2 443 läst ·
64 svar
2k läst
64 svar
Datorproblem, datorhjälp -tråden
Varför då? Du kan köra Windows på en virtuell maskin med exempelvis VirtualBox. Då blir din windowsmaskin bara en process bland andra hanterad av ditt riktiga operativsystem.J JohanLun skrev:
Så är det kanske.Z ZipLock skrev:
Mitt bryderi med licensnyckeln var att ifall jag ångrar mig och vill tillbaka som det är nu, att jag då ska kunna återvända till en win11-installation och aktivera med den nyckeln som jag har just nu.
Den w10 ltsc som jag isåfall kommer att kasta in kommer funka, för det gör den på en annan dator.
(Och inget MS-konto blir det heller där)
Som tidgare nämnts så får du inga säkerhetfixar till win10 via automatik. Men du kan förvisso registrera förlängning, men då behöver du logga in i Win10 med ett microsoft-konto:
Windows 10 ESU (Extended Security Updates) är Microsofts betalda (eller i vissa fall gratis) förlängning av säkerhetsuppdateringar efter att Windows 10 når end‑of‑support den 14 oktober 2025.ESU gör att du kan fortsätta få kritiska säkerhetsfixar fram till 13 oktober 2026
Gällande W11 och massa onödiga program så tycker jag denna bloatware-remover är tipptopp.
https://github.com/raphire/win11debloat
Windows 10 ESU (Extended Security Updates) är Microsofts betalda (eller i vissa fall gratis) förlängning av säkerhetsuppdateringar efter att Windows 10 når end‑of‑support den 14 oktober 2025.ESU gör att du kan fortsätta få kritiska säkerhetsfixar fram till 13 oktober 2026
Gällande W11 och massa onödiga program så tycker jag denna bloatware-remover är tipptopp.
https://github.com/raphire/win11debloat
Visst går det att byta operativsystem, men för LTSC behövs en egen licens. Windows 10/11 Pro är originallicens och datorns moderkort ligger registrerat hos Microsoft. Det skall alltså gå att lägga på LTSC med egen licens och sedan i framtiden växla tillbaks till originaloperativet utan att knappa licensnycklar.Mikael_L skrev:
Så är det kanske.
Mitt bryderi med licensnyckeln var att ifall jag ångrar mig och vill tillbaka som det är nu, att jag då ska kunna återvända till en win11-installation och aktivera med den nyckeln som jag har just nu.
Den w10 ltsc som jag isåfall kommer att kasta in kommer funka, för det gör den på en annan dator.
(Och inget MS-konto blir det heller där)
Hur mycket pengar och tid är det värt att lägga på Win 10 LTSC som har end of support 12 januari 2027?
Det är IoT varianten, för kassa apparater (pun intended, särskrivningen) som har support till 2032.
Hur köper man ens LTSC (företags)licenser?
Det är IoT varianten, för kassa apparater (pun intended, särskrivningen) som har support till 2032.
Hur köper man ens LTSC (företags)licenser?
Nu har Linux redan nämnts men jag kan säga att efter jag nu gick över till Linux kommer jag aldrig mer kunna köra Windows igen. Frihet och enkelhet jag inte kännt sedan Windows XP (i min mening den bästa windows versionen).
Wine har faktiskt blivit bättre så de flesta windows program fungerar bra, vill man spela så har man Proton som fungerar klanderfritt.
Wine har faktiskt blivit bättre så de flesta windows program fungerar bra, vill man spela så har man Proton som fungerar klanderfritt.
Sen tar det tid att lära sig, jag har haft Linux installerat på nån extradator under alla år, men iom det inte är "vardagsburken" så blir det inte att man vänjer sig. Nu har jag åxå sen 2-3 måander skaffat en MacBook, otroligt mycket trevligare än windows att jobba med som laptop. Men jag har fortfarande 20% saker jag inte kan göra, så jag fortsätter med Win till vardags. Jag kan tänka mig det är lite samma sak med Win 10 och 11 om man inte bara byter. Jag skaffade ny dator till min mamma med Win11 för 2-3 år sen, hon fortsatte joxa med sin gamla Win10 dator ändå tills jag fick lägga den i en låda och be henne inte använda (då den orsakade 50% av min support till henne pga datorn var långsam och full). Känner lite samma sak med iPhone. Det finns saker jag fortfarande, efter kört iPhone i 2-3 år (haft det tidigare men bytt tillbaka, men senaste gången) så är det fortfarande gester som inte sitter, att jag letar efter settings eller inte kan hitta var saker finns.
Men, jag tycker nog man ska ge upp Win10 trots allt, om man har en dator som kör Win11. Win11, Linux eller MacOS är nog vägen framåt. Win10 var rätt uselt åxå.
Men, jag tycker nog man ska ge upp Win10 trots allt, om man har en dator som kör Win11. Win11, Linux eller MacOS är nog vägen framåt. Win10 var rätt uselt åxå.
Är det dessa licenser du letar efter?blackarrow skrev:
https://www.gamekeys.se/produkt/windows-10-enterprise-ltsc-2021/
Ja kanske, fast jag har iofs inte letat.R Revolvermanen skrev:
Inget man hittar på inte.se etc utan man får köpa på den "grå" licensmarknaden.
"Kanske" för att beskrivningen käns lite konstig...de nedan.
Sen skulle jag satsa på LTSC 2019
Som med sina 10 års support går end of life januari 2029. 😀
Då slipper man bekymra sig några år.
Notera att LTSC 2021 fick nedbantad support tid.
Normalpris 2353kr
https://blitzhandel24.com/se/microsoft-windows-10-enterprise-ltsc-2019
Gråmarknadspris: 163kr
https://www.gamekeys.se/produkt/windows-10-enterprise-ltsc-2019/
Från länken i citatet.
Windows 10 Enterprise LTSC 2021
kr399,00Det ursprungliga priset var: kr399,00.
Det nuvarande priset är: kr139,00.
Språk: Alla språk | 32/64-bit
Windows 10 Enterprise LTSC (Long-Term Servicing Channel) – Digital Licens
*Är det IoT-versionen av LTSC? Denna licens kan aktivera en installerad IoT-version, men versionsnamnet kommer att ändras till icke-IoT vid framgångsrik aktivering. Detta innebär att supporten upphör den 12 januari 2027 och inte den 13 januari 2032 som ursprungliga IoT-licenser. Förutom den utökade supportperioden finns det minimala skillnader i funktionalitet och IoT-termen är främst en marknadsföringssnurra för att anpassas till IoT Mobile och IoT Core.” För mer detaljerad information och skillnader, se:
- https://learn.microsoft.com/en-us/windows/whats-new/ltsc/whats-new-windows-10-2021
- https://learn.microsoft.com/en-us/windows/iot/iot-enterprise/whats-new/windows-iot-enterprise-ltsc
- https://community.spiceworks.com/t/specific-technical-differences-between-win10-iot-enterprise-ltsc-2021-non-iot/957191
- https://www.arrow.com/ais/msembedded/wp-content/uploads/sites/3/2020/02/Windows-10-IoT-Enterprise-FAQ_Feb18.pdf
Produktnyckel och installationsinstruktioner e-postas omedelbart efter köp för denna produkt.
I lager - Gratis digital leverans via e-post
För mina privata behov funkar Windows11 med Office, Visio och WSL2(Ubuntu).
Det finns väl 2 stora skäl att fundera över 11an:
1. Gillar man att starta appar som om man googlar efter dem och andra look n feel ändringar?
2. Vad gör 11an "under huven"? Kan man lita på säkerhet och Privacy?
Tweekar man för mycket kanske det blir problem med uppdateringar i framtiden?
Kanske räcker det att göra en systemåtetställningspunkt innan man modifierar systemet så har man en räddningsplan.
Vill man stanna på Windows 10 så blir det inte på Home versionen.
Det händer väl en hel del när man aktiverar en LTSC 2019 nyckel.
Systemet "byggs väl om" och uppdateras
Gillar Windows 10 Home (och inte Pro) är väl Enterprise inte vad man vill ha, men det bästa man kan få...
Det finns väl 2 stora skäl att fundera över 11an:
1. Gillar man att starta appar som om man googlar efter dem och andra look n feel ändringar?
2. Vad gör 11an "under huven"? Kan man lita på säkerhet och Privacy?
Tweekar man för mycket kanske det blir problem med uppdateringar i framtiden?
Kanske räcker det att göra en systemåtetställningspunkt innan man modifierar systemet så har man en räddningsplan.
Vill man stanna på Windows 10 så blir det inte på Home versionen.
Det händer väl en hel del när man aktiverar en LTSC 2019 nyckel.
Systemet "byggs väl om" och uppdateras
Gillar Windows 10 Home (och inte Pro) är väl Enterprise inte vad man vill ha, men det bästa man kan få...
För att reda ut några detaljer
Win10 LTSC kräver egna nycklar
Sen blir det lite rörigare
LTSC 2019 har patchar till -29 (det här inlägget skrivs på den versionen)
LTSC 2021 har patchar till -27 (MS sänkte till 5 år)
LTSC 2021 IoT har patchar till -32
Win10 LTSC kräver egna nycklar
Sen blir det lite rörigare
LTSC 2019 har patchar till -29 (det här inlägget skrivs på den versionen)
LTSC 2021 har patchar till -27 (MS sänkte till 5 år)
LTSC 2021 IoT har patchar till -32
Jag tycker det är skandal att Microsoft får bestämma satt "hälften av världens datorer ska slängas, skrotas eller läggas på deponi", bara för att bara för att blivit inkompatibla med deras programvaror. 🤷♂️
Till vilken nytta för hemvändare?
- Det blir svårare att reparera och uppdatera hårdvaran sin dator.
- Stor risk att privatpersoner kommer att förlora data i framtiden.
Om man inte lagrar sina filer i molnet förstås...och gärna betalar för lite extra utrymme.
Hörde att få uppdaterar till 11 fastän 10'an slutar supportas.
Anställda på Microsoft betalar privat för att använda ChatGPT isf MS egna CoPilot.
97% av windowsanvändarna aktiverar inte ens CoPilot
Testar de bara marknaden eller är de villiga att ge upp halva marknaden för operativsystem?
Vill de se om folk byter till någon Linux variant eller stannar på osupportad Windows?
Till vilken nytta för hemvändare?
- Det blir svårare att reparera och uppdatera hårdvaran sin dator.
- Stor risk att privatpersoner kommer att förlora data i framtiden.
Om man inte lagrar sina filer i molnet förstås...och gärna betalar för lite extra utrymme.
Hörde att få uppdaterar till 11 fastän 10'an slutar supportas.
Anställda på Microsoft betalar privat för att använda ChatGPT isf MS egna CoPilot.
97% av windowsanvändarna aktiverar inte ens CoPilot
Testar de bara marknaden eller är de villiga att ge upp halva marknaden för operativsystem?
Vill de se om folk byter till någon Linux variant eller stannar på osupportad Windows?