39 875 läst ·
1 052 svar
40k läst
1,1k svar
Dagspris på över 2 kronor per kWh i morgon! - Är ni förberedda?
Glöm inte Harrisburg.Dan_Johansson skrev:
Du kan ta vilket energislag som helst, vare det är sol som skapar variationer i tillgång på energi som är ohälsosamma för nätet, kärnkraft som skapar arbete åt generationer med att rengöras från naturen som i Chernobyl, vindkraft som påverkar värdet av marken i deras absoluta närhet, diesel som orsakar lungsjukdomar pga partiklar, kolbrytning bokstavligen hyvlar av toppar på berg etc etc.
Du kommer säkert på fler om du bara funderar lite...
Allvetare
· Västra götaland
· 10 936 inlägg
Som jag skrev ovan, fundera på hur du skulle göra någon aktivitet som kräver energi, med en annan typ av energi.B Bitterhetsakademin skrev:Energin är knappast billig utan svindyr med en sinnessjuk beskattning med moms på skatten. Sådana skattesatser kan till nöds accepteras på sådant som är skadligt som tobak, alkohol och arbete.😆 Energi ska vara billig då den är det smörjmedel som håller igång ett modernt samhälle. Det visste politikerna på sextiotalet då de undantog energi från beskattning.
Ju svårare det är att ersätta energin, desto större risk att den är för billigt prissatt. (Extremt förenklat såklart, men men)
Kopp kaffe, ganska enkelt att ersätta, tänd en brasa i trädgården.
Köra en tvättmaskin? Nu börjar det likna nått. Teoretiskt möjligt, men jag betalar nog för att slippa att handtvätta.
Flyga till Thailand? Nästintill omöjligt att ersätta.
Att energi borde vara billig är en åsikt som jag kan ställa mig bakom, men det finns inget motsatsförhållande mellan det och att energianvändande bör stå för sina egna kostnader...
Däremot är mycket av de påstådda kostnaderna teoretiska resonemang som mest är till för att mjölka undersåtarna på skattemedel i det heliga klimatets namn.Dan_Johansson skrev:
Som jag skrev ovan, fundera på hur du skulle göra någon aktivitet som kräver energi, med en annan typ av energi.
Ju svårare det är att ersätta energin, desto större risk att den är för billigt prissatt. (Extremt förenklat såklart, men men)
Kopp kaffe, ganska enkelt att ersätta, tänd en brasa i trädgården.
Köra en tvättmaskin? Nu börjar det likna nått. Teoretiskt möjligt, men jag betalar nog för att slippa att handtvätta.
Flyga till Thailand? Nästintill omöjligt att ersätta.
Att energi borde vara billig är en åsikt som jag kan ställa mig bakom, men det finns inget motsatsförhållande mellan det och att energianvändande bör stå för sina egna kostnader...
Allvetare
· Västra götaland
· 10 936 inlägg
Men då kliver ekonomen in.S Snikholt skrev:
Tänk om det aldrig hänt? Då kanske hela världen varit mer positivt inställda till kärnkraft, vi hade kontinuerligt byggt nya kärnkraftverk i Sverige och runt om i världen, mängder med kol hade aldrig behövt brytas... Massor av folk kanske kunde undvikit massor av lungsjukdomar? Vad sätter man för prislapp på det?
Det mesta av radioaktiviteten stannade i reaktorbyggnaden med begränsade utsläpp till miljön, däremot blev saneringen långvarig och mycket kostsam.S Snikholt skrev:
Tänkvärt..Dan_Johansson skrev:
Men då kliver ekonomen in.
Tänk om det aldrig hänt? Då kanske hela världen varit mer positivt inställda till kärnkraft, vi hade kontinuerligt byggt nya kärnkraftverk i Sverige och runt om i världen, mängder med kol hade aldrig behövt brytas... Massor av folk kanske kunde undvikit massor av lungsjukdomar? Vad sätter man för prislapp på det?
Det är riktigt. Det jag ser som förbättringar lär en Nordkorea-kommunist se som försämringar.S Snikholt skrev:
Nja, snarare att jag lyfter fram att det offentliga levererar Trabanter och privat sektor BWM. (Borde vara omöjligt att missa).S Snikholt skrev:
Där privat sektor står för kärnkraftverk och det offentlig står för vindkraften skulle det kunna vara så. Men jag känner inte till att det offentliga står för vindkraften någonstans.S Snikholt skrev:
Det måste finnas någon logik. Och det saknas här. Ser mer ut som du bara fantiserar ihop en koppling.
Staten äger inga kärnkraftverk heller, även om de skulle subventioneras.D daVinci skrev:Det är riktigt. Det jag ser som förbättringar lär en Nordkorea-kommunist se som försämringar.
Nja, snarare att jag lyfter fram att det offentliga levererar Trabanter och privat sektor BWM. (Borde vara omöjligt att missa).
Där privat sektor står för kärnkraftverk och det offentlig står för vindkraften skulle det kunna vara så. Men jag känner inte till att det offentliga står för vindkraften någonstans.
Det måste finnas någon logik. Och det saknas här. Ser mer ut som du bara fantiserar ihop en koppling.
Indirekt via Vattenfall finns ju iofs ett ägande.
Men Vattenfall är ett synnerligen välmående energibolag - trots statliga ägardirektiv....
Jag ser uppenbara hål i din logik.
Redigerat:
Trabanten gjordes av offentlig sektor. Även om dom kopierade designen från 1933 års Lloyd, så stod dom för eventuella modifieringar och produktion av alla komponenter. Inget utom designen från 1933 kom från privat sektor.S Snikholt skrev:
Så är det inte med kkv. För att det skall bli full Trabant nivå på kkv krävs att det offentliga gör rubbet. Det är det ju inte tal om.
Att du ser hål i logiken är väl mer för att du ignorerar logik och går på känsla.
Så för att staten subventionerar, eller för den delen beskattar så är man då på något vis ägare?D daVinci skrev:
Statligt ägda bolag är inte per automatik dåliga. Men visst förekommer det.
Så varför drar du upp Trabanten, i frågor som rör energipolitik?D daVinci skrev:Trabanten gjordes av offentlig sektor. Även om dom kopierade designen från 1933 års Lloyd, så stod dom för eventuella modifieringar och produktion av alla komponenter. Inget utom designen från 1933 kom från privat sektor.
Så är det inte med kkv. För att det skall bli full Trabant nivå på kkv krävs att det offentliga gör rubbet. Det är det ju inte tal om.
Att du ser hål i logiken är väl mer för att du ignorerar logik och går på känsla.