Datera/identifiera tapeter

268 läst  3 svar

1. M
    Medlem Nivå 5
    Halloj, har under renovering av 1850-talshus hittat lite bitar av tapeter vilket alltid är roligt. Någon som känner igen några av dessa? 1-6 är tagna från samma stycke tapetserad papp från köket och är i tidsordning med 1 som den äldsta och 6 den yngsta. 7-8 hittades där vägg möter tak i ett annat rum.

IMG_8803.JPG
    1. Min gissning: sent 1800-tal. Pappen satt på råspont som i sin tur satt på en lerklinad vägg som hade målats i ett rutigt mönster. Har inte lyckats hitta något mönster på nätet som ens påminner om det här så dateringen är rätt osäker.

IMG_8804.JPG
    2. Min gissning: ca 1920-1930-tal? Har sett liknande mönster när jag letat på nätet, men ingen exakt match.

IMG_8805.JPG
    3. Mönster i tre färger, varav ett är guld (syns dåligt på bilden). Känns typ leopardmönstrat? Ingen aning vad gäller årtal.

IMG_8806.JPG
    4. svagt ljusblå botten.

IMG_8807.JPG
    5. ser ut som att det är jordgubbar, ev rosor? Svårt att säga, mycket svagt tryck. Kanske 1940?
    6. Rätt säker på att det är 1940-tal. Hittat liknande på nätet men ingen exakt match.

Generellt känns det som att de måste tapetserat om rätt ofta....

IMG_8808.JPG
    7. väldigt fina kornblå detaljer. Ser ut som näckrosor eller vitsippor kanske. Önskar jag hade större fragment. Ingen aning om ålder.

IMG_8809.JPG
    8. Verkar bara vara ett tvåfärgstryck med vitt på grönt botten. Känns som att den borde vara rätt gammal.

2. B
    Medlem · Nivå 15
    Har du kollat in tapeterna i varukatalogen på http://handtrycktatapeter.se/ ?

4:an får mig att tänka på de tapeter som var vanliga under början av 1960-talet. Mönster typ 5 och 6 förekom på 70- och 80-talet också. Sen ska man ju komma ihåg att även om ett mönster är typiskt för en viss period så kan det ha satts upp på väggen 10-20 år senare, det var ju inte som nu för tiden att handlare skulle sälja ut sina lager hela tiden utan om en handlare tog in många rullar och alla inte gick åt de första åren så fick rullarna stå kvar i lagret tills de såldes till kanske en äldre person som gillade att få något som var populärt när hen var ung.

Normalt tapetserar man om med 15-20 års mellanrum men i ett kök kanske det blev något tätare eftersom det blir mer smutsigt med vedspis och liknande.

• Laddar…
  3. Annelie Hultberg
    Administrator Nivå 4
    • Laddar…
  4. H
    Medlem Nivå 1
    Sedan så finns det en bra bok du kan låna på biblioteket:
    Tapetboken. Papperstapeten i Sverige.
    Av Ingela Broström / Elisabet Stavenow-Hidemark.
    Byggförlaget 2004.
    En stor tjock bok med massor med bilder och information om tapeter under olika epoker.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: