Dr. M
Hej!
En säljare på Polarpumpen har försökt övertala mig att köpa en Daikin SX25-R luftvärmepump till min circa 90 kvm väl isolerad sommarstuga. Vi kanske skulle klara oss med en mindre modell men priset han erbjuder verkar bra. Han säger Daikin tillverkar premium produkter. Jag har noll koll på Daikin. Är de bra på luftvärmepumpar?

Kanske det finnas andra fördelar med en överdimensionerad modell? Mindre risk för isbildning som var ett enormt besvär med vår gamla Electrolux?

• Gilla
bygg2023
  • Laddar…
Jo Daikin är känt som ett kvalitetsfabrikat. De har en tekniskt intressant kompressor som ger bra med värme även när det är riktigt kallt. Men 100% felfri är nog ingen tillverkare så har man otur kan något hända så man ska kolla upp garantier etc den väg man köper värmepumpen.

• Gilla
Mikael Rutqvist och 1 till
  • Laddar…
Installerat en daikin i oktober och är helnöjd, både vad gäller kwh förbrukning och användning(appar osv).

• Gilla
bygg2023
  • Laddar…
Har 3 st Daikin LLVP fr 2016. Inga problem så här långt.

Det har betydelse var huset ligger i landet. Det är stor skillnad i klimat mellan norr och söder. Det har också betydelse om det ska hållas fullvärme mitt i vintern eller endast underhållstemp.
För max värmeekonomi under vintern är det Caldo-serien med pumpar utvecklade för nordiskt klimat som gäller.

Jag är väldigt nöjd med min efter ett år.

Dr. M Dr. M skrev:
Hej!
En säljare på Polarpumpen har försökt övertala mig att köpa en Daikin SX25-R luftvärmepump till min circa 90 kvm väl isolerad sommarstuga. Vi kanske skulle klara oss med en mindre modell men priset han erbjuder verkar bra. Han säger Daikin tillverkar premium produkter. Jag har noll koll på Daikin. Är de bra på luftvärmepumpar?

Kanske det finnas andra fördelar med en överdimensionerad modell? Mindre risk för isbildning som var ett enormt besvär med vår gamla Electrolux?
Daikin är säkert bra men se till att välja rätt återförsäljare. Väljer du K2 Energi och får problem med pumpen får du ett helvete. Daikin centralt hjälper inte till nämnvärt och få andra servicepartners vill ta i en pump installerad av K2.

• Gilla
Måke
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Har 3 st Daikin LLVP fr 2016. Inga problem så här långt.

Det har betydelse var huset ligger i landet. Det är stor skillnad i klimat mellan norr och söder. Det har också betydelse om det ska hållas fullvärme mitt i vintern eller endast underhållstemp.
För max värmeekonomi under vintern är det Caldo-serien med pumpar utvecklade för nordiskt klimat som gäller.
Caldo finns väll inte längre? Dom har bytt namn till Perfera om jag förstått det rätt?

Så kan det mkt väl vara. Mina har ju några år på nacken numera...

Dock är det viktigt att undersöka så att man får rätt modell. Lejonparten av alla LLVP saluförs i Sverige med mätdata från medelvarmt kontinentalklimat, vilket borde vara förbjudet då de data är fullständigt icke relevanta/icke valida för svenskt klimat.
Vi behöver LLVP som är specifikt utvecklade och anpassade och optimerade för vårt kalla klimat.

Oldboy Oldboy skrev:
Så kan det mkt väl vara. Mina har ju några år på nacken numera...

Dock är det viktigt att undersöka så att man får rätt modell. Lejonparten av alla LLVP saluförs i Sverige med mätdata från medelvarmt kontinentalklimat, vilket borde vara förbjudet då de data är fullständigt icke relevanta/icke valida för svenskt klimat.
Vi behöver LLVP som är specifikt utvecklade och anpassade och optimerade för vårt kalla klimat.
T.ex Nepura serien som är framtagen för nordiskt klimat?

Daikin har setts som kvalite ja , har två själv.
Problemet som uppstått på senaste tiden är support och garantiärenden.
Hiskeligt svårt att få igenom och återförsäljare har svårt att få ordentlig feedback när det gäller garantin.
Är sånt jag har upplevt ska tilläggas.
Sedan beror mycket på var man bor och den som säljer pumpen ser någon ekonomi i att åka på garantiärenden.

Personligen kommer jag nog , tyvärr, överge Daikin när ny pump behövs nästa gång.

N najaden skrev:
Hiskeligt svårt att få igenom och återförsäljare har svårt att få ordentlig feedback när det gäller garantin.
Sedan beror mycket på var man bor och den som säljer pumpen ser någon ekonomi i att åka på garantiärenden.

Personligen kommer jag nog , tyvärr, överge Daikin när ny pump behövs nästa gång.
Har också hört att dom har problem med support osv. Vilken pump skulle du säga är bäst, alltså vilka LLVP kommer du titta på när du är i behov av ny

Har inte följt marknaden lika stenhårt sista två-tre åren.
Men Mitsubishi verkar ha spottat upp sig verkar det som dessutom har vi en återförsäljare/tekniker alldeles i närheten, bor ca fem mil från större stad så att ha en tekniker nära har blivit viktigt...tycker jag!
Sedan tror jag inte det skiljer så värst mycket mellan dom "bästa" märkena så då blir kundkontakt och service betydligt viktigare.

Har ett ärende just nu faktiskt.
Enligt garantibeviset har vi sex år på pumpen.
Fick hem erbjudande om förlängning utav garantin från Arctic, som kommer automatiskt när tiden håller på att gå ut.
Enligt deras uppgifter från Daikin så gäller fem år...så ska försöka reda ut det med dom nu.
Bara en sån enkel grej ska inte behöva hända.

N najaden skrev:

Skriver under på det. Stylish Nepura installerad i jan 2024. Avfuktning fungerade inte. Eller ja den avfuktade i tid och otid. Runt 17min varje gång. Så under ett dygn så ägnade den flera timmar till avfuktning, inte så effektivt och den klarade inte hålla värmen när det var kallt pga det då den fick jobba ikapp tiden den stod still hela tiden. Först nu i dec har jag fått hit en tekniker som bytt givarna i utedelen. Vet ej om det löst problemet pga mildväder. Min åf fick också stångas för att få gehör från Daikin och man kan inte öppna ärenden själv direkt till Daikin vad det verkar. I övrigt nöjd med pumpen men syftet med den har ju inte riktigt uppfyllts än.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.