179 läst ·
14 svar
179 läst
14 svar
Diskmaskin Bosch Supersilence har ett tickande ljud och diskar dåligt
Medlem
· västra götaland
· 10 inlägg
Hej!
Dåligt vattenflöde har uppstått på min Borsch så den diskar dåligt, särskilt i övre hyllan. Jag har...
*rensat filtret vid aquastopventilen (magnetventilen), är ok
*kontrollerat flödet från det separata vredet på köksblandaren, verkar ok
*rensat spolarmarna (sugit och sköljt)
*kollat hjul/propeller i pumpen, verkar ok
*rensat filtret inuti diskutrymmet
*sugit och spolat under plastgallren inifrån på vänster sida mot vattenbehållaren till.
MEN...
*Misslyckades få upp och loss vattenbehållaren för renspolning, vet ej om skit däri har samband med ljudet som omnämns nederst. Hörnklips har tagits loss, 2 torx-skruvar framtill är losskruvade och gallren inifrån dm är loss. Hur får man ex loss de andra två slangarna undertill? Kan någon några bra knep?
Det hörs ett tickande ljud nästan hela tiden. Vet någon vad det kommef från?
Martin
Dåligt vattenflöde har uppstått på min Borsch så den diskar dåligt, särskilt i övre hyllan. Jag har...
*sugit och spolat under plastgallren inifrån på vänster sida mot vattenbehållaren till.
MEN...
*Misslyckades få upp och loss vattenbehållaren för renspolning, vet ej om skit däri har samband med ljudet som omnämns nederst. Hörnklips har tagits loss, 2 torx-skruvar framtill är losskruvade och gallren inifrån dm är loss. Hur får man ex loss de andra två slangarna undertill? Kan någon några bra knep?
Martin
Redigerat:
Jag har haft en Bosch där trycket blev dåligt, då misstänkte jag en motor som satt under nedre diskarmen som jag tror roterar en platta för att öka/sänka trycket i vattensystemet.
Kan ju även vara någon av magnetventilerna som inte öppnar.
Jag byte diskmaskin eftersom den var mer än 10år så ville jag inte lägga så mycket pengar på den utan att veta felet
Kan ju även vara någon av magnetventilerna som inte öppnar.
Jag byte diskmaskin eftersom den var mer än 10år så ville jag inte lägga så mycket pengar på den utan att veta felet
Redigerat:
Medlem
· västra götaland
· 10 inlägg
Tack för snabbt svar. Min maskin är ca 10 år så det är kanske ingen ide' att lämna in på service då garantin är slut sedan länge eller ens försöka lösa själv om delar behöver bytas ut.
Låter som spolarmsväxlaren inte lyckas växla till övre korgen, förutsatt att din maskin har det. Kolla om det finns som del, gör det det så avgör om du tycker det är värt eller om det är ett säkrare kort att lägga pengarna på en ny diskis, delen behöver inte vara så dyr, men dels behöver det inte vara det som är fel, dels kan det vara mer än ett fel.
Medlem
· västra götaland
· 10 inlägg
Hej, tack för svar! Jag var inne digitalt och kollade efter delar på Bosch via e-nr, sökte på "spolararmsväxlare" men fick ingen träff.S skarj skrev:Låter som spolarmsväxlaren inte lyckas växla till övre korgen, förutsatt att din maskin har det. Kolla om det finns som del, gör det det så avgör om du tycker det är värt eller om det är ett säkrare kort att lägga pengarna på en ny diskis, delen behöver inte vara så dyr, men dels behöver det inte vara det som är fel, dels kan det vara mer än ett fel.
Har du kollat att korgen sitter rätt så den träffar vattenanslutningen i bakkant?D dykarmartin skrev:Hej!
MEN...
Martin
Medlem
· västra götaland
· 10 inlägg
Medlem
· västra götaland
· 10 inlägg
S skarj skrev:
HEj! Låter som ett vågat förslag. Kan nog vara bra om det inte vore för värmen vattnet värms upp till. Vattentäta påsar är ju det ingen brist på precis. Men jag vågar nog inte riskera min mobil.alm82 skrev:
Medlem
· västra götaland
· 10 inlägg
Hm, den kan väl bara vara i ett läge på skenan med ett löphjul över och ett under tills det tar stopp i bakkant. Fel med dålig diskning har pågått under längre tid, alltså ingen engångshändelse. Tack iaf för inlägg!H Håbbe01 skrev:
Medlem
· västra götaland
· 10 inlägg
Heter Bosch Altern.water distributor på engelska så spolarmsväxlare är nog mer korrekt än vattenkanal 😅
Medlem
· västra götaland
· 10 inlägg
Klicka här för att svara