Hej

Jag är en glad amatör som köpt ett hus förra året. Det finns ett förråd som har dåliga ytterpaneler. Jag var först inne på att riva men undrar om man kan byta ut de dåliga.
Man kanske kan stötta upp taket och såga bort de dåliga. De sitter i kors i hörnet, det känns svårt att bara byta ut några.

Skickar med några bilder och tar varmt emot tips.

Mvh
Anton

• Skadad vit ytterpanel på hörnet av ett förråd, med synliga tecken på fuktskador och röta nära marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Förråd med vit ytterpanel och dubbla dörrar i behov av reparation, nära en bostad.
    Skapa konto
  • Inredning av förråd med träpanel på väggar och tak, samt uppställda kuddar och en ihopfälld säng.
    Skapa konto
  • Inredning av ett förråd med träpaneler på väggarna, prylar och förvaringslådor på golvet.
    Skapa konto
  • Bild av ett husförråd med sliten ytterpanel som kan behöva renovering.
    Skapa konto
Ett litet hus köpt som ett lego att plocka ihop, inga hängrännor och vattenstänk på panelen, då blir det dåligt i nederkant. Panelen är liggande och går i varandra nerifrån och upp., samt sitter ihop i knuten. Lite tråkigt, men för att göra något så måste du sätta en 95 X 95 på insidan i hörnet och skruva från utsidan, för att hålla upp hela alltet i hörnet, annars när du tar bort något så kan det sjunka. När du åndå är i farten så sätt en regel i varje hörn på insidan, som håller ihop knutarna. Sen framför allt Hängrännor som slutar en halv meter utanför på framsidan, kan med fördel hängas en kedja från den och det rinner ner i stället för att plaska. Utan hängrännor så har du problem igen om något år.

Jag skulle sätta en stolpe i hörnet på insidan och såga bort knutarna, Byta de brädor som är dåliga och sen sätta vanliga knutfoder

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Jag skulle sätta en stolpe i hörnet på insidan och såga bort knutarna, Byta de brädor som är dåliga och sen sätta vanliga knutfoder
Inte helt fel och enklast då det är ett Lego, byta panelbrädorna sker då genom att knuffa upp nya från undersidan då dom ligger i varandra uppåt.

J jonaserik skrev:
Ett litet hus köpt som ett lego att plocka ihop, inga hängrännor och vattenstänk på panelen, då blir det dåligt i nederkant. Panelen är liggande och går i varandra nerifrån och upp., samt sitter ihop i knuten. Lite tråkigt, men för att göra något så måste du sätta en 95 X 95 på insidan i hörnet och skruva från utsidan, för att hålla upp hela alltet i hörnet, annars när du tar bort något så kan det sjunka. När du åndå är i farten så sätt en regel i varje hörn på insidan, som håller ihop knutarna. Sen framför allt Hängrännor som slutar en halv meter utanför på framsidan, kan med fördel hängas en kedja från den och det rinner ner i stället för att plaska. Utan hängrännor så har du problem igen om något år.
Stort tack

S Stefan1972 skrev:
Det låter smart! Jag kommer köra på det

C
Kanske för säkerhets skull sätta ett par reglar som stöttar takåsarna också där de bärs upp av gavlarna.

C cpalm skrev:
Kanske för säkerhets skull sätta ett par reglar som stöttar takåsarna också där de bärs upp av gavlarna.
Jag såg att det satt raglar som är skruvade på alla plankor. De är lite klena men de borde väl räcka. Jag sågar bort de dåliga, kapar hörnen och göra knutar på utsidan.

• Klena träraglar skruvade på plankor i ett hörn av ett rum med synliga tecken av byggnadsarbete.
    Skapa konto
  • Trähörn i rum med säng och horisontella plankor, raglar syns skruvade på plankor.
    Skapa konto
  • Inredning av stuga med träpanel på väggar och tak, synliga raglar och diverse föremål.
    Skapa konto
  • Inuti en byggplats med oslipade träplankor och ett fönster omramat av tunt trä, synliga raglar och verktygshängare.
    Skapa konto
  • Hörn av ett trärum med synliga raglar och plankor, några raglar skruvade längs plankornas kanter.
    Skapa konto
  • Trähörn i ett rum med synliga raglar på plankor, kuddar och takbjälke.
    Skapa konto
För klena reglar och väggarna är självbärande, även ett par stycken mitt på är nog inte fel, som håller ihop panelen.

• Gilla
Rolexkopia12
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
För klena reglar och väggarna är självbärande, även ett par stycken mitt på är nog inte fel, som håller ihop panelen.
Tack 👍

Tomture61
Väggarna består av spontade brädor så de håller ihop varandra .
Men de 4 sidorna har ingenting som håller ihop alla väggar .
Om det inte vore för knutarna i varje hörn .
Ruttnar de bort så kan det hända att byggnaden börjar kantra / sjunka ihop .
En lösning är att från insidan sätta reglar (typ tjocka som trä i väggen eller grövre) dessa reglar skall enbart bo i hörnen , ej nödvändigt med förstärkning mitt på väggen .
Skruvas från utsidan .
Vill man kan knutar sågas bort (efter förstärkning) och ersättas av foderbrädor , för att förstärka mer och få det snyggare .

• Gilla
Rolexkopia12
  • Laddar…
Skulle ha funderat på att såga bort knutarna och sätta ny stående ytterpanel utanpå. Håller bättre speciellt om du målar med moderna färger

• Gilla
Rolexkopia12
  • Laddar…
Hur gick du tillväga tillslut?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.