Vi har ett sommarhus i Norrtäljetrakten. Sommarvatten. Bdt. Nu upplever vi att det luktar illa i huset från avloppet. Vi har en stor slambehållare under gräsmattan som töms en gång om året. Vad kan jag göra innan jag dyker ner i geggan?
 
S staffank skrev:
Vi har ett sommarhus i Norrtäljetrakten. Sommarvatten. Bdt. Nu upplever vi att det luktar illa i huset från avloppet. Vi har en stor slambehållare under gräsmattan som töms en gång om året. Vad kan jag göra innan jag dyker ner i geggan?
Lukt från slambehållaren skall inte komma in om era utslagsställen har fyllda vattenlås.
Behållaren behöver luftas, lämpligen med separat ledning upp ovan yttertak, alternativt rör upp i mark om lukt inte sprids i vistelsezon eller in i byggnaden.
Se över hur ledningar är dragna och att vattenlås är fyllda.

Frågor
Vad är slambehållaren, en tank som töms av slambil till till kommunalt reningsverk eller en föravskiljare till en infiltrationsbädd?
Kan ni beedöma om lukten kommer inifrån eller utifrån?
Kan ni kolla om dt finns rörbrott, läckage på ledning?
 
  • Gilla
staffank
  • Laddar…
J Jochi skrev:
Lukt från slambehållaren skall inte komma in om era utslagsställen har fyllda vattenlås.
Behållaren behöver luftas, lämpligen med separat ledning upp ovan yttertak, alternativt rör upp i mark om lukt inte sprids i vistelsezon eller in i byggnaden.
Se över hur ledningar är dragna och att vattenlås är fyllda.

Frågor
Vad är slambehållaren, en tank som töms av slambil till till kommunalt reningsverk eller en föravskiljare till en infiltrationsbädd?
Kan ni beedöma om lukten kommer inifrån eller utifrån?
Kan ni kolla om dt finns rörbrott, läckage på ledning?
Tack för svar. Lukten kommer inifrån. Det är nog en föravskiljare/infiltrationsbädd. Svårt att kolla.
 
S staffank skrev:
Tack för svar. Lukten kommer inifrån. Det är nog en föravskiljare/infiltrationsbädd. Svårt att kolla.
Kan det vara en död råtta?
Går i så fall över efter ett par veckor
 
J Jochi skrev:
Kan det vara en död råtta?
Går i så fall över efter ett par veckor
Tyvärr inte. Återkommer varje sommar…
 
S staffank skrev:
Tyvärr inte. Återkommer varje sommar…
Luktar det konstant ? Hur gammalt är huset och brukar ni kallställa på vintern ?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.