Byggahus.se

Dålig proffsmålare

1. P
    Självbyggare Nivå 8
    Hannaz du förstod nog inte riktigt vad jag menade, det Du kallar grön och det jag kallar grön, är det verkligen samma färg?
    Eller ser jag i själva verket rött (höhö) och du blått? Färgens namn talar ju nödvändigtvis inte om vad man egentligen ser..

• Laddar…
  2. H
    Medlem Nivå 5
    Den talar ju om en hel del iallafall. Och ljus grågrön är definitivt inte vad TS har på sin vägg.

3. P
    Självbyggare Nivå 8
    Du förstår verkligen inte alls...
    Om ett barn får en blå leksak av sina föräldrar som säger att leksaken är blå, vad säger att den egentligen inte är det som KALLAS grön, och att mamman ser den som röd och pappan gul?
    Ungen kommer ju ändå kalla leksaken och liknande färger blå för resten av livet oavsett vilken färg den har.
    Kanske därför människor uppfattar färger olika, vad vet vi :D

• Laddar…
  4. A
    Medlem Nivå 3
    Fick detta sms nyss:

Vi har fått tips på att du sprider en massa skit om en av våra anställda på div sidor och forum vet inte vad ditt problem är men du verkar tycka att alla runt dig verkar elaka?! jag hoppas du mår bra av dina tilltag. Då du namn ger våra anställda vi har för övrigt 3st Filip så kommer vi meddela honom och övriga Filip om detta då det inte är något vi accepterar vill du vara saklig och ha synpunkter på företaget så ber vi dig kontakta oss direkt istället vi tillsammans med våra samarbetspartners har försökt vara tillmötes gående men uppenbarligen utan framgång tråkigt du är missnöjd och hoppas att om du har fler synpunkter kontaktar oss först.

5. T
    Medlem · Nivå 10
    Visst du hade kommit närmare, men hur nära kundens tanke hade du kommit. Tidningsbilden är tagen i fullt dagsljus medans målningsbilden är tagen i gultonat ljus. Tror skillnaden varit mindre i ögonfallande i samma ljus.

6. A
    Medlem Nivå 3
    Idag målad Filip om har ej kollat men som ni ser på bilden så är ju färgen mycket bättre nu.
    Tredje gilt.

Maila Öbergs som leverar färgen och de bjöd på ny färg och Filip va snäll och åkte dit och jämförde tillsammans med Öbergs.
    Så blev resultat på färgen kanon.
    Lägger upp bild på resultatet när jag varit hem.

7. T
    Husägare · Nivå 10
    Vad bra. Nästa gång så är det ju väldigt bra att prata med de som målar så ni kan komma överens om rätt kulör. Gärna med en korrekt färgkod eftersom färg är väldigt subjektivt. Jag och frugan, ingen av oss är färgblinda, tycker väldigt olika vad gäller färg. Det gör nog din målare och du också...

8. H
    Medlem Nivå 1
    Kan förstå (och hålla med) dem. Det var ett konstigt färgval, men huvudsakligen ditt eget fel eftersom du upphandlat för dåligt.

9. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 17
    Och man kan ju förstå att dom är sura över att bli uthängda innan dom hunnit fixa felet

10. 1
    Medlem Nivå 2
    Du kan nog räkna med att få svårt med hjälp med hantverkshjälp i framtiden. :)

Edit:

Du hänger ut dom med namn under tiden dom samarbetar och uppför sig proffsigt. Färgen har inte ens torkat när du hänger ut dom med namn. Kul att det löste sig för dig men jag misstänker att du blir en visa i området du bor i. Lycka till och färgen ser okej ut från det du tänkt dig.

Redigerat 23 okt 20:39
  11. 1
    Medlem Nivå 2
    När vi var nyinflyttade i vårt hus så skulle vi måla om det vita huset till en ljusgrå nyans. Vi målade fyra gånget med olika nyanser provburkar. Det hela skedde på baksidan av huset och i storleken på ca två kvadrat meter innan vi bestämde oss för den färgen vi gillade. Sensmoralen är att det är fan inte lätt att hitta rätt kulör. Man kan även roa sig med att studera husfasader när man åker bil. Ibland åker man nästan i diket när man ser radioaktiva gröna. blå färger. Flinar varje gång och tänker en snål djävul som inte provmålat innan utan köpt första bästa träffen i paletten.

Nåja Mr Hägg tips från mig kolla med färgkartan nästa gång och köp lite provburkar och provmåla med ditt ljusinsläpp så kommer du bli mycket nöjdare visserligen lite fattigare men så mycket nöjdare.

• Laddar…
  12. P
    Bannad Nivå 7
    Referensbilden har en färgkod. Man kan inte visa en bild för en målare och räkna med att få den kulören

13. P
    Bannad Nivå 7
    Vänd dig till dem med dina synpunkter än att hänga ut dem här.

• Laddar…
  14. T
    Medlem · Nivå 7
    Att diskutera färg och nyans baserat på bilder tagna under halvdana förhållanden och tittandes på allsköns olika typer av skärmar och i olika omgivningar är bara onödigt. Det finns en anledning till att de som arbetar professionellt med grafisk formgivning där färger är A och O i regel sitter med både (dyra) korrekt kalibrerade skärmar, har huva över skärmen (för att undvika att omgivande ljus faller på denna) och dessutom inte vilket jävla sketet lysrör som helst i armaturen i taket. Det blir en stor skillnad på hur färger upplevs på en skärm beroende på en mängd faktorer. Och då gäller det dessutom att bilden i fråga är tagen med rätt vitbalans, och det tror jag faktiskt knappast i det här fallet.

För trådskaparen borde det nu även framgått att det inte går att beställa en färg genom att beskriva färger som Bengt Grive. Lägg lite tid på att plocka fram rätt NCS, så blir det rätt (eller åtminstone som beställt).

15. F
    Medlem Nivå 2
    Grågrön eller militärgrön är subjektivt. Om du vill ha någon annan färg än vad som avgörs subjektivt så måste du ha ett färgnummer. Köp en NCS färgskala.

4 x 4 meter är 38 m2 minus fönster och dörr om det är 2500 i takhöjd. 0,25 liter färg /m2 låter ganska normalt.

Hade det inte varit för en namngiven målarfima så hade jag trott att TS haft tråkigt och hittat på alltsammans för att liva upp sin dag.

Redigerat 24 okt 01:45
    • Laddar…