder man Microsofts produkter för att säkra sin data har nog risken alltid varit stor…

Alfredo Alfredo skrev:
Ja använder man Microsofts produkter för att säkra sin data har nog risken alltid varit stor…
Microsoft har ju iof den bästa och säkraste implementationen av open auth. Men är man okunnig så är man

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Fairlane
Jag tycker det är skandal att Microsoft får bestämma satt "hälften av världens datorer ska slängas, skrotas eller läggas på deponi", bara för att bara för att blivit inkompatibla med deras programvaror. 🤷‍♂️
Men så är det väl inte?
De säger inget om att de ska skrotas, slängas eller läggas på deponi, bara att de inte längre kommer underhålla det operativsystem de kör på.

Hur länge tycker du att Microsoft ska tvingas (det skulle ju vara motsatsen) att ha uppdateringar? 20 år? 30 år? Ska jag kunna plocka fram en gammal dator med en 486-CPU och så måste MS stödja den och tillhandahålla uppdateringar?
Till vilken nytta för hemvändare?
- Det blir svårare att reparera och uppdatera hårdvaran sin dator.
- Stor risk att privatpersoner kommer att förlora data i framtiden.
Om man inte lagrar sina filer i molnet förstås...och gärna betalar för lite extra utrymme.
Till ingen nytta alls för hemanvändare, som inte betalat något till Microsoft på 10 år...

Man kan givetvis köpa en separat disk och kopiera filer dit om man vill.
Hörde att få uppdaterar till 11 fastän 10'an slutar supportas.
Så är det säkert. Många säkert för att de har hört...
Anställda på Microsoft betalar privat för att använda ChatGPT isf MS egna CoPilot.
97% av windowsanvändarna aktiverar inte ens CoPilot
Jaha? Vad säger då det egentligen?
Att många inte ser poängen?
Testar de bara marknaden eller är de villiga att ge upp halva marknaden för operativsystem?
?
De slutar att supportera ett 10 år gammalt OS. Är det att ge upp marknaden?
Vill de se om folk byter till någon Linux variant eller stannar på osupportad Windows?
Helst vill de nog att folk uppgraderar till Windows 11, men framförallt känner de väl inte för att lägga ner enorma belopp på att fortsätta uppdatera ett gammalt system.

Jag ser inte riktigt problemet, att det skulle vara Microsoft-relaterat. Jag hittar inte reservdelar till en 20 år gammal bil, jag hittar inte skåpluckor hos Ikea till ett äldre kök etc. Någonstans tar det slut och Microsoft förvarnade i god tid tycker jag.

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Microsoft har ju iof den bästa och säkraste implementationen av open auth. Men är man okunnig så är man
Men inte skulle väl du ändå lagra viktiga dokument eller oersättliga bilder på en dator med ett operativsystem från Microsoft? Eller? 🤔

Alfredo Alfredo skrev:
Men inte skulle väl du ändå lagra viktiga dokument eller oersättliga bilder på en dator med ett operativsystem från Microsoft? Eller? 🤔
Varför inte, men du måste ju spara det på minst två Microsoft datorer en off premise

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Men så är det väl inte?
De säger inget om att de ska skrotas, slängas eller läggas på deponi, bara att de inte längre kommer underhålla det operativsystem de kör på.

Hur länge tycker du att Microsoft ska tvingas (det skulle ju vara motsatsen) att ha uppdateringar? 20 år? 30 år? Ska jag kunna plocka fram en gammal dator med en 486-CPU och så måste MS stödja den och tillhandahålla uppdateringar?

Till ingen nytta alls för hemanvändare, som inte betalat något till Microsoft på 10 år...

Man kan givetvis köpa en separat disk och kopiera filer dit om man vill.

Så är det säkert. Många säkert för att de har hört...

Jaha? Vad säger då det egentligen?
Att många inte ser poängen?

?
De slutar att supportera ett 10 år gammalt OS. Är det att ge upp marknaden?

Helst vill de nog att folk uppgraderar till Windows 11, men framförallt känner de väl inte för att lägga ner enorma belopp på att fortsätta uppdatera ett gammalt system.

Jag ser inte riktigt problemet, att det skulle vara Microsoft-relaterat. Jag hittar inte reservdelar till en 20 år gammal bil, jag hittar inte skåpluckor hos Ikea till ett äldre kök etc. Någonstans tar det slut och Microsoft förvarnade i god tid tycker jag.
Ingen klagade när Apple lämnade x86 till förmån för ARM. Märkligt

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Är väl mera beroende av vilka filformat man använder.
Vilket OS är inte viktigt för mig.
Sedan överdriver jag kanske med en NAS och speglade diskar, som jag sedan även har en lös backupdisk för, men också lite USB- minnen med dokument/foto. På datorerna finns det mesta också, men inte lika strukturerat.😇
Är kanske lite gammalmodig, är en skada från arbetslivet.

När jag läser den här tråden så förstår jag lite bättre hur @Bo.Siltberg mfl. känner när de läser El-forumet!

Det är som att det för vissa är viktigare att ha en åsikt än vad själva åsikten faktiskt är.

• Gilla
PappasHammare och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det man kan tycka är väl att ett företag med så stora resurser som Microsoft borde kunna släppa en stabil produkt som inte behöver uppdateras hela tiden. I och för sig är väl problemet att folk köper skiten ändå så de tycker väl inte det är värt det.

• Älska
Dilato
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Det man kan tycka är väl att ett företag med så stora resurser som Microsoft borde kunna släppa en stabil produkt som inte behöver uppdateras hela tiden. I och för sig är väl problemet att folk köper skiten ändå så de tycker väl inte det är värt det.
Att Microsoft uppdaterar hela tiden är en bra grej. Det är bla för att täppa igen säkerhetshål.

Detta skiter Apple i. Gick ju bra när de var under dogs och inga hackers brydde sig om att attackera deras användare.

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Att Microsoft uppdaterar hela tiden är en bra grej. Det är bla för att täppa igen säkerhetshål.
Fast du måste väl hålla med om att det vore otroligt mycket bättre ifall de var kompetenta nog att skriva ett OS utan alla dessa säkerhetshål från början. Med tanke på hur mycket lappningar som kommer ut hela tiden så inser man ju att det finns ett enormt mörkertal när det gäller säkerhetshål som Microsoft inte har en aning om att de existerar. Känns som de hakat på den nu rätt gamla trenden att låta användarna vara betatestare.

• Gilla
HenrikHuslöse och 1 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Fast du måste väl hålla med om att det vore otroligt mycket bättre ifall de var kompetenta nog att skriva ett OS utan alla dessa säkerhetshål från början. Med tanke på hur mycket lappningar som kommer ut hela tiden så inser man ju att det finns ett enormt mörkertal när det gäller säkerhetshål som Microsoft inte har en aning om att de existerar. Känns som de hakat på den nu rätt gamla trenden att låta användarna vara betatestare.
Finns ingen annan aktör som gör det bättre. Buggar är en naturlig del av mjukvaruutveckling, skillnaden är hur man hanterar det.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Detta är anledningen att jag lämnade Windows för Linux.
Men när jag hade Windows gick jag in i Services och klickade ur en hel hoper med program som inte behövde köras.

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
Fairlane
L lbgu skrev:
Ett operativsystem är rätt komplext faktiskt. Det ska fungera mot en mängd olika hårdvaror, i en mängd olika miljöer, uppfylla en mängd olika standarder varav flera kommer efter att operativsystemet skapades. Något som är enklare är när man har en miljö man kan styra över väldigt mycket själv, exempelvis när man bygger flygplan (där kommer det inte in en massa tredjeparts-programvara efteråt) efteråt, eller bilar. Företag som bygger flygplan och bilar har funnits många gånger längre än Microsoft och de har också rätt stora resurser. Trots det så bygger de inte felfria produkter, utan tvärtom produkter som kontinuerligt behöver uppdateringar.

Det är lätt att säga att man ska göra saker felfritt, i praktiken är det inte lika lätt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.