1 729 läst ·
10 svar
2k läst
10 svar
Dags för Solceller, men taken måste bytas
Som nästa projekt har jag tänkt att beställa solceller till mitt tak.
Innan jag kan beställa solcellerna så behöver jag fixa taket som består idag av
betongplattor på läkt, utan papp och playwood.
Tanken är att riva ned allt och sätta papp på playwood. Sedan montera läkt, men inte
montera tillbaka betongplattor, utan byta till plåt.
Är det någon här som erfarenhet att följande,
https://www.hornbach.se/shop/Takpla...0-5x1090x3000mm/5588593/artikel-detaljer.html
Alternativt denna, men det verkar vara klent?
https://www.hornbach.se/shop/Takplat-PRECIT-ROOF-svart-0-4x910x2000mm/6649454/artikel-detaljer.html
Innan jag kan beställa solcellerna så behöver jag fixa taket som består idag av
betongplattor på läkt, utan papp och playwood.
Tanken är att riva ned allt och sätta papp på playwood. Sedan montera läkt, men inte
montera tillbaka betongplattor, utan byta till plåt.
Är det någon här som erfarenhet att följande,
https://www.hornbach.se/shop/Takpla...0-5x1090x3000mm/5588593/artikel-detaljer.html
Alternativt denna, men det verkar vara klent?
https://www.hornbach.se/shop/Takplat-PRECIT-ROOF-svart-0-4x910x2000mm/6649454/artikel-detaljer.html
Tunnare plåt än 0,5mm är inget jag som plåtslagare rekommenderar. Den som är 0,4mm är svår att hantera utan att den blir bucklig, att skruva fast något i den är hopplöst.
Det finns tjockare än 0,5mm att beställa, och det gör en grym skillnad på hur den är att skruva i. Många tänker att t ex en 0,6mm plåt är bara 0,1 mm tjockare och att det inte gör någon skillnad, men det är 20% mer material och det gör stor skillnad.
Kolla först i specifikationen på solcellsinfästning om det står någon rekommendation där. Följer man deras monteringsanvisning både i av seendet montering och rekommendation på underlag så har man i alla fall en garanti som gäller.
Som plåtslagare tycker jag att trp-plåt är ett riktigt budgetalternativ, men det är helt klart ett funktionsdugligt tak.
Takplåt från Hornbach har jag dock aldrig jobbat med.
Det finns tjockare än 0,5mm att beställa, och det gör en grym skillnad på hur den är att skruva i. Många tänker att t ex en 0,6mm plåt är bara 0,1 mm tjockare och att det inte gör någon skillnad, men det är 20% mer material och det gör stor skillnad.
Kolla först i specifikationen på solcellsinfästning om det står någon rekommendation där. Följer man deras monteringsanvisning både i av seendet montering och rekommendation på underlag så har man i alla fall en garanti som gäller.
Som plåtslagare tycker jag att trp-plåt är ett riktigt budgetalternativ, men det är helt klart ett funktionsdugligt tak.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 263 inlägg
Vi monterar inget på mindre än 0,5 då skruven inte drar och det går inte att gå på taket utan att det blir en massa skador.
Rådet om 0,6 är helt korrekt!
Rådet om 0,6 är helt korrekt!
Besserwisser
· östergötland
· 2 774 inlägg
Som övriga, tveksamt om det är godkänt att montera saker i tunnare än 0,5
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 412 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 412 inlägg
Med solceller på ≈95% av taket tycker jag personligen det knappt gör någon skillnad vad man har under. Solceller är redan fula men vi är nog alla snart helt vana om det fortsätter såhär. Montagetiden för solceller på Trp måste vara mycket kortare än pannor och det borde speglas i kostnaden också.S swirve skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 3 545 inlägg
Jag har lagt Precit plåten från Hornbach på en stuga. Den kändes lite tunn, jag skulle själv inte lägga den på mitt eget permanentboende. Jag valde den bara för att den fanns i grått och inte ser ut som vanlig tp.
Jag kollade med installatören och det var inga problem med 0.5. Tjockare är självklart bättre, men det är också dyrare. De offerter jag har fått så är den en extra kostnad på 200 till 250kr/m2 vilket blir i mitt fall 6400 till 8000 kr extra.S sk007 skrev:Tunnare plåt än 0,5mm är inget jag som plåtslagare rekommenderar. Den som är 0,4mm är svår att hantera utan att den blir bucklig, att skruva fast något i den är hopplöst.
Låter inte mycket, men samtidigt så känns det onödigt.
Just nu är det bara en sida. Norrsidan ska jag också fixa, men först måste jag spara mera.D Diablito skrev:
Där blir det bara TP20 där solcellerna ska sitta. Resten gör jag något annat med,
eller monterar tillbaka betongplattorna.
Sedan får jag se om jag ska köra med två växelriktare eller om jag ska redan nu
köpa en som klarar båda sidorna. Måste också eventuellt bygga om elcentralen
för att kunna behålla min 20A säkring fast jag monterar solceller som kräver 25A eller mer.
Blir nog ett senare projekt.
Klicka här för att svara