Dr. M Dr. M skrev:
Hej!
En säljare på Polarpumpen har försökt övertala mig att köpa en Daikin SX25-R luftvärmepump till min circa 90 kvm väl isolerad sommarstuga. Vi kanske skulle klara oss med en mindre modell men priset han erbjuder verkar bra. Han säger Daikin tillverkar premium produkter. Jag har noll koll på Daikin. Är de bra på luftvärmepumpar?

Kanske det finnas andra fördelar med en överdimensionerad modell? Mindre risk för isbildning som var ett enormt besvär med vår gamla Electrolux?
Jag bytte en Panasonic 3kw llvp mot en Daikin 7 kW llvp (xrh40) pga att när det är kallt ger de inte märkeffekt, märkeffekt är satt vid +7 grader, vid - 15 grader har man kanske hälften på llvp. Denna Daikin har fungerat utmärkt i 4 år hittills. Var noga med modellbeteckningarna, säljarna försöker sälja in billigare modeller med bättre marginaler.

PFO PFO skrev:
Jag bytte en Panasonic 3kw llvp mot en Daikin 7 kW llvp (xrh40) pga att när det är kallt ger de inte märkeffekt, märkeffekt är satt vid +7 grader, vid - 15 grader har man kanske hälften på llvp. Denna Daikin har fungerat utmärkt i 4 år hittills. Var noga med modellbeteckningarna, säljarna försöker sälja in billigare modeller med bättre marginaler.
Använd Folksam lista på bra val av värmepumpar är ett användbart tips.

Men om service-organisation/återförsäljarsupport har klappat ihop i närtid så syns det inte där.

Detta med bra återförsäljare/installatör för ev. garantiärenden i sin närhet är en viktig faktor, speciellt om man följer trådarna bakåt att vissa märken/modeller tenderar att köra mer och mer avfrostning ju kallare det är utan att det är någon nämnvärd påfrostning av utedelarna pga. sensor/firmware-problem som inte hanterar eller har trimmats in för körning i stark kyla.

Tomture61
Dr. M Dr. M skrev:
Hej!
En säljare på Polarpumpen har försökt övertala mig att köpa en Daikin SX25-R luftvärmepump till min circa 90 kvm väl isolerad sommarstuga. Vi kanske skulle klara oss med en mindre modell men priset han erbjuder verkar bra. Han säger Daikin tillverkar premium produkter. Jag har noll koll på Daikin. Är de bra på luftvärmepumpar?

Kanske det finnas andra fördelar med en överdimensionerad modell? Mindre risk för isbildning som var ett enormt besvär med vår gamla Electrolux?
Utan att ha läst alla inlägg så , har en Daikin och är helnöjd .
Finns 2 olika linjer av Daikins LLVP , de som säljs av vem som helst (polarpumpen tex) och de som enbart säljs av utvalda installatörer (de brukar inte skylta med priset på produkten)
Den senare modellen är vassare .

PFO PFO skrev:
Går nog inte få bättre marginal än på en Daikin , finns en anledning till att ”riktiga” återförsäljare av Daikin inte får annonsera med priser på hemsidan 😉

Erik Juhlin Erik Juhlin skrev:
Daikin är säkert bra men se till att välja rätt återförsäljare. Väljer du K2 Energi och får problem med pumpen får du ett helvete. Daikin centralt hjälper inte till nämnvärt och få andra servicepartners vill ta i en pump installerad av K2.
Har samma erfarenhet av dem. Akta er för K2 Energi. I övrigt är jag nöjd med mig Darin bergvärmepump och min Luft/luft. Bergvärme sedan 2018 och luft sen 2021

Erik Juhlin Erik Juhlin skrev:
Daikin är säkert bra men se till att välja rätt återförsäljare. Väljer du K2 Energi och får problem med pumpen får du ett helvete. Daikin centralt hjälper inte till nämnvärt och få andra servicepartners vill ta i en pump installerad av K2.
Vilken företag använder du vid service, någon du kan rekommendera?

P
Stod i valet och kvalet mellan Mitsubishi och Daikin. Mitsubishi vet man ju är en kvalitetsprodukt som bara går och går. Det rapporteras inte särskilt mycket problem med dom när man gör research.

Daikins fördel är att de gör väldigt snygga innedelar, men det är deras enda fördel. Har tydligen varit massor av problem med Daikin - allt från att de läcker kylvätska till knäppningar och flera inlägg på Reddit från folk som hade problem med högfrekventa ljud. Service och kundtjänst verkar dessutom dålig. Har också fett höra att Daikin i Norden haft problem inom organisationen.

Grejen med Daikin verkar vara att de släpper modell efter modell som sedan drabbas av barnsjukdomar medan mitsubishi håller sig till sina väl beprövade modeller.

Nu är det förmodligen långt ifrån alla Daikin som får problem och många verkar nöjda, men för min del blev det Mitsubishi Hero och det har funkat smärtfritt (förutom uppkopplingen till Wifi som är löjligt krånglig).

Ni som har Daikin Stylish eller Emura och fått dessa installerade senaste 2 åren, hur upplever ni kvalitén?

• Gilla
Norrtull
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.