Jag har 2 växelriktare som är parallellkopplade. Till slaven är kopplat 0 paneler syd på carporttak och 10 i väst, till varsin ingång
Till Master var kopplat 17 på sydtak och 10 på östtak. Det har ju varit en obalans vad det gäller syd. Jag har nu lagt till 3 paneler från sydtaket till carporttaket Så nu har sydtaket Master 14 paneler. Nu till min fråga, är det mycket negativt att lägga ihop paneler som ligger rätt långt ifrån varandra, har olika lutning och olika effekt?
Jag lägger nu upp 2 bilder som visar situationen före och efter.

• Ritning av solpanelinstallation på carport med 1 panel på 630W och 8 på 545W, kablarnas längd och tjocklek markerad, "Box" och avstånden 26m och 19m nämnda.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handritad skiss av solpaneler och kablage på tak, inklusive effektangivelser och lutning för taket mot syd och carporttaket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Seriekopplat du olika paneleffekter är det den minsta normeffekten som avgör summan dvs. 545 x 12

Har du olika infallsvinklar också så blir summan från den panel som ger minst effekt somstyr resten

Så olika tak så skall man dela upp de på två kanaler (mppt) på växelriktare om detta finns men 3 paneler (panelspänningen) räcker nog inte för att starta upp den kanalen

Tack för ditt svar!
Då kommer jag att göra som så att jag ändrar så att de tre på taket också får 8 graders lutning!

A aner42 skrev:
Då kommer jag att göra som så att jag ändrar så att de tre på taket också får 8 graders lutning!
Det behöver du väl inte göra? Om jag tolkar det rätt:
Panelerna som redan lutar 8° begränsar de som lutar 29° så att de i praktiken presterar som att de lutade 8°. Du behöver inte fysiskt ändra dem till att också luta 8°.

Redigerat:
Där jag bor är 8 grader bäst denna tid, då begränsar ju 29 grader
Det kan väl inte vara en fördel att ha olika vinklar)

Om du har möjlighet borde du väl istället separera öst, väst och syd i tre slingor tror jag.

Jag har förstått det så att den panel som presterar sämst (tex är skuggad) bromsar alla paneler på samma slinga. Kopplar du ihop syd med öst kommer sydpanelerna bromsa östpanelerna på morgonen och östpanelerna kommer bromsa sydpanelerna på eftermiddagen. Kopplar du ihop syd med väst bromsar väst syd på förmiddagen och syd bromsar väst på kvällen. Chatgpt påstår att du uppskattningsvis tappar runt 28% genom att koppla ihop 17 sydpaneler med 10 östpaneler.

Den klagar också på att alla de där panelerna i samma slinga får väldigt hög spänning en solig kall dag och tycker man bör kolla databladet för växelriktaren för att kontrollera så du inte går över vad växelriktaren klarar.

Lutningen påstår den att du tappar 8-10% på, men jag är lite osäker på om den fattade min fråga rätt. Indikationen är hur som helst att du nog vinner mer på att separera väderstrecken än att fixa lutningen.

Sen antar jag själv att iom att 630W-panalerna begränsas av 545W stryps de förstnämnda ner 13% innan övriga förluster. Men det behövs ett visst antal paneler på en slinga för att växelriktaren ska starta så inte säkert du kan separera dem, de kanske är för få.

Kolla runt på blocket efter begagnade växelriktare med tre eller fyra slingor? Ingen köper begagnade växelriktare så det bör inte bli speciellt dyrt.
Kolla databladet bara så att den funkar med dina paneler.

A aner42 skrev:
Där jag bor är 8 grader bäst denna tid, då begränsar ju 29 grader
Det kan väl inte vara en fördel att ha olika vinklar)
Det är ingen fördel att ha olika lutning men det är inte heller en så pass stor nackdel att det motiverar att man bygger en massa ställningar på garagetaket för att öka lutningen från 8 till 29 tex. Du får ju då även problem med att ställningarna skuggar varandra och då får du in färre paneler på samma begränsade takyta iom att du måste flytta isär dem osv osv

Är det tom så att det inte har någon betydelse i praktiken?
På sommaren är 8 grader bättre och 29 grader ger mindre.
På vintern är 29 grader bättre och 8 ger mindre.
Så sett under helt år så har det ingen betydelse.
Riktigt?

Kolla så du har samma Imp på panelerna i samma sträng. Är de olika kommer växelriktaren att ha svårt att hitta MPP för strängen.

A aner42 skrev:
Är det tom så att det inte har någon betydelse i praktiken?
På sommaren är 8 grader bättre och 29 grader ger mindre.
På vintern är 29 grader bättre och 8 ger mindre.
Så sett under helt år så har det ingen betydelse.
Riktigt?
Det har betydelse men det är inte ekonomiskt försvarbart för en privatperson att försöka hantera det i efterhand. Man kör på den lutning man redan har på taket helt enkelt.

Men separera väderstrecken bör man göra för det handlar bara om att dra sladdarna annorlunda och välja en växelriktare med tillräckligt många ingångar.

1 130m2 skrev:
Det har betydelse men det är inte ekonomiskt försvarbart för en privatperson att försöka hantera det i efterhand. Man kör på den lutning man redan har på taket helt enkelt.

Men separera väderstrecken bör man göra för det handlar bara om att dra sladdarna annorlunda och välja en växelriktare med tillräckligt många ingångar.
Varför har det betydelse? Är mitt resonemang fel? Jag kan lätt ändra på det och kommer att göra det om det kommer att ge mig en ökning på 10% eller mer.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.