rog_ohl skrev:
Jag vet att jag inte har fått en TVA om bakfoten :rolleyes:
I det här fallet finns inga kamrör, och kamrör är inte aktuellt, så blanda inte i(n) kamrör ;)
En VVB är logiskt sätt SÄMRE än 2 kamrör. Med 2 kamrör så skickar du åtminstone in det kalla vattnet i botten för att förvärmas, med VVB så trykcer man in det kalla ca 6-8 graders vattnet uppe i tanktoppen. Perfekt om man vill skapa massiv rörelse i tanken. Ytterst dåligt om man vill få ut max värme ur sin acktank.

Vänligen läs på mer om TVA ,då kommer det nog att klarna även för dig
eller kanske man är för salig i sin tro? :p
Jag har läst flera forskningsrapporter innan jag gjorde mitt val, och de visar entydigt på TVAs överlägsenhet och vet nu även från praktisk erfarenhet att det fukar mycket bra. Vad bygger du din tro på?

Tillbaks till tråd skaparens problem.
Finns troligen två enkla sätt att komma tillrätta med problemet.

1. En varmvattenberedare i serie med bef tank.Fördel troligen billigast i inköp och alla rörnissar kan ansluta den..Nackdelen är lite högre driftkostnad. Två beredare ger lite högre förlust.

2. En tappvarmvattenautomat. Fördelar. gå med fördel att ansluta mot tanken i stället för pannan.Ger MYCKET varmvatten. Bra skiktning om man ans mot acc. Låg drift kostnad vid ved eldning. Funkar om trådskaparen vill ha ny ved anl när den gammla rasar.(låter som det kan ske snart).
Nackdelar Dyra i inköp. Alla rörisar har inte kan inte koppla den.Vandrande vv temp.Osäker livslängd då dessa inte funnits så länge.Lite krångligare än beredare.

Bägge lösningarna kan komma att kräva både el och rör folk så där skiljer inte mycket.
Det finns säkert mer för och nackdelar men ett kommer jag på nu.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.