Hej
Jag är en glad amatör som köpt ett hus förra året. Det finns ett förråd som har dåliga ytterpaneler. Jag var först inne på att riva men undrar om man kan byta ut de dåliga.
Man kanske kan stötta upp taket och såga bort de dåliga. De sitter i kors i hörnet, det känns svårt att bara byta ut några.
Skickar med några bilder och tar varmt emot tips.
Mvh
Anton
Jag är en glad amatör som köpt ett hus förra året. Det finns ett förråd som har dåliga ytterpaneler. Jag var först inne på att riva men undrar om man kan byta ut de dåliga.
Man kanske kan stötta upp taket och såga bort de dåliga. De sitter i kors i hörnet, det känns svårt att bara byta ut några.
Skickar med några bilder och tar varmt emot tips.
Mvh
Anton
Ett litet hus köpt som ett lego att plocka ihop, inga hängrännor och vattenstänk på panelen, då blir det dåligt i nederkant. Panelen är liggande och går i varandra nerifrån och upp., samt sitter ihop i knuten. Lite tråkigt, men för att göra något så måste du sätta en 95 X 95 på insidan i hörnet och skruva från utsidan, för att hålla upp hela alltet i hörnet, annars när du tar bort något så kan det sjunka. När du åndå är i farten så sätt en regel i varje hörn på insidan, som håller ihop knutarna. Sen framför allt Hängrännor som slutar en halv meter utanför på framsidan, kan med fördel hängas en kedja från den och det rinner ner i stället för att plaska. Utan hängrännor så har du problem igen om något år.
Medlem
· Västernorrland
· 12 009 inlägg
Jag skulle sätta en stolpe i hörnet på insidan och såga bort knutarna, Byta de brädor som är dåliga och sen sätta vanliga knutfoder
Stort tackJ jonaserik skrev:Ett litet hus köpt som ett lego att plocka ihop, inga hängrännor och vattenstänk på panelen, då blir det dåligt i nederkant. Panelen är liggande och går i varandra nerifrån och upp., samt sitter ihop i knuten. Lite tråkigt, men för att göra något så måste du sätta en 95 X 95 på insidan i hörnet och skruva från utsidan, för att hålla upp hela alltet i hörnet, annars när du tar bort något så kan det sjunka. När du åndå är i farten så sätt en regel i varje hörn på insidan, som håller ihop knutarna. Sen framför allt Hängrännor som slutar en halv meter utanför på framsidan, kan med fördel hängas en kedja från den och det rinner ner i stället för att plaska. Utan hängrännor så har du problem igen om något år.
Jag såg att det satt raglar som är skruvade på alla plankor. De är lite klena men de borde väl räcka. Jag sågar bort de dåliga, kapar hörnen och göra knutar på utsidan.C cpalm skrev:
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 189 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 189 inlägg
Väggarna består av spontade brädor så de håller ihop varandra .
Men de 4 sidorna har ingenting som håller ihop alla väggar .
Om det inte vore för knutarna i varje hörn .
Ruttnar de bort så kan det hända att byggnaden börjar kantra / sjunka ihop .
En lösning är att från insidan sätta reglar (typ tjocka som trä i väggen eller grövre) dessa reglar skall enbart bo i hörnen , ej nödvändigt med förstärkning mitt på väggen .
Skruvas från utsidan .
Vill man kan knutar sågas bort (efter förstärkning) och ersättas av foderbrädor , för att förstärka mer och få det snyggare .
Men de 4 sidorna har ingenting som håller ihop alla väggar .
Om det inte vore för knutarna i varje hörn .
Ruttnar de bort så kan det hända att byggnaden börjar kantra / sjunka ihop .
En lösning är att från insidan sätta reglar (typ tjocka som trä i väggen eller grövre) dessa reglar skall enbart bo i hörnen , ej nödvändigt med förstärkning mitt på väggen .
Skruvas från utsidan .
Vill man kan knutar sågas bort (efter förstärkning) och ersättas av foderbrädor , för att förstärka mer och få det snyggare .
Klicka här för att svara