Är det någon som vet hur denna funkar? Det är glas på två sidor om murstocken.
Måste hålla lyckan på glänt för att få det att brinna. Glasen sotar igen.
Finns två ventiler i murstocken som bilderna visar. Gör ingen skillnad om dom är öppna eller stängda
Två knappar i kassetten går att dra ut, inte heller det hjälper
Helt ny i huset.
Måste hålla lyckan på glänt för att få det att brinna. Glasen sotar igen.
Finns två ventiler i murstocken som bilderna visar. Gör ingen skillnad om dom är öppna eller stängda
Två knappar i kassetten går att dra ut, inte heller det hjälper
Helt ny i huset.
Saknas spjäll i murstocken? Det händer att spjälluckan släpper från spjällreglaget och kan då ligga och täppa för det mesta av flödet. Gå upp på taket och lys ner i skorsten med ficklampa för att undersöka bättre. Är det så att spjälluckan släppt kan du fiska upp den med ett snöre och ett par fiskedrag alternativt en stark neodymmagnet.
Det är ju lite svårt att få grepp om hur den är avsedd att fungera utifrån bilderna, men i mina ögon ser det ut som att det är ett tilluftspjäll (den runda rosen) som ger tilluft till elden. Var någon stans i eldstaden kommer luften in? I mitten eller längs med kanterna?
Finns det någon tillverkare angiven för eldstaden? Annars ser det ju lite ut som att någon har beställt glasluckor och monterat in utan att ha sett till att det finns tilluft på rätt ställe.
Det kan också vara så enkelt att skorstenen har dåligt drag pga fukt (jobbigare om det är pga kort skorsten, för smal eller att det är något ivägen) och när den väl blir varm så blir det tillräckligt drag för att eldstaden ska ge så mycket värme att det bränner bort sotet på glaset.
Finns det någon tillverkare angiven för eldstaden? Annars ser det ju lite ut som att någon har beställt glasluckor och monterat in utan att ha sett till att det finns tilluft på rätt ställe.
Det kan också vara så enkelt att skorstenen har dåligt drag pga fukt (jobbigare om det är pga kort skorsten, för smal eller att det är något ivägen) och när den väl blir varm så blir det tillräckligt drag för att eldstaden ska ge så mycket värme att det bränner bort sotet på glaset.
Tack för svar
Dammsög ur hela o eldade i morse. Det brann men mycket sakta och vissa stora trän blev inte helt uppbrunna.
Detta är typen.
Dammsög ur hela o eldade i morse. Det brann men mycket sakta och vissa stora trän blev inte helt uppbrunna.
Detta är typen.
Och när du öppnar glasluckan en smula (typ 1 cm glipa) - blir det mer drag och fart då och utan att det börja ryka in (het luft/rök i överkanten på luckan) och det börja lukta rök i rummet ???
Om det blir fart utan att det ryker in så så måste du jaga eventuella luftinsläppshål i nederkanten av kaminen och se att de inte är fulla med aska samt att spjällen fungera och luften har möjlighet att sugas in eldstaden genom dem.
Man får prova lite olika saker och försöka avgöra om det är utsuget av rökgaser som fungerar dåligt eller om det är insläpp av luft som är otillräcklig. - gör också proven med ett fönster i samma rum öppet mot utsidan av huset och se om det är skillnad. Ibland kan tex. FTX/FLVP skapa så mycket undertryck i huset att draget i skorstenen har svårt att konkurrera om luften och det blir dålig drag...
Vidare också att kolla vad luften till brasan kommer ifrån - om det inne från rummet via några insugsöppningar eller via kanal ute ifrån utomhus och att inte någon har stoppat in en bit isolering eller annat som blockerar i gången för att det har dragit för mycket kallt när kaminen inte har eldats.
Om det blir fart utan att det ryker in så så måste du jaga eventuella luftinsläppshål i nederkanten av kaminen och se att de inte är fulla med aska samt att spjällen fungera och luften har möjlighet att sugas in eldstaden genom dem.
Man får prova lite olika saker och försöka avgöra om det är utsuget av rökgaser som fungerar dåligt eller om det är insläpp av luft som är otillräcklig. - gör också proven med ett fönster i samma rum öppet mot utsidan av huset och se om det är skillnad. Ibland kan tex. FTX/FLVP skapa så mycket undertryck i huset att draget i skorstenen har svårt att konkurrera om luften och det blir dålig drag...
Vidare också att kolla vad luften till brasan kommer ifrån - om det inne från rummet via några insugsöppningar eller via kanal ute ifrån utomhus och att inte någon har stoppat in en bit isolering eller annat som blockerar i gången för att det har dragit för mycket kallt när kaminen inte har eldats.
Klicka här för att svara


