Nu är det lite planteringar, trappor, trall mm kvar, men jag får se när det blir.
 
Kul att se projektet! Hur slutade det? Planterat?
Du struntande alltså i den understa geotextilen och limmade EPDM direkt på råsponten. Det var inga problem eller? Jag hade tänkt så först men hört lite olika. Råsponten är ju rätt slät (icke stickig) så det bör väl gå om man bara ser över råsponten innan man rullar ut duken?
 
N nicklas_json skrev:
Kul att se projektet! Hur slutade det? Planterat?
Du struntande alltså i den understa geotextilen och limmade EPDM direkt på råsponten. Det var inga problem eller? Jag hade tänkt så först men hört lite olika. Råsponten är ju rätt slät (icke stickig) så det bör väl gå om man bara ser över råsponten innan man rullar ut duken?
Jag har gjort planteringar på ena sidan och har en sida kvar till våren.
Har även byggt ett litet trädäck för grillarna ;-)
Jag valde att lägga en duk på råsponten, då den råspont jag fick tag i hade en del kvist.
Limmade och skruvade enligt anvisningar från leverantören.
Jag är nöjd och tror/hoppas det håller i 40 år.
 
  • Gilla
tomson och 1 till
  • Laddar…
Litet förtydligande: De sista 20cm ut mot kanterna är där ingen markduk mellan gummiduk och råspont, utan endast lim.
 
Rickard.
Denna lösning borde i teoring vara väldigt bra. Utan dumheter uppifrån bör det hålla mer än 40år. Jag gissar här lite men detta är nog samma material som epdm takduk och förutom att det förr i tiden i alla fall tydligen var svårt som f*n att lägga så håller det otroligt länge.

Ser ut på bilden som att det är skarvat vilket tyder på liknande material/arbetssätt.

En sak jag lärt mig från att laga epdm tak är att det är otroligt viktigt är att man inte spänner duken, inte ens lite. Det kan bli helt otroliga krafter när materialet expanderar och krymper.
 
Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.