Hej!

Har precis köpt hus med badkar av stål och letar efter något att dämpa "dunkandet" (minsta barnet är rädd för att gå ner i badet :P).

Tänker att man kanske kan sätta sån här runt själva karet (kommer ju döljas av de avtagbara sidorna på badkaret):
https://www.biltema.se/bil---mc/biltillbehor/ljudisolering/damppapp-bitumen-500-x-1000-mm-2000021213

Dock lite osäker på materialet... Finns det risk att det är skadligt på något vis att ha bitumen i ett badrum? Verkar ju mest bara anpassat för bilar.

P.S. Mitt första inlägg i detta eminenta forum, hoppas jag lagt det rätt :)

Bitumen är ju en oljeprodukt så det kanske inte är så kul att ha inomhus. Kanske liggunderlag kan funka.

Ja, det kanske kan gå. Antar det behöver sitta ganska tätt på karet för att ha effekt.

Undrade också i allmänhet om bitumen är något som inte "ska" användas inomhus/nära människor etc. Kommer ju cancerlarm om allt möjligt titt som tätt men med tanke på att man vistas relativt mycket i ett badrum är det ju onödigt om det kan orsaka något :)

Rickard.
Bitumen används ibland som golv i hotell, shoppingcenter, industri, garage och sånna byggnader så så farligt lär det inte vara men det är ju dumt att äta kanske. I badrum så har man länge använt bitumen som tätskikt också men det kanske inte säger så mycket men jag tror inte det är farligt men det kan i vissa fall lukta så det skulle jag nog vara mer rädd för.
(Dvs vissa bitumenprodukter kan lukta)

J Johan_lilje skrev:
Hur gick det, lyckades du dämpa ljudet?
Jag är också inne på att försöka dämpa ljudet från ett badkar och såg att att bygghemma har något liknande som de säljer till just badkar.

[länk]
Jag körde på den från Biltema, funkade ok fast lite lukt i början.
Produkten du länkade ser intressant ut, återkom gärna ifall du testar 😊

J
Hejsan, jag är inne på att fästa biltema bitumen matta på ett badkar. Vet någon här vad för lim/klister man ska använda? Tror inte att det klister som sitter på mattan från början håller hela livslängden som jag vill att det inbyggda karet ska vara.

J Jönas skrev:
Hejsan, jag är inne på att fästa biltema bitumen matta på ett badkar. Vet någon här vad för lim/klister man ska använda? Tror inte att det klister som sitter på mattan från början håller hela livslängden som jag vill att det inbyggda karet ska vara.
En enkel och effektiv lösning på diverse plåtkonstruktioner.

Det befintliga limmet är bra. Satsa på att tvätta rent underlaget så lär det sitta.
Jag har aldrig haft några problem med att det lossar.

• Gilla
Jönas
  • Laddar…
B Badboyrune skrev:
Hej!

Har precis köpt hus med badkar av stål och letar efter något att dämpa "dunkandet" (minsta barnet är rädd för att gå ner i badet :p).

Tänker att man kanske kan sätta sån här runt själva karet (kommer ju döljas av de avtagbara sidorna på badkaret):
[länk]

Dock lite osäker på materialet... Finns det risk att det är skadligt på något vis att ha bitumen i ett badrum? Verkar ju mest bara anpassat för bilar.

P.S. Mitt första inlägg i detta eminenta forum, hoppas jag lagt det rätt :)
Införskaffa butyl mattor istället. Bitumen har oftast en asfaltsdoft som man kanske inte vill ha inomhus.

Finns klart bättre än dessa men nu är det ju till ett badkar och inte billjud

https://www.biltema.se/bil---mc/bil...ddampningsplatta-460-x-820-mm-2-st-2000044169

• Gilla
Jönas
  • Laddar…
J
T Tokenäs skrev:
Införskaffa butyl mattor istället. Bitumen har oftast en asfaltsdoft som man kanske inte vill ha inomhus.

Finns klart bättre än dessa men nu är det ju till ett badkar och inte billjud

[länk]
Vet du någon om ett lim eller klister som funkar långtidsverkande utan att mattan trillar ner?
På ett kar sitter mycket av mattan upp och ner och tyngden över tid blir nog en faktor här.

J Jönas skrev:
Vet du någon om ett lim eller klister som funkar långtidsverkande utan att mattan trillar ner?
På ett kar sitter mycket av mattan upp och ner och tyngden över tid blir nog en faktor här.
Köper du mattor som är gjorde för billjuddämpning behöver du inte oroa dig för klister, allt i ett paket. Väl rengjort och använt ett rullverktyg(för att få tryck på limmet) vid montering sitter dom fast i ett biltak tills bilen rasar. Aldrig använt biltemas så kan inte utala mig om deras lim, men normalt så sitter dessa plattor för gott om man gjort rätt 👍

https://www.amazon.se/Rullhjulsverk...kation-förbättra-ljudupplevelse/dp/B0DZVRMYPP

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.