P
B Bitterhetsakademin skrev:
På elen som ju är konkurrensutsatt har de i regel legat rimligt till i pris. Däremot är det synd om de stackare som bor i områden där EON har monopol på elnätet, där har priserna dragit iväg något fruktansvärt. Häromåret fick jag förslag på 1,42/ kWh från Vattenfall och EON skulle ha 1,07/kwh vilket fortfarande var högt men det var under den tid då priset för bundet skjutit i höjden på grund av energikrisen i Tyskland.
Tack, jag vet, vi bor i Malmö där EON fick köpa det kommunägda energibolaget, Malmö Energi, av sossarna för ett KRAFTIGT rabatterat pris, och sen fick vissa sossar styrelseposter i EON, som tack 🤮

• Gilla
Peter__1
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Tack, jag vet, vi bor i Malmö där EON fick köpa det kommunägda energibolaget, Malmö Energi, av sossarna för ett KRAFTIGT rabatterat pris, och sen fick vissa sossar styrelseposter i EON, som tack 🤮
Trevliga killar det där. Man blir spyfärdig.

Fairlane Fairlane skrev:
Nej så blir det inte. Om du har 3 uttag på 3 kW på dagtid så kommer inte ett uttag på 3,5 kW på kvällen sänka sitt snitt.
Tas det ut på natten, så räknas bara 50 % av uttaget, inte då på kvällen som du skriver. Så 3 kW dagtid, 3 olika dagar, i en månad, blir på natten bara 1,5 kW i effektavgift, då den är högre än dagtid. Nu svårt att ligga precis, men från 3,1 kW på natten, dödar uttaget som görs på dagen.

Fairlane
J jonaserik skrev:
Tas det ut på natten, så räknas bara 50 % av uttaget, inte då på kvällen som du skriver. Så 3 kW dagtid, 3 olika dagar, i en månad, blir på natten bara 1,5 kW i effektavgift, då den är högre än dagtid. Nu svårt att ligga precis, men från 3,1 kW på natten, dödar uttaget som görs på dagen.
Nej du har återigen missuppfattat.

Om vi tar ett dygn och du på "högpristiden" gör av med 3 kWh den timme du förbrukar mest och 4 kWh den timme du förbrukar mest under "lågpristid" så räknas det från den dagen 3 kW, inte 2 kW. Man jämför inte först vilket som är högst 3 eller 4 och sen halverar 4 som var högst. Man börjar med att halvera värdena från "lågpristiden" och sen jämför man och väljer den högsta, dvs men delar 4 med 2 och får 2 som sen jämförs med 3. Eftersom 3 är högre än två är det värdet för det dygnet.

• Gilla
martin.sveg och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:

Om vi tar ett dygn och du på "högpristiden" gör av med 3 kWh den timme du förbrukar mest och 4 kWh den timme du förbrukar mest under "lågpristid" så räknas det från den dagen 3 kW, inte 2 kW. Man jämför inte först vilket som är högst 3 eller 4 och sen halverar 4 som var högst. Man börjar med att halvera värdena från "lågpristiden" och sen jämför man och väljer den högsta, dvs men delar 4 med 2 och får 2 som sen jämförs med 3. Eftersom 3 är högre än två är det värdet för det dygnet.
NU tror jag vi hoppar av det här, andra får räkna och kontrollera sin förbrukning och effekttaxan. Jag vet vad jag har och det faktiska är inte diskutionsbart.

A alfista skrev:
Är 1 kW en avsevärd effekttopp? Är åttio spänn en saftig effekttavgift i absoluta termer?
Fortsatt är det ju så att om man inte har ganska höga toppar så kommer den fasta avgiften vara större och därmed vara mer drivande för priset per kWh.
Jag är inte så förtjust i hur Ellevios effektavgift är konstruerad, men att småförbrukare får högre avgifter per kWh ser jag som fullt naturligt.
Nej, det är ingen stor grej alls. Bara en kommentar att dessa avgifter i praktiken (för mig) gör att de överstiger alla de andra kostnaderna för min elanvändning. Inget allvarligt alls och fullt naturligt så som vårt land nu tvingas till s k energifattigdom pga gröna beslut.

• Gilla
Seiken
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:

Inte lönt att förklara för någon som inte begriper.

• Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Vad hade du för förbrukning då?
Elförbrukningen var endast 8kWh.
Jag har både solpaneler och batterier och trots att jag har en elhybridbil så är jag i det närmaste självförsörjande på sommaren.

N Nattuggla skrev:
Elförbrukningen var endast 8kWh.
Jag har både solpaneler och batterier och trots att jag har en elhybridbil så är jag i det närmaste självförsörjande på sommaren.
Då är ju dina siffror tämligen ointressanta.

Fairlane
J jonaserik skrev:
NU tror jag vi hoppar av det här, andra får räkna och kontrollera sin förbrukning och effekttaxan. Jag vet vad jag har och det faktiska är inte diskutionsbart.
Som vanligt när du missförstått...

Men som du säger, du vet ju vad du har. Du har haft detta ett tag nu och du var orolig för att det skulle bli en hög effektavgift i maj när du drog igång poolen. Blev det det?

• Gilla
martin.sveg och 2 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Och vad har utländska företag med vår inhemska kraftförsörjning att göra? undrar man ängsligt. Under 1900-talet byggde vi upp ett överlägset system till svenska folkets fromma. Sedan kom några stadstokar med gasskräck och nukleofobi...

• Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
Roade mig med att kolla vad jag gett för elen ett år tillbaka och medelvärdet var 3,10Kr/KWh i SE4 och timpriser.

ca 60% är nätavgifter och fasta avgifter och skatter gör att det blir så högt.
Är pensionär och själv i ett 70m2 litet hus och kör gasolvärme när det är extremdyrt på vintern.

Håller med på att kollar på fastpris men jag tror jag kör vidare på timpris.

• Tabell som visar elförbrukning och kostnader i Kwh mellan EON och Tibber, med månadsupplägg och summering längst ner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
hovapettson
  • Laddar…
H hovapettson skrev:
Och vad har utländska företag med vår inhemska kraftförsörjning att göra? undrar man ängsligt. Under 1900-talet byggde vi upp ett överlägset system till svenska folkets fromma. Sedan kom några stadstokar med gasskräck och nukleofobi...
och varför ska svenska statens företag Vattenfall hålla på med kraftförsörjning i utlandet?😮

• Gilla
Bitterhetsakademin och 1 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Det är du som är selektiv med dina data, Tyskland hade lagt ner alla sina kärnkraftsreaktorer förutom ett fåtal som de blev tvingade att hålla igång tack vare att någon klippte Nord Stream 2022, och de hade elbrist, som drev priset upp, men import av LPG via fartyg räddade situationen, men drev upp priset för el i Tyskland och grannländerna, inklusive Sverige
Detta var EN lång mening. Dela upp så blir det lättare å följa/citera.

Man har inte elbrist å samtidigt e nettoexportör, hoppas du ser den logiska kullerbyttan du gör där.
Sen duckade du då det gäller Danmark, som har större andel gaskraft än Tyskland…
Marginalprissättning gör att det var gaspriset som i stor utsträckning påverkade elpriset 2021-2022.
Förklara gärna varför du
a) anser att det var tysk gaskraft, å inte dansk gaskraft som gav Sverige högre pris 2021-2022
b) anser vi INTE hade blivit prissmittade av gaskraft om Tyskland behållit sin KK. (Ledtråd, tysk KK hade inte gjort tysk gaskraft överflödig och hade INTE påverkat dansk gaskraft)

C ConnyK skrev:
Roade mig med att kolla vad jag gett för elen ett år tillbaka och medelvärdet var 3,10Kr/KWh i SE4 och timpriser.

ca 60% är nätavgifter och fasta avgifter och skatter gör att det blir så högt.
Är pensionär och själv i ett 70m2 litet hus och kör gasolvärme när det är extremdyrt på vintern.
Jag har rörligt månadsprisavtal och ett snitt-el-pris på ~85 öre/kWh inkl moms och 2,24 kr totalt inkl överföring och fasta abbonemangskostnaden E.ON. räknat på förbrukning 13000 kWh.

Verkar som att timpris inte är rätt val för dig?
P.S. din låga förbrukning gör att fasta delen av abbonemangskostnaden drar upp ditt kWh-pris.
Gör experimentet att du antar en månadsförbrukning på 1 kWh, då hamnar du säkert på typ 500 kr/kWh!

• Gilla
ConnyK
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.