Hej.

Har en nyinstallerad köksblandare med ny matning av kall och varmvatten. Mora INXX II.
Nu tycker jag trycket är väldigt dåligt. C:a 5 liter per minut. Ingen skillnad mellan varmt eller kallt vatten.

I medföljande 'manual' finns ingen beskrivning av hur man ökar trycket, dock har jag på nätet funnit att en pytteliten mässingsskruv justerar trycket. Skruven kommer man åt genom att lossa blandarpinnen och demontera kåpan. Men ingen skillnad trots att jag helt skruvat ut skruven.

Ska det vara såhär dåligt tryck? Fel på kran eller bockade kall/varm vatten rör (nya pex). Någon med ide eller gissning kanske.

Tack.

20260528_101149.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den blandaren ska ge 6 liter per minut vid 3 Bars tryck. HAr du lägre tryck (ovanligt) så får du lägre flöde. Ring supporten annars, de är duktiga.

Pratade med supporten och de kunde bekräfta att min vattenmängd per minut är som förväntat. Tydligen ngn EU standard...

Dock. Jag har hört att man kan 'modifiera' kranen så att flödesbegränsningen tas bort. Någon som vet mer?

Sitter en flödesbegränsare i pipnippeln. Kolla på sprängskissen på hemsidan. Pos 11.

B Bee skrev:
Sitter en flödesbegränsare i pipnippeln. Kolla på sprängskissen på hemsidan. Pos 11.
Lysande, stort tack!!

Ska kolla och se om görligt för mig som amatör. Men först nationaldagsfirande ;)

Ja inget är lätt här i världen....

Det krävs något specialverktyg för att lossa nippelpaketet va? Stjärnmönstrade skåror. För inte går det med vanlig sexkantsnyckel om jag hittar en som passar (10-11 mm typ)? Pollygrip kanske runt mässingsmidjan lite ner??

Någon som vet?

20260608_153113.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

O OMLAJA skrev:
Ja inget är lätt här i världen....

Det krävs något specialverktyg för att lossa nippelpaketet va? Stjärnmönstrade skåror. För inte går det med vanlig sexkantsnyckel om jag hittar en som passar (10-11 mm typ)? Pollygrip kanske runt mässingsmidjan lite ner??

Någon som vet?

[bild]
Det där är ett insexnyckeltag. Så med rätt storlek på sexkanten (Mät med skjutmått mellan två "paralella" ytor) så går det att lossa. Eventuellt sitter det en gänglåsning så den kan sitta hårt i så fall.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.