27 932 läst ·
107 svar
28k läst
107 svar
Dålig proffsmålare
Jag tycker firman verkligen har gjort stått upp o gjort rätt för sig , men frågan är hur bemötadet var innan du skrev denna tråd . Man kan ju hålla med firman till viss del att du kunde besparat namn på firma och person innan dom verkligen hade fått chansen att åtgärda . Men jag får också en känsla att din sida inte är helt obefogad heller , känns som du fått jobba för att det skulle bli rätt. Har ju vart många delade meningar vem ansvaret och felet vart och jag får känslan av att firman hade en ganska hård ton först mot incidenten men efter hur mycket dom kämpat för att få det rätt så känns det lite som ett erkännande att det var en ganska självklar överenskommelse. Har du nu fått ett kanon bemötande och dom verkligen påtalat och erkänt deras fel och du känner att du tog ut det lite hårt med pajkastning med namn (som sagt kanske behövdes och var befogat eller så var det motsatsen svårt att sätta sig in situationen ) tycker jag man om det känns rätt skulle kunna åkt förbi med två påsar bullar be om ursäkt för skriverier och bara ta o förklara att du nu tar bort dessa trådar men att du från början var väldigt besviken! I vilket fall om du ska ge någon ursäkt eller inte så tycker iallafall jag att om du nu är nöjd och dom gjort rätt för sig att du ska plocka bort tråden. Var kul att det blev bra till slut . Dedär men färg kan ju va lite spännande med köpte en svinvbillig bruten färg någon inte hämtade ut en gång för 50 kr (ord pris 799, Alcro ultimat väggförg ) Fanns ingen färgkod på jag o hon o kassan öppna o kolla den är nog kaffe latte . Kom hem målade gästrummet som var lila täckte svinbra. Sen blev det påskgult haha bättre än innan iaf
Medlem
· Västra Götaland
· 124 inlägg
Jag är väldigt förvånad av flera svar här inne. Självklart är det svårt att avgöra en exakt kulör enbart med en bild till hjälp. Jag har själv målat om ett rum hemma i en grågrön färg och det blev inte helt rätt nyans trots att jag köpte en provburk och målade en del av väggen innan. Ljuset kan verkligen spöka till det. Men det han visar upp i första bilden är ju inte ens i närheten av samma färg. Det hade till och med min mormor kunnat avgöra och då var det ändå 4år sen hon begravdes.
Det är absolut beställarens huvudsakliga ansvar att välja färg mer specifikt men bara för det ska man ju inte vara principfast i absurdum.
Sen kan man ha åsikter om att hänga ut firmor på ett forum som är så stort och välbesökt som detta men det är en annan sak.
Det är absolut beställarens huvudsakliga ansvar att välja färg mer specifikt men bara för det ska man ju inte vara principfast i absurdum.
Sen kan man ha åsikter om att hänga ut firmor på ett forum som är så stort och välbesökt som detta men det är en annan sak.
Färgen som TS önskar är för nuvarande mycket trendig och modern, vad jag förstår. Vi har nämligen fått den i vårt sovrum .. Jotun gjorde reklam för en serie med sådana. Vi tog med katalogen till ordinarie måleribod Flügger, där den seriöse handlaren berättade att han inte skulle kunna reproducera färgerna exakt. Vi köpte sålunda Jotun-färg, och fick exakt den kulör sambon avsåg ..
jag skulle alltså själv kontaktat JM/Hitta Hem och frågat om färgvalet. Annars blir det aldrig rätt. Alla känner ju även till skillnaden mellan färg på en liten blank remsa, och en stor matt vägg.
jag skulle alltså själv kontaktat JM/Hitta Hem och frågat om färgvalet. Annars blir det aldrig rätt. Alla känner ju även till skillnaden mellan färg på en liten blank remsa, och en stor matt vägg.
Huvudet på spiken.tensiden skrev:
Det är bland annat en av mina uppgifter som uppdragsledare på jobbet att säkerställa kvalitet i färgbedömning. Var tredje månad kalibrerar och profilerar jag ett trettiotal skärmar samt mäter upp ljuset i rummen.
Och det där med att berätta hur en färg ser ut så alla vet vad man menar kan bli en intressant diskussion.
"Alla" vet ju hur "cocacolarött" ser ut? Problemet är att företaget ibland byter färgnyans på burkarna och dessutom olika för olika marknader. Liiite mer gult, liiite mörkare...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tycker inte att någon har direkt gjort mer fel än den andre här. Jag jobbar en hel del med fotografi och illustration i vetenskapliga sammanhang, och har god koll på det här med färger. Däremot skulle jag inte förvänta mig att någon annan har det. Har sett rysliga exempel från folk som borde ha koll.
Det ideala scenariot i det här fallet hade varit i stil med:
Kund: "Jag vill ha den här färgen på bilden!"
Målare: "Jag kan inte säga på rak arm vilken färg det där är utifrån en bild, här får du en provkarta. Välj några färger som du tycker stämmer bäst överens med vad du vill ha och återkom sedan."
Kund: "Nu har jag valt de här 3 färgerna, någon av dem är det."
Målare: "Bra, jag tar med mig 3 burkar med prov och målar några rutor så får vi se vilken du tycker blir bäst på plats."
Det förutsätter dock att kunden är mottaglig för lite förhandlande fram och tillbaka innan det blir något av, och inte vill ha resultat pang på rödbetan bang boom ikväll tack, och att målaren har förmåga att se sina egna begränsningar och kan handskas med kunden som kanske inte vet vad den egentligen vill ha mer en subjektiv uppfattning.
I det här fallet, av den ändå något knapphändiga information vi har haft, så verkar målaren kanske ha varit lite väl snabb på börja måla. Samtidigt vet vi inte vad som har sagts i detalj. Att döma av hur TS inte riktigt vill ta in det här med hur färger fungerar trots massor med inlägg utan i stället skyller på målaren och är allmänt missnöjd, så kanske det inte den mest medgörlige kunden heller. Men ändå tycker jag väl att mer ansvar i slutändan ändå ligger på målaren att försöka handskas med detta. Men igen, jag har svårt att känna sympati med TS med det lite hetsiga och aggressiva språket.
Det ideala scenariot i det här fallet hade varit i stil med:
Kund: "Jag vill ha den här färgen på bilden!"
Målare: "Jag kan inte säga på rak arm vilken färg det där är utifrån en bild, här får du en provkarta. Välj några färger som du tycker stämmer bäst överens med vad du vill ha och återkom sedan."
Kund: "Nu har jag valt de här 3 färgerna, någon av dem är det."
Målare: "Bra, jag tar med mig 3 burkar med prov och målar några rutor så får vi se vilken du tycker blir bäst på plats."
Det förutsätter dock att kunden är mottaglig för lite förhandlande fram och tillbaka innan det blir något av, och inte vill ha resultat pang på rödbetan bang boom ikväll tack, och att målaren har förmåga att se sina egna begränsningar och kan handskas med kunden som kanske inte vet vad den egentligen vill ha mer en subjektiv uppfattning.
I det här fallet, av den ändå något knapphändiga information vi har haft, så verkar målaren kanske ha varit lite väl snabb på börja måla. Samtidigt vet vi inte vad som har sagts i detalj. Att döma av hur TS inte riktigt vill ta in det här med hur färger fungerar trots massor med inlägg utan i stället skyller på målaren och är allmänt missnöjd, så kanske det inte den mest medgörlige kunden heller. Men ändå tycker jag väl att mer ansvar i slutändan ändå ligger på målaren att försöka handskas med detta. Men igen, jag har svårt att känna sympati med TS med det lite hetsiga och aggressiva språket.
Vilken tråd, förstår varför duktiga hantverkare inte vill göra jobb åt privatpersoner.
Off topic men byggahus-forumet har blivit en mötesplats där missnöjda personer kan få sitta och grunka ihop och klanka ner på hantverkare.
Nej låt forumet stället vara ett just ett forum där snåla hempulare likt mig själv kan få hjälp av likasinnade
Off topic men byggahus-forumet har blivit en mötesplats där missnöjda personer kan få sitta och grunka ihop och klanka ner på hantverkare.
Nej låt forumet stället vara ett just ett forum där snåla hempulare likt mig själv kan få hjälp av likasinnade
1; var ej meningen att smutskasta någon.
2; ville bara höra av andra vad de tyckte om färgen /resultatet.
3; Beställde ny färg som jag han avbryta orden på då jag klandrade mig själv lika mycket och hade tänkt göra om det i helgen.
4; Hallen ska även den målas och då jag vill jämföra resultat inget annat så är det en annan mycket känd firma som jag anlitade. den ska bli ( äggskal vit).
( den firman va bokad innan första gjorde jobbet).
Tackar för alla plus och minus och kommentarer.
Vet att detta kan låta ideotiskt men så här ligger det till gällande denna lägenhet på 2 rum och kök.
Vi har anlitat olika företag till olika rum då detta är en hyreslägenhet som ska blåsas ur om ca 3 år och byggas om så kan man se result av hur olika företag behandlar Kunder och hur resultatet blir.
Den som gjort bäst i från sig på alla punkter får vårat stora jobb.
Nämligen huset som vi beställt och ska stå klart i vår.
Huset är ca 300kvm plus källare som ska målas in och utvändigt.
Och fick den här chansen att testa olika målare utan att det kostar mig.
Och då de ej har vetskap om att jag vi testar dem så gör de ej till sig utan gör som de gjort om vi tagit dem till jobbet.
Ja en typ av anställnings intervjuv.
Där vi kan välja en hantverkare som Kännes bra i magen och som gjort bäst i från sig.
Och nej denna sovrums målare får tyvärr ej jobbet.
3; Beställde ny färg som jag han avbryta orden på då jag klandrade mig själv lika mycket och hade tänkt göra om det i helgen.
4; Hallen ska även den målas och då jag vill jämföra resultat inget annat så är det en annan mycket känd firma som jag anlitade. den ska bli ( äggskal vit).
Vet att detta kan låta ideotiskt men så här ligger det till gällande denna lägenhet på 2 rum och kök.
Vi har anlitat olika företag till olika rum då detta är en hyreslägenhet som ska blåsas ur om ca 3 år och byggas om så kan man se result av hur olika företag behandlar Kunder och hur resultatet blir.
Och då de ej har vetskap om att jag vi testar dem så gör de ej till sig utan gör som de gjort om vi tagit dem till jobbet.
Där vi kan välja en hantverkare som Kännes bra i magen och som gjort bäst i från sig.
Grönt är en färg som är svår att få rätt på stora ytor. Blir ofta mycket mörkare än vad det ser ut på färgprovslappen. Hur ljuset faller på de olika väggarna gör stor skillnad på hur det gröna upplevs. Bra att provmåla en liten större yta på den vägg man ska ha grön innan man bestämmer sig för nyans.A Anders Hägg skrev:Måste f rå hur ni skulle göra om ni fick detta resultat efter det att målaren fått back jobb efter att han misslyckades förra målningen.
Skulle vara ljus grågrön och ser ut som militär grönt.
Vet ej om målaren är färgblind eller om de skicka dit en förskola.
Skickar upp bilder på väggarna och exempel idén hur färgen skulle se ut. [bild] [bild] [bild]
Man börjar förstå Beijers reklamkampanj
Skämt åsido, tur att det blev rätt kulör till slut, även om jag tycker den också ser militärgrön ut.
Sensmoralen, enligt mig, är:
1. Om man ser till att både hantverkare och kund är överens om exakt vad som ska göras och att man klargör innan vad man förväntar sig så slipper man oftast tvister.
2. Häng inte ut en firma, eller en kund, i onödan innan de fått en ordentlig chans att ordna till eventuella fel eller brister.
Sensmoralen, enligt mig, är:
1. Om man ser till att både hantverkare och kund är överens om exakt vad som ska göras och att man klargör innan vad man förväntar sig så slipper man oftast tvister.
2. Häng inte ut en firma, eller en kund, i onödan innan de fått en ordentlig chans att ordna till eventuella fel eller brister.
Personligen tycker jag det är mycket svårt att välja rätt kulör. Det hänger på kunden att välja färg. Jag har nog aldrig köpt bruten färg där säljaren säger att den här ska du ha. Så hur TS har lyckats hitta en målare som slänger upp en grön färg på väggen utan att kolla med kunden innan känns som att vi inte har hela historien här. Å andra sidan har målarfirman gjort tre besök med ny färg så det konstiga går nog åt två håll.M Maria Ålander skrev:Grönt är en färg som är svår att få rätt på stora ytor. Blir ofta mycket mörkare än vad det ser ut på färgprovslappen. Hur ljuset faller på de olika väggarna gör stor skillnad på hur det gröna upplevs. Bra att provmåla en liten större yta på den vägg man ska ha grön innan man bestämmer sig för nyans.
A Anders Hägg skrev:1; var ej meningen att smutskasta någon.
A Anders Hägg skrev:1; var ej meningen att smutskasta någon.
Jag skulle inte vara allt för säker på att någon av dina ”testade” firmor är särskilt sugna om dem har läst den här tråden.
Det byggs inte överdrivet många 300+300kvm
hus så du har nog gjort dig ett namn på byn
Det är helt ok att vara missnöjd med dåligt utfört arbete men att inte ens försöka förstå sina egna tillkortakommanden i kommunikationen gör det bara larvigt.
Hoppas att inget av dina testade företag vill. Måla ditt hus efter denna trådA Anders Hägg skrev:1; var ej meningen att smutskasta någon.