Är på jakt efter en udda fågel, en TRIAC-dimmer (framkant) för 230V AC som har stöd för DALI.
Som om det inte vore nog så skall den klara minusgrader också.
Tridonic har har en mus-dimmer, men som endast är specad 0-50C.
Helvar har en DIN monterad, men som inte anger kompabilitet med LED, men går bet på 0-40C ändå.
Den jag lyckats hitta som uppfyller önskemålen är en dimmer från Lunatone, kostar dock en tusenlapp + frakt från tyskland, vilket kändes spontant som lite häftigt när man börjar summera antal
Någon som av en händelse råkar känna till fler alternativ än ovanstående?
Som om det inte vore nog så skall den klara minusgrader också.
Tridonic har har en mus-dimmer, men som endast är specad 0-50C.
Helvar har en DIN monterad, men som inte anger kompabilitet med LED, men går bet på 0-40C ändå.
Den jag lyckats hitta som uppfyller önskemålen är en dimmer från Lunatone, kostar dock en tusenlapp + frakt från tyskland, vilket kändes spontant som lite häftigt när man börjar summera antal
Någon som av en händelse råkar känna till fler alternativ än ovanstående?
Redigerat:
Varför skall den klara minusgrader?
Om du nu hittat en dimmer som uppfyller alla önskemål utom temperaturen så är det väl lätt fixat genom att installera den i en klimatiserad kapsling med värmeelement och fläkt?
Om du nu hittat en dimmer som uppfyller alla önskemål utom temperaturen så är det väl lätt fixat genom att installera den i en klimatiserad kapsling med värmeelement och fläkt?
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Tanken är att den skall sitta utomhus, i stolpinsatsen för en pollare så extra kapsling kommer inte få plats.
Alternativet är ju att nyttja en KNX-dimmer i elcentralen, så är problemet halvlöst. Då måste jag dra ut två kablar för utebelysningen, en femledare med DALI och en med styrd fas, vilket jag försöker undvika.
Alternativet är ju att nyttja en KNX-dimmer i elcentralen, så är problemet halvlöst. Då måste jag dra ut två kablar för utebelysningen, en femledare med DALI och en med styrd fas, vilket jag försöker undvika.
Varför behöver du dimmra utebelysningen?
Kan du inte dimmra utgående kabel?
Om du kommer med mer information, kanske en bild så kanske vi kan ge dig en alternativ lösning.
Man snöar oftast in sig på en lösning när det nästan alltid finns flera.
Kan du inte dimmra utgående kabel?
Om du kommer med mer information, kanske en bild så kanske vi kan ge dig en alternativ lösning.
Man snöar oftast in sig på en lösning när det nästan alltid finns flera.
För att skapa rätt stämning, det kan lätt bli för luminant när det är kolsvart ute. Detta är inte fasadbelysning utan belysning i trädgården.
Visst kan jag dimma utgående kabel, förutsatt att jag tar ut flera kablar, pga. att DALI-armaturerna skall ha fast fas + 2-tråd för busskommunikationen (5G kabel bara för dessa).
Alla armaturer utom 1 sort kan jag få med DALI-driver integrerat och då dimmar jag mha telegram på bussen och kan styra respektive ljuspunkt individuellt vid ljussättningen om jag så vill. Eftersom jag har en DALI-master i centralen redan och dom flesta armaturer går att få med DALI mot en försumbar kostnad så tänker jag inte pruta bort detta.
Tanken med denna tråd är att försöka hitta en lösning där jag kan integrera dom ljuspunkter med AC-LED modulerna i DALI-slingan då det ger många fördelar vid installation och flexibilitet vid ljussättning och olika scenarion.
Hittar jag inget vettigt alternativ som är kostnadseffektivt blir det givetvis att dra ut två kablar och gruppera alla AC-LED moduler på en dimmerkanal.
Jag vet inte vad för information eller bilder du efterfrågar som kan bringa klarhet i den ursprungliga frågan.
Visst kan jag dimma utgående kabel, förutsatt att jag tar ut flera kablar, pga. att DALI-armaturerna skall ha fast fas + 2-tråd för busskommunikationen (5G kabel bara för dessa).
Alla armaturer utom 1 sort kan jag få med DALI-driver integrerat och då dimmar jag mha telegram på bussen och kan styra respektive ljuspunkt individuellt vid ljussättningen om jag så vill. Eftersom jag har en DALI-master i centralen redan och dom flesta armaturer går att få med DALI mot en försumbar kostnad så tänker jag inte pruta bort detta.
Tanken med denna tråd är att försöka hitta en lösning där jag kan integrera dom ljuspunkter med AC-LED modulerna i DALI-slingan då det ger många fördelar vid installation och flexibilitet vid ljussättning och olika scenarion.
Hittar jag inget vettigt alternativ som är kostnadseffektivt blir det givetvis att dra ut två kablar och gruppera alla AC-LED moduler på en dimmerkanal.
Jag vet inte vad för information eller bilder du efterfrågar som kan bringa klarhet i den ursprungliga frågan.
Frågan är om du i praktiken behöver se till vad som anges för temp i låga gränsen det är inte där man har problem om det inte är pga kondens, fukt osv. Om du kan bygga in dem vettigt i pollarna är säkert inte själva tempangivelsen så betydelsefull.
Ok.K KjellTimell skrev:För att skapa rätt stämning, det kan lätt bli för luminant när det är kolsvart ute. Detta är inte fasadbelysning utan belysning i trädgården.
Jag vet inte vad för information eller bilder du efterfrågar som kan bringa klarhet i den ursprungliga frågan.![]()
Du har alltså DALI ut till alla armaturer redan idag.
Vad är det för ljuskälla i de armaturer som ej går att få med DALI don direkt? E27? GU10?
Det är kanske inte så speciellt dyrt.K KjellTimell skrev:
Allt kostar rejält så fort det är DALI eller KNX och liknande
Bara denna går väl på minst 500-600:-
https://www.malmbergs.com/Products/9919015
Och då är det billighetsfabrikatet Malmbergs.
Denna hjälper nog inte dig. Det finns ingen info om temperatur eller utomhusbruk. Men IP21 ger väl vid handen att den troligen är konstruerad för inomhus i någorlunda uppvärmda rum.
Jag har lekt med den tanken också, tänkte ringa ett par leverantörer när helgen är över och se vad dom säger. Dock förefaller dom vara dyrare än Lunatone dimmern som låg inom -20-50C.GK100 skrev:
Det är LED moduler, fast 230V AC moduler som inte behöver extern driver.E EyEr0n skrev:
Mer specifikt dessa:
http://www.seoulsemicon.com/upload2/ACmodule_SMJD_XD12W4P3_Rev2.0.pdf
Tittat på den med, men den är transistor/bakkant, medan jag behöver Triac/tyristor/framkant så den gick bort i vilket fall.Mikael_L skrev:
Det är kanske inte så speciellt dyrt.
Allt kostar rejält så fort det är DALI eller KNX och liknande
Bara denna går väl på minst 500-600:-
[länk]
Och då är det billighetsfabrikatet Malmbergs.
Denna hjälper nog inte dig. Det finns ingen info om temperatur eller utomhusbruk. Men IP21 ger väl vid handen att den troligen är konstruerad för inomhus i någorlunda uppvärmda rum.
Att döma av konstruktionen på dom pollarna det gäller, så bedömer jag dessa som tämligen täta, se bifogad bild.
Förskruvningar i bottenstycket och en O-ringstätning mot pollaren i sig. I övrigt nakna plintar och DIN-skena på insidan, så jag är inte så orolig att stoppa lågt IP-klassade prylar inuti.
Håller med dig gällande priserna, iaf när man tittar på KNX, Helvar routersystem och likvärdiga dalisystem.. Men jag har varit av uppfattningen att drivdon och enklare DALI-dimrar fått en sättning på priserna, men tydligen inte överallt.
En Jolly mini DALI listar på 755+moms på ES och en DALI MCU vriddimmer finns på nätet för 6-700kr och den är ju en master, om än broadcast bara.
Kollade en sväng på pris på Tridonicen jag nämnde i ursprungsinlägget, och den kostade en arm och ett ben.. 1800kr (3325+moms i listpris)
http://www.tridonic.se/se/products/dali-pcd-1-300-one4all.asp
Helvar 455 har listpris på närmare 5000+moms, så den lär ju gå fetbort.
Plötsligt känns Lunatone dimrarna för en tusenlapp prisvärda.
Den lilla 25 wattarenför 63€ är specad 0-50C, dom andra 100€ varianterna -20-50C.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden