Hej!

Vi har inget eller uselt vattentryck i vårt vattenutkast. Vi har borrad brunn med hydropress och järnfilter. Tidigare hade vi källvatten och en jetpump, då var det max vattentryck hela tiden.

Om man öppnar vattnet så strilar det bara svagt, först efter en längre stund (kanske fem minuter) börjar ett ordentligt tryck byggas upp.

Några tips?

När det är svagt tryck/flöde I vattenutkastaren, är det då bra tryck & flöde I tappkranarna inne?

Min misstanke är att ventilkäglan i utkastaren kärvar så att den inte öppnar fullt utan bara lite och att den efter ett tag släpper å öppnar fullt.

Demmpa Demmpa skrev:
När det är svagt tryck/flöde I vattenutkastaren, är det då bra tryck & flöde I tappkranarna inne?

Min misstanke är att ventilkäglan i utkastaren kärvar så att den inte öppnar fullt utan bara lite och att den efter ett tag släpper å öppnar fullt.
Vattenutkastet och tvättstugan är på en förgrening av rörsystemet. Det är kanske 10-12 meter rör från huvudledningen bort till tvättstuga/vattenutkast. Tvättstugan har dåligt tryck också.

Resten av huset har det bra!

Kärvande kägla låter inte orimligt, det kanske man kan plocka loss och kolla?

Är det dåligt tryck i tvättstugan också så är det troligen någon gemensam punkt som strular.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Är det dåligt tryck i tvättstugan också så är det troligen någon gemensam punkt som strular.
Sant, jag testade något jag borde ha provat förut.
Stängde av vattenutkastet via ballofix. Tvättstugans kallvatten var lika svagt som tidigare. Varmvattnet är dock fortsatt starkt.

Känns som att jag får ringa rörkillen, måste man riva ned och greja så är jag inte så bekväm med det själv. Vi ska sälja huset och ha visning om en dryg vecka, känns viktigt att allt funkar som det ska!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.