Har precis flyttat och när man drar igång köksfläkten så hör man att den går men väldigt sakta. Funktionen som finns är av/på och går inte reglera.
Någon som har tips på problemet eller bättre att köpa ny?
Det är en electrolux, EFPC640/S

Mvh

Vad är det för boende?
Fristående villa?
Fristående bostadsrätt?
Bostadsrättslägenhet?

https://www.kitchenstuff.se/electrolux-efpc640s/
"Det får du: I ett centralventilationssystem kopplas din köksfläkt till en centralt ventilationsanläggning i fastigheten. Du slipper därför störande ljud från fläktmotorer och andra problem. Just därför kan många köksfläktar fås som både traditionella modeller och som centralventilationsmodeller."

• Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
BirgitS
Så som jag förstår sidan https://shop.electrolux.se/model/m/EFTC640/S så är det en kåpa för centralventilation så du bör ha en fläkt på vinden eller liknande. Det går kanske att hitta en bruksanvisning på Electrolux-sidan.

• Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Så som jag förstår sidan [länk] så är det en kåpa för centralventilation så du bör ha en fläkt på vinden eller liknande. Det går kanske att hitta en bruksanvisning på Electrolux-sidan.
Stort tack för båda svar. Då kan jag gräva vidare lite :D

Har varit uppe på taket och motorn isitter på taket i en huv, rengjorde den (ha nog inte hänt senaste 20 åren) men det blir ingen bättre fart på fläkten. Den snurrar när man drar igång den i köketen i köket så blir det inget sug i fläkten.

Det finns bara en av och på knapp på köksfläkten och inga steg för ökad hastighet.
Frågan är, hur går jag vidare?
Ringa till electrolux och höra med dem eller någon annan som har koll?
Fläkt med damm och smuts, etikett, elanslutning, behöver rengöring, ventilationsutrustning, teknisk komponent.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild av en öppen toalettavfallslucka med synliga rör och kablar i en byggnadskonstruktion.
Skapa konto

Kolla så att kondensatorn har rätt värde. Brukar ofta tappa med åren. En ny kostar kring en hundring

orom orom skrev:
Kolla så att kondensatorn har rätt värde. Brukar ofta tappa med åren. En ny kostar kring en hundring
Ok. Hur kollar jag så den har rätt värde? :)

Bästa svaret

Du ser den gula cylindern på övre bilden. Den är det du måste ha ett mätinstrument som kan mäta kondensatorer. Har du ingen vana av det låt nån elektriker göra det. Eller gör så att du köper en ny på vinst och förlust. Det är ju bra om du har el vana annars låt en som kan det göra det. Det står hur många farad det ska vara på den. Vissa fläktar kan ha två stycken byt båda. Men dom har har inte samma värde så kolla noga så det inte blir fel. Men som sagt har du inte el vana låt en elake göra det.

• Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Äh ska inte vara elakare, utan elare.

• Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Tack. Ska prova detta så hoppas vi det funkar (y):D

orom orom skrev:
Äh ska inte vara elakare, utan elare.
Hej igen. Vet du hur man få ett enkelt vis få bort kablarna ur fästet?

Edit. Bra om man lägger upp en bild med ju.... Här kommer den
Röd plastkontakt hålls, har flera kontaktpunkter, bakgrunden otydlig och suddig, sannolikt teknisk miljö.
Skapa konto

Redigerat:
Man måste ha ett speciellt verktyg.

• Ett set med insexnycklar, varierande storlekar, färgkodade, på vit bakgrund.
    Skapa konto
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
orom orom skrev:
Man måste ha ett speciellt verktyg.
Ok. Stort tack

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.