Flyttade till hyresrätt nyligen och nu väntat ett halvår på hjälp från hyresvärden. Så jag tänkte kolla här om det finns enkla lösningar på detta problem. Det är en nybyggd lägenhet där ventilationen transporterar ljud mellan lägenheterna på ett jobbigt sätt.

Vi kan vakna mitt i natten av att höra en granne prata. Och det låter som de sitter i rummet bredvid. Men 90% av tiden hör vi ingen granne. Så verkar vara vissa frekvenser och vissa områden de befinner sig, som transporterar ljuden mycket. För deras ljudnivå är inte hög, utan de småpratar oftast. Ljuden verkar komma från alla 8 lägenheter runt oss. För vi hör olika konversationer från olika håll. Det får ett gällt lite ekande ljud i ventilationssystemet.

Har tittat på 2 olika insatser att sätta i röret för tilluften. Vad tror ni om dessa lösningar? Eller andra förslag?

Screenshot_20260513-073701.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Screenshot_20260513-073717.png
Skapa konto
Screenshot_20260513-075317.png
Skapa konto

De där stryper ner flödet så ska egentligen kompenseras med att öppna upp donet motsvarande. Mätutrustningen för att göra rätt är märkligt dyr men går att hyra.

Men bara för att se om det hjälper är det bara att plugga i och lyssna.

• Gilla
KennethG
  • Laddar…
F fiskbuggaren skrev:
Men bara för att se om det hjälper är det bara att plugga i och lyssna.
F fiskbuggaren skrev:
De där stryper ner flödet så ska egentligen kompenseras med att öppna upp donet motsvarande. Mätutrustningen för att göra rätt är märkligt dyr men går att hyra.
Jo förstår att det sänker flödet något. Men har 2 inflöden. Så tänker jag testar på det i sovrummet först. De är kopplade till samma kanal. Det blåser konstant, men inte speciellt mycket. Rätt liten lägenhet på 41kvm.

RoTe
Precis du skriver mitt i natten, då hör jag också folk prata och för att inte tala om allt kul i sänghalmen... Det är så moderna hus funkar tydligen. Även en granne jag umgicks med förr hade ett helvete med en granne som pratade högt i telefon sena kvällar och nätter pga utrikisk. Detta är inget man fixar utan du får lära dig leva med det eller flytta.

Överhörning i ventilationskanaler är ett tecken på att någon snålat eller slarvat i projektering av ventilationen.
Korrekt dimensionerade ljuddämpare löser problemet men de insatser du visar kommer säkerligen bidra till en förbättring, även om det är svårare att gissa hur mycket effekt de ger. MEN det är viktigt att vara medveten om att de sabbar balansen i ventilationssystemet. Om man inte följer upp med en injustering gör de att man med stor sannolikhet får problem på nästa OVK. (iallafall om besiktnignsmannen gör sitt jobb)

Med tanke på de problem du upplever är det inte omöjligt att man skulle kunna få bra effekt bara av att byta ventilerna i båda de lgh som är drabbade av överhörningen. Det kanske kan bryta ljudvågorna med de specifika vinklarna (obs - detta är spekulation och killgissning, inget jag har erfarenhet av) Även dessa behöver man mäta av så man behåller injusterat flöde.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.