Efter att ha titta runt lite i vårt hus har jag noterat att ångspärren har vissa brister. Min uppfattning är att det skall vara överlapp mellan plast på vägg och plast i tak för att det skall bli tätt. I vårt fall verkar det som det är en öppen skarv i alla vägg-tak vinklar och det är endast taklisten som tätar. Finns det nåt bra sätt att fixa till det här på? Taket består mestadels av pärlspont som sitter direkt på plasten och det blir ju på så sätt kanaler rätt ut i vägg-tak skarven och vidare upp på vinden antar jag. Jag vill ju inte gärna riva ner väggar och tak utan bara får det tätt längs taket, hur gör jag? Jag har också märkt en viss fukt på vinden så det kommer väl troligen av detta eller vad tror ni?
Om ångspärren är otät kan fukten bero på det. Tyvärr finns det nog ingen enkel lösning på ditt problem, en dålig ångspärr måste rättas till, annars får du problem. Alternativt är att vädra väldigt mycket, men det blir ju inte billigt :'(
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.