27 932 läst ·
107 svar
28k läst
107 svar
Dålig proffsmålare
Administrator
· Skåne
· 8 668 inlägg
Ur Wikipedia, angående färgblindhet:
"Den vanligaste formen av färgblindhet är någon form av röd-grönblindhet (protanopi och deuteranopi). Detta innebär att den färgblinde endast med svårighet, eller inte alls, kan se skillnaden mellan rött och grönt. Detta förekommer hos 7–8 % av alla män och 1 % av alla kvinnor och ärvs könsbundet recessivt.[3]".
"Den vanligaste formen av färgblindhet är någon form av röd-grönblindhet (protanopi och deuteranopi). Detta innebär att den färgblinde endast med svårighet, eller inte alls, kan se skillnaden mellan rött och grönt. Detta förekommer hos 7–8 % av alla män och 1 % av alla kvinnor och ärvs könsbundet recessivt.[3]".
Vi får hoppas att en målare inte är färgblind. Kan ju förvisso bli som TS resultat då. Men då förhoppningsvis så har målaren och TS nu fått reda på att dom är färgblinda. TS har om han inte är färgblind fått ta lärdom att färgnyanser väljer man själv ut och ju noggrannare det är med rätt kulör desto mer får man anstränga sig med färgprover på burk.Marlen Eskilsson skrev:
Alltid svår att avgöra på datorns bildskärm, men den icke önskade gröna kulören har mer gult i sig och den önskade aningen blått.
Som andra redan sagt; provburk och NCS-koder är nyckeln till bra resultat och kommunikation.
Som andra redan sagt; provburk och NCS-koder är nyckeln till bra resultat och kommunikation.
Alltså ursäkta mig men..
"Grönt associeras med välmående och psykisk(t välbefinnande)"
Lite kul ändå med tanke på hur det gick för dig

Nästa gång så blir det enklare om du anger en NCS kod för att få kulören du vill ha. Sedan ser det ju slarvigt ut oavsett kulör.
"Grönt associeras med välmående och psykisk(t välbefinnande)"
Lite kul ändå med tanke på hur det gick för dig
Nästa gång så blir det enklare om du anger en NCS kod för att få kulören du vill ha. Sedan ser det ju slarvigt ut oavsett kulör.
Nej, inte bra. Du visar på bild, att målaren absolut inte tycks ha haft öga för att välja en kulör som i närhet kan sägas motsvara en ljus grågrön kulör. En proffsmålare vet bättre än så.. som att kulörval inte är något man så hejvilt ska anta som en självständig liten uppgift, utan att riskera kundnöjdhet.
Hen skulle självfallet ha avstämt med dig innan hen på egen hand bestämmer utifrån den osäkerhet som måste ha rått, som man kan sluta sig utifrån uppgifterna.. dvs en något oklar beställning. Det borde en proffsmålare givetvis förstå, att du som kund nog först borde ha fått konfirmera kulörvalet.
- Således för allas nöjdhet skulle hen ha diskuterat kulören innan hen köper färg och målar.
Men som många här säger, så hade det kunnat vara tydligare från början, om du själv initialt angett mer exakt vad du vill ha, exv med ncs kod. Ögats bedömning, estetik, är viktigt för de flesta. Men fult eller fint är en smaksak och kan på många sätt bygga på mänskliga talanger, på såväl medhavda egenskaper som förvärvade erfarenheter, som varierar mellan oss människor. Att översätta en nyans på bild till en kulör som ska "likna".. är inte någon enkel uppgift. Vem antar ens i ett uppdrag en sådan uppgift? Inte proffsigt.
Sedan, att utförandet dessutom lämnar mycket i övrigt att önska, och att påpeka om.
- Detta kan i sin tur rätt tydligt antyda, att du kan ifrågasätta och reklamera. Det ska vara hantverksmässigt utfört. Jag skulle inte betala om underarbetet inte är korrekt utfört. Den saken, om något, är a och o.
Ta upp med hantverkaren dina synpunkter, med fokus på ffa underarbetet: gör om, gör rätt! Så tänker jag..
Hen skulle självfallet ha avstämt med dig innan hen på egen hand bestämmer utifrån den osäkerhet som måste ha rått, som man kan sluta sig utifrån uppgifterna.. dvs en något oklar beställning. Det borde en proffsmålare givetvis förstå, att du som kund nog först borde ha fått konfirmera kulörvalet.
- Således för allas nöjdhet skulle hen ha diskuterat kulören innan hen köper färg och målar.
Men som många här säger, så hade det kunnat vara tydligare från början, om du själv initialt angett mer exakt vad du vill ha, exv med ncs kod. Ögats bedömning, estetik, är viktigt för de flesta. Men fult eller fint är en smaksak och kan på många sätt bygga på mänskliga talanger, på såväl medhavda egenskaper som förvärvade erfarenheter, som varierar mellan oss människor. Att översätta en nyans på bild till en kulör som ska "likna".. är inte någon enkel uppgift. Vem antar ens i ett uppdrag en sådan uppgift? Inte proffsigt.
Sedan, att utförandet dessutom lämnar mycket i övrigt att önska, och att påpeka om.
- Detta kan i sin tur rätt tydligt antyda, att du kan ifrågasätta och reklamera. Det ska vara hantverksmässigt utfört. Jag skulle inte betala om underarbetet inte är korrekt utfört. Den saken, om något, är a och o.
Ta upp med hantverkaren dina synpunkter, med fokus på ffa underarbetet: gör om, gör rätt! Så tänker jag..
Det är ändå målarens fel att acceptera jobbet medan kunden har ingen aning om vilken kulör det gäller. Målaren skulle bett kunden att ta med sig ett par provbukar och måla typ en halv kvadratmeter på vitt underlag och se om färgen passar bra till sovrummet.
Om man hittar rätt färgkod på den gröna färgen på bilden (vilket är iofs omöjligt uppgift) då skiljer sig ändå från tillverkare till tillverkare och är inte alls säkert att färgen kommer att se ut exakt likadant på TS,s sovrum som det ser ut på bilden.
Om man hittar rätt färgkod på den gröna färgen på bilden (vilket är iofs omöjligt uppgift) då skiljer sig ändå från tillverkare till tillverkare och är inte alls säkert att färgen kommer att se ut exakt likadant på TS,s sovrum som det ser ut på bilden.
Med tanke på att tejpen sitter kvar så är hen (= målaren, kommer nu använda målaren istället för höna) inte färdig. Vad som har överenskommits i förarbete vet vi inte. Målaren kanske påpekade att det behövdes underarbete innan målning och fick kanske svaret av hen (= kund, kommer i fortsättning använda ordet kund istället för höna) att vad kostar det? Mycket säger målaren, äsch skit i det målarfärgen täcker det nog säger kunden.H hakan_975 skrev:
Alternativt har kunden gjort förarbetet själv och målaren skakade på huvudet och målade på.
Vad vi kan se på bilden så är inte målaren färdig. Bevis 1 tejpen sitter kvar. Bevis 2 färgen täcker inte överallt.
Redigerat av moderator:
Damn! betyder det att jag sprungit omkring i en RÖD uniform i skogen!Marlen Eskilsson skrev:
Upplever att TS har en härlig attityd. Jag själv är ingen hantverkare men jag är en person som ganska snabbt stänger av om en person uppträder med ett säkert uppträdande. Vilket får till följd att jag tänker jahapp där är den en som vet allt men som kommer att få lära sig att ta det lite mer piano i framtiden. Du har fått två öron och en mun för att du ska lyssna dubbelt så mycket som du pratar.L Lars48 skrev:Det är ändå målarens fel att acceptera jobbet medan kunden har ingen aning om vilken kulör det gäller. Målaren skulle bett kunden att ta med sig ett par provbukar och måla typ en halv kvadratmeter på vitt underlag och se om färgen passar bra till sovrummet.
Men vi är alla olika och visst finns det klantiga hantverkare. Fast med tanke på den bristfälliga informationen vi har från TS så är det mesta spekulationer.
Dock är det inte rätt färg på väggen utifrån bilden på den önskade färgen. Men vems ansvar det är beror på hur det hela har bestämts. Att som kund inte själv kontrollera det är märkligt.
Jag skulle också vilja veta hur det har gått till med valet av färg. Kunden slänger fram en bild på en färg han vill ha.
Färgaffären (målaren) har ingen färgkarta eller avläsnings apparat för att någorlunda komma i närheten av nyansen.
Målaren lyssnar på kunden som säger slarvigt att det där kan du bättre än mig så ta en färg i grågrönt som passar.
Vid detta laget hade jag som säljare tänkt att okej det verkar inte så viktigt vi tar något från R.ven.
Att TS skyller på fel färg på målaren verkar i mina ögon märkligt. TS borde ha varit med och bestämt kulör. Fått rådet om en provburk för att se om färgen stämmer.
Min erfarenhet säger att det är skillnad på torr färg och nymålat. Så är man riktigt petig så får man offra en stor slant på provburkar.
Färgaffären (målaren) har ingen färgkarta eller avläsnings apparat för att någorlunda komma i närheten av nyansen.
Målaren lyssnar på kunden som säger slarvigt att det där kan du bättre än mig så ta en färg i grågrönt som passar.
Vid detta laget hade jag som säljare tänkt att okej det verkar inte så viktigt vi tar något från R.ven.
Att TS skyller på fel färg på målaren verkar i mina ögon märkligt. TS borde ha varit med och bestämt kulör. Fått rådet om en provburk för att se om färgen stämmer.
Min erfarenhet säger att det är skillnad på torr färg och nymålat. Så är man riktigt petig så får man offra en stor slant på provburkar.
Som yrkesmålare så tycker jag att du kanske skulle gett honom lite mer att gå på, men samtidigt så hade jag tagit ut 3-4 provburkar och målat upp innan jag sätter igång för att säkerställa att du får den kulör du vill ha. Dessutom tycker jag mig nog inte kunna se någon ton av grå i den kulör han målat med.
Vilken ncskod är det på kulören?
Vilken ncskod är det på kulören?
Om ni kommit överens om en ljus grå grön färg utan att ha angett färgnummer vid beställningen så har ni fått det. En färg i en nyans kan se olika ut hos olika fabrikat och bilderna på resultatet ser rätt mörka ut.A Anders Hägg skrev:Måste f rå hur ni skulle göra om ni fick detta resultat efter det att målaren fått back jobb efter att han misslyckades förra målningen.
( Filip city måleri västerås)
Skulle vara ljus grågrön och ser ut som militär grönt.
Vet ej om målaren är färgblind eller om de skicka dit en förskola.
Skickar upp bilder på väggarna och exempel idén hur färgen skulle se ut. [bild] [bild] [bild]
Men inte är väl färgen på referensbilden ljus? Jag tycker den är ganska mörk den också, men har en annan ton.
Sen är grön en svår färg tydligen. Jag sålde ett plagg på Tradera som jag tyckte var ljusgrönt. Köparen hörde av sig och klagade, eftersom det var skogsgrönt... Jag tyckte bilden visade färgen ganska bra också, så jag fattade ingenting!
Sen är grön en svår färg tydligen. Jag sålde ett plagg på Tradera som jag tyckte var ljusgrönt. Köparen hörde av sig och klagade, eftersom det var skogsgrönt... Jag tyckte bilden visade färgen ganska bra också, så jag fattade ingenting!
Fast den gröna TS har fått är varken det minsta ljus eller det minsta grå.P Putte 9497 skrev: