Hej,

Köpte vårt första hus för ca 6 månader sedan och har nu renoverat taket på en liten tillbyggnad, samt satt upp hängrännor som saknades innan. Men nu när jag skall sätta upp/koppla in stupröret samt silen till dagvattenledningen som fanns i ett av hörnen så uppstod mitt problem.
Röret verkar vara en dimension som inte det verkar finnas några delar till, 90 står det på böjen och muffen och själva röret verkar vara strax under 90mm. Bifogar några bilder.

Grått PVC-dubbelmuffrör med märkning HTA 90, använd för renovering av tak och dagvattenledning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en grå stuprörsböj med markerad märkning "HTA" och dimensionssiffra "90" som indikerar 90 mm diameter.
Skapa konto
Grått stuprör ligger vid husgrund bredvid ett öppet dagvattenledningshål omgivet av grus och stenar.
Skapa konto

De andra rören runt om huset verkar vara 110 och tänkte väl någonstans att det skulle gå att hitta en bra övergång till den storleken men verkar inte hitta nåt direkt. Någon som vet vart man kan få tag på detta? Sedan om jag förstår det rätt så är grå rör normalt för inomhus, men kanske var normalt när detta lades ner vilket är okänt men huset är från 50-talet.

Vi skall dränera om nästa år och lägga ner nya rör så då försvinner ju problemet. Men tänker att det inte är så bra att vattnet rinner på ett ställe vid husgrunden.

Fundera på att ställa en regntunna samt en slang ner i röret bara vilket hade kanske fungera temporärt till vi lägger ner nya rör?

Mitt första i lägg här så hoppas allt blev korrekt

Ha en fin kväll!

Bästa svaret

Krilleman
Krilleman Krilleman skrev:
Varmt välkommen till forumet @gojaa :D

Klart det finns förminskning 90x110 än idag! (y)

Tex:
[länk]

Muffändan är 90 och slätändan är 110 på förminskningen. Därpå kan du fortsätta med vanliga 110-delar från valfri bygglada.

[bild]
Det ser ju perfekt ut! Att jag inte hitta den där innan! Är det någon ring på insidan den där för att hålla tätt, kanske dum fråga hehe

Krilleman
Helt vanligt gummi som sitter i alla delar.

Tillverkaren är Wavin. Dom kör med "dubbel-läpp". Den bästa tillverkaren enligt mig.

Smörj med glidex/såpa/yes och skjut på ditt 90mm rör!

Exempel på hur muffen ser ut inuti (som inte syns på bilden ovan):

E-36763-0.jpg

Krilleman Krilleman skrev:
Helt vanligt gummi som sitter i alla delar.

Tillverkaren är Wavin. Dom kör med "dubbel-läpp". Den bästa tillverkaren enligt mig.

Smörj med glidex/såpa/yes och skjut på ditt 90mm rör!

Exempel på hur muffen ser ut inuti (som inte syns på bilden ovan):

[bild]
Tack så mycket, då får det bli att beställa en sådan

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.