Har en gasspis, skulle gissa runt 10 år gammal, kanske äldre (fanns när vi köpte lgh, märket smeg)

har två dryga problem, den värmer extremt ojämnt, när man steker är det mkt varmare på vissa kanter än andra och när man kör på låg värme slocknar ofta gasen/lågan. Detta gör det svårt vid lågvärmes tillagning.

har tagit in förfrågan på att kolla den, bara felsökning kostar ca 1800kr

är det värt att fixa sån här ”gammal” spis?
Finns det några vanliga fel på äldre gasspisar man själv skulle kunna fixa?

eg vill jag byta till induktion men det är ju ändå säkert billigare att fixa denna?

Jag köpte en gashäll till stugan för 1000kr på Ikeas fyndavdelning för något år sedan
Fyra brännare varav en rejäl wokbrännare på närmare 4kW.
Nu finns inte den längre men för 2000kr får du en ny häll.
Men du kanske jag en hel spis med ugn?

• Gilla
ginko
  • Laddar…
Har du ”plattorna” på brännarnas ovansida korrekt placerade? Dom ligger lösa.
Varje brännare/platta består av två delar, en övre platta av gjutjärn och en undre del av aluminium. Dom skall ligga rätt så att lågorna sprids jämnt runt brännaren.
Jag tror att du inte har koll på det och ligger dom snett så blir lågorna inte jämnt fördelade och du får ojämn värme.
I övrigt kan inte en gasspis gå sönder. Gasen pyser upp i mitten av varje brännare och blandas med luft i den nedre aluminiumdelen och brinner utanför ”locket”
Ligger ”locket” snett så får du den effekterna du beskriver

• Gilla
sofftis och 2 till
  • Laddar…
Finns bara ett fast läge för nedre aluminiumdelen. Det övre ”locket” får du se till att det ligger centrerat på nedre delen. Känns väl när man lagt det rätt.
Vrid lite på det så det känns att det ligger rätt och kolla så att lågorna är lika långa runt hela brännaren vid full låga.
Effekterna om det ligger fel blir annars exakt som du beskriver. (Jag jag haft gasspis i stugan i 50 så gissar inte)

• Gilla
sofftis och 1 till
  • Laddar…
När det gäller ”tomgångsinställningen” så brukar man kunna dra loss reglaget och så är den en skruv där som man kan justera gasflödet med.

• Gilla
ginko
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Finns bara ett fast läge för nedre aluminiumdelen. Det övre ”locket” får du se till att det ligger centrerat på nedre delen. Känns väl när man lagt det rätt.
Vrid lite på det så det känns att det ligger rätt och kolla så att lågorna är lika långa runt hela brännaren vid full låga.
Effekterna om det ligger fel blir annars exakt som du beskriver. (Jag jag haft gasspis i stugan i 50 så gissar inte)
GoC GoC skrev:
Hur gör du ren den ? Har du öppna elslingor i ugnen ?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.