Har fått veta att man i vår trädgård för ca 40 år sedan lade ett lager av jord
som de hämtat från en soptipp. Det var tydligen populärt då att göra så, och
denna jorden var gratis. Vet inte vad den innehöll, men antagligen någon
slags kompost och vi har hittat en hel del små glasbitar i den.
Undrar om någon mer har varit med om detta, och om det kan ha någon
hälsobetydelse så här långt efteråt?
 
B
Tungmetaller försvinner ju inte bara av dig själv. Självklart finns det risker. Finns mycket gammal industrimark med mera som sedan länge är förorenad, trots att verksamheten kanske upphörde för 50-60år sedan.

Vi har ett område i stan som mer eller mindre användes som en industrisoptipp på 50 talet. Man kan till och med se hur sjuk skogen är där på satellitbilder. På plats är det väldigt tydligt att växterna dör.

Ta jordprover så får du ju lite mer känsla av vad din jord innehåller.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.