Jag kan också bara rekommendera Electrolux. Jag kör fortfarande med min från 2003. Teleskopröret har jag fått köpa som reservdel en gång.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
När jag köpte dammsugare för ett par månader senare tittade jag på uppgiven ljudnivå. Jag hittade ingen som var tystare än Elektrolux med 58 dB. En "Electrolux ZUSGREEN58" blev det och jag är nöjd hittills.

Jag köpte en E-lux "ZUOGREEN" för ett par år sedan och ångrar det till hälften varenda gång jag använder den. Sugaren är i och för sig bra, men slangen är lite för kort och alldeles för styv, så det är lätt att välta inredningen. Eftersom slangen är lite för kort blir det ett väldigt halande och dragande hela tiden.

Jag har en Dyson och är nöjd med den. Bra sug, bra tillbehör och genomtänkt och ingen dammsugarlukt.
Man måste dock vara lite nördig, Dysonmänniskor är lite dammsugarvärldens svar på Appleentusiaster. Antingen uppskattar man egenheterna, eller så kan man inte med den.
Den är påslös, vilket man antingen älskar eller hatar.
Den är ganska högljudd.

Redigerat:
J
Hör även jag till skaran med en electrolux z???-green nånting, den ÄR verkligen otroligt tyst, nån kan dammsuga i rummet intill man tittar på TV utan att veta att det dammsugs... Vi har väl haft vår i dryga 2 år och den håller än... I övrigt är den nog inte bättre eller sämre än nån annan dammsugare jag haft... Men som med all hemel så kommer den ju aldrig hålla som mina föräldrars electrolux från 80-talet (gissar jag) som jag tyvärr dödade genom att råka dammsuga mycket vatten (av misstag när jag tvättade och städade bilen) - annars hade den nog fungerat än. Till försvar kan sägas att de skaffade centraldammsugare så denna hade fått flytta ut i garaget... :)

Jag väljer en dammsugare i mellanklassen enligt prisjakt eller liknande. Byter var 8onde/10onde år även om den inte är slut. Lång sladd är en fördel. Jag tittar varken på TV eller talar i telefonen när jag dammsuger så ljudvolymen kan kvitta. Dammsugarpåsarna skall finnas tillgängliga på coop eller ICA dvs inte för udda.

Ca 14-1500 är ett bra pris. Kostade mer för 10 år sedan.

Claes Sörmland
martin43 martin43 skrev:
Har länge undrat varför ALLA hotell mm använder såna där små runda dammsugare (form som en stor puck)? Är de överlägsna på nåt sätt? Varför har privatpersoner "korvar"?
De finns också i nästan alla butiker och offentliga lokaler där det behöver dammsugas dagligen.

Svaret är att de är odödliga, har hög sugeffekt och deras enorma påse gör att de i motsats till hemmaleksakerna inte förlorar sugeffekt så fort de plockar upp lite damm, sand och grus. Dessutom har de en riktigt lång sladd utan tramsig automatiskt indragning som kärvar och stretar emot. Inte heller fastnar de i dörröppningar och välter på trösklar när man dammsuger snabbt.

Dvs de har allt man behöver för att jobba snabbt och effektivt i stora lokaler men lämpar sig mindre bra för en stillsam veckodammsugning i den lilla ettan.

Vi har en en sån där rund Electrolux Z951 (nuvarande modell tydligen Z961) hemma. Jag tycker den är klumpig och jobbig att plocka fram men den andra hälften som jobbat i detaljhandeln accepterar inte att dammsuga med hemmadammsugare med korta sladdar och små påsar.

• Gilla
martin43
  • Laddar…
Ingen som har en sån man sätter på ryggen?
Verkar betydligt smidigare än att dra runt på en klump som knappt kan köra över sin egen sladd.

Jag kan väl nämna att jag tillslut köpte en dammsugare. Det blev en Electrolux SilentPerformer Green, ett köp som jag är nöjd med. Den går tyst, suger väl som den ska, och är inte alltför stor. Oklart fortfarande om det fanns en mycket bättre dammsugare där ute som jag kunde fått för samma peng, men det är inte som att jag går omkring och känner mig missnöjd över mitt köp.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.