8 165 läst ·
82 svar
8k läst
82 svar
Därför tror vi inte på bostadsbubblan
Ränteavdraget gäller ju inte enbart räntekostnader från bolån, utan generellt. Nu är det ju dock såklart så att de flestas räntekostnader härstammar från Bolån, men ändå.stefancrs skrev:Vilket vore rimligt. Avdragen leder i slutändan bara till högre priser och därmed är de en subventionering av bankernas intäkter i slutändan. Bostadsköparna tjänar då inte på det iaf.
edit: Vidare kan man ju fundera på det sunda i att alla de som inte har bolån ska ge bidrag till de som har det. Varför är det en sund samhällsekonomisk idé? De som inte har bolån bor i regel i hyresrätt och ska alltså bekosta att andra skuldsätter sig för att köpa bostad? Galet.
Varför? Jag ser kanske inte den direkta relationen. Vinstskatten för just bostäder behöver absolut ses över eftersom den gäller även när man inte de facto realiserar en vinst (genom att t.ex. flytta till en bostad för samma pris).osiris skrev:
Även fastigheter med hyresrätter ägs av någon, som oftast har tagit lån för att bygga fastigheten. Visst, det är antagligen oftast ett bolag istället för en privatperson, men ändå.stefancrs skrev:
Men bolag som lånar för att bygga en fastighet brukar nog inte ta lån utan amorteringskrav, de vill väl snarare amortera av lånet så snabbt som möjligt?
Hur snabbt man vill amortera av ett lån som bolag beror ju på massa saker, men de får inte ta bolån heller. Går inte jämföra rakt av, ett bolags ekonomi är väsensskild från en individs.Nerre skrev:Även fastigheter med hyresrätter ägs av någon, som oftast har tagit lån för att bygga fastigheten. Visst, det är antagligen oftast ett bolag istället för en privatperson, men ändå.
Men bolag som lånar för att bygga en fastighet brukar nog inte ta lån utan amorteringskrav, de vill väl snarare amortera av lånet så snabbt som möjligt?
Varför ska det öht vara lika? En privatperson och ett bolag är helt olika på jättemånga sätt. Eller vill du börja kvitta moms, endast utföra aktiviteter inom dina registrerade SNI-koder osv även privat? Bli av med alla dina konsumentlagstiftningar? Betala "bolagsskatt" på alla pengar som blir över vid årsskiftet?Nerre skrev:
Privatpersoner och företag fungerar olika. Om du vill att de ska fungera lika så är det en oerhört stor och komplex fråga
Nu har jag inte läst hela tråden men,, faran med bubblan (Bubblan fyller 20 år i år, benämningen föddes när kvadratmeterpriset passerade 15tkr/kvm i Sthlm) är väl att när "kostnadsjusteringen" kommer för bolån så drar utsatta ner på konsumtionen, vilket är fara för hela samhällsekonomin, om gruppen är för stor.
Jag frågade varför det ska vara olika möjligheter att dra av ränta beroende på om det är en privatperson eller ett bolag som äger fastigheten.stefancrs skrev:
Eftersom du inte besvarade min fråga så blir svaret på din fråga: Eftersom du inte kan motivera varför det ska vara olika.
Medlem
· Stockholm
· 1 397 inlägg
Är det inte så att ränteavdragets slopande främst kommer slå mot konsumtionen, inte bopriserna?
Jag känner inte många som räknar med dessa pengar idag eller som jämkar sin skatt, däremot många som ser det som ett extra sparande som oftast spenderas i juni när pengarna kommer.
Jag känner inte många som räknar med dessa pengar idag eller som jämkar sin skatt, däremot många som ser det som ett extra sparande som oftast spenderas i juni när pengarna kommer.
Om ränteavdraget avskaffas omedelbart så kommer det få en tsunamieffekt på bostadsmarknaden då "månadsbetalningen" (jag skrev lite slarvigt månadskostnad i ett tidigare inlägg) kommer att stiga med de där 30 procenten. Det nya jämviktspriset på marknaden kommer att att falla fritt ett tag, själv tror jag att det blir mer än 30% ned i så fall och sedan kommer en period med mycket osäker marknad. Jämför med bolånetaket, marknaden var riktigt stel direkt efter införandet. Det enda rimliga är att klippa lite av avdraget under lång tid 15 tror jag vore lämpligt för att påverka så lite som möjligt.