Min årsförbrukning i eget hus i elområde 4 ryms inom min mammas förbrukning för två vintermånader i norrbotten. Jag har förmånen med allmänna kommunikationer flera gånger i timmen, konkurrensutsatt samhällsservice mm. Min mamma blir ombedd att åka till Finland när hon behöver en tandläkartid, det finns ingen bilbesiktning i kommunen, det är långt till närmsta sjukhus, det finns knappt allmänna kommunikationer, det finns ingen taxi i kommunen. Jag har det oförskämt bra. Tycker mamma skulle ha mycket lägre statlig skatt än mig.

• Gilla
Zevv och 4 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det är väl en kort stund typ var 14:e dag?
Ja, jag tror det- Eller 1 gg/v. Ska titta på de inställningarna.

P Peter787 skrev:
Om man har tillgång till el när det blåser/solen skiner så att man kan exportera en massa el, sjunker priset på elen.
När sen det inte blåser/solen skiner måste man importera dyr el för att hålla landet igång, allt beroende på det imbicilla beslutet att stänga kärnkraften i Tyskland (och Sverige).
Lägg därtill att Putins köpta hantlangare sett till att binda upp framförallt Tyskland till ett beroende av rysk gas, som blev ett akut problem när rysspacket startade kriget mot Ukraina och gasen sinade.
Tack vara EUs regler om elhandel över gränser, innebär det automatiskt att Tysklands elbrist smittar närområdet med högre priser, att du inte förstår detta förvånar inte.
Nej. Tyskland hade återigen ingen elbrist 2021-2022
Tyskland exporterade dessa 2 år. Du verkar ha gått på en myt.
Ettland som exporterar är på utbudssidan och är ej prisledande på uppsidan

Det var eskalering i Ukraina och medföljande mångdubblingar av gaspriser som fick elpriset att skena. Å gaskraftverk har väl för övrigt Danmark större andel än Tyskland?

Sverige exporterar MER idag än när vi hade nu nedlagda KK up n running , så där har du också fel.

Sverige å Tyskland har haft liknande priser lääänge men det är först när gaspriset skenade som folk blev varse
det. In fact följdes priset SWE-GER tätare 2015-2020 än efter 2020 så tugget om en nyuppstådd prissmitta e fel den också

• Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Hos ditt elbolag borde du enkelt kunna plocka hem förbrukningen per timme så får du det svart på vitt.
Och handlar det om en kortare mätperiod (dagar) är det förstås rimligare än under en längre (en månad). I ett sådant fall kan man ju förstås ha låg förbrukning under de få dagarna och komma ner i ett snitt på 3 kWh/dygn och topparna ligger utanför det mätintervallet, men då är det sannolikt att totala förbrukningen för månaden är högre än ca 90 kWh också.

Vill du ha hjälp med analysen så är det bara att lägga upp förbrukningen här så kommer du säkert få flera som hjälper till. =)
Stämmer! Svekraft säljer krämen till mig och har en tydlig redovisning: Under juli hade jag 107 kWh medan maj var 210. Timme för timme kanske går att få fram. Min användning är mycket ryckvis denna vår och inte särskilt representativ. Grundanvändningen är kyl, cirkpump och råttskrämman! (Så kommer bakt-bekämpningen då.)

Nissens
H hovapettson skrev:
Ja, jag tror det- Eller 1 gg/v. Ska titta på de inställningarna.
Det blir några enstaka kr i månaden… och det är en billig investering för att slippa bli sjuk…

K KariHa skrev:
Priset bestäms av tre effekttoppar, för att få ner och jämna ut elanvändningen under dagen.
Enligt Ellevio inte för att höja elpriset. För min del betyder det att jag måste avstå en från att använda ugnen, göra långkok, sylta och safta. Jag måste slå av vattenberedaren dagtid, slå på igen i 5-10 min intervaller efter 22 … under sommar månaderna. Vintertid kan reglera användningen genom att slå av elementen.
För de som har Ellevio som nätägare bestäms effektavgiften utifrån tre effekttoppar, det varierar hur andra nätägare inför detta.
Den förändringen får inte ändra hur mycket Ellevio tar ut från sina kunder, för enskilda kunder kan priset man får betala bli både högre och lägre.
Vad det innebär för din ekonomi är förstås din sak att avgöra men i slutänden är det helt enkelt så att du får betala för den effekt du använder.

Om du nu får betala mer för din nätanslutning till Ellevio kan du tolka det som att du tidigare fått subventionerad nätanslutning på bekostnad av Ellevios övriga nätkunder, och tvärt om.
K KariHa skrev:
Jag kan inte välja fast eller rörligt pris, det är som det är - helt bort i tok
För din nätavgift kan du inte välja mellan fast eller rörligt pris, har man någonsin kunnat det?
För din el kan du fortfarande välja fast, rörligt eller timpris.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det blir några enstaka kr i månaden… och det är en billig investering för att slippa bli sjuk…
Njae, det var det här med effekttopparna. Jag kommenterade först om den här effekttariffen som Ellevio tar och som slår hårt på min elräkning. Visst är det lite pengar men den avgiften kan slå fasta månadskostnaden (365 kr). Det var därför vi kom att prata om upphettningsgrejen.. Värt att kika på.

Nissens Nissens skrev:
Nja, det slår inte så illa på elhandelsfekturan, men har man effektavgift på nätfakturan kan det bli lite mer än enstaka kronor. Kollar jag min nätfaktura är legionellakörningarna lätt identifierbara. Men likafullt en kostnad jag är beredd att ta.

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
H hovapettson skrev:
Visst är det lite pengar men den avgiften kan slå fasta månadskostnaden (365 kr)
Drar din legionellakörning 4,5 kwh? Det är väl där du måste hamna för att den skall överstiga den fasta avgiften.

A alfista skrev:
Drar din legionellakörning 4,5 kwh? Det är väl där du måste hamna för att den skall överstiga den fasta avgiften.
Ska ta en titt på det. Upphettningen var endast ett tips från en i tråden. Kan kollas.

U Uno Mögel skrev:
Bor i zon 3 och har ett ettårsavtal som löper ut straxt och behöver förnyas innan sista augusti. Läser nu om stigande elpriser som en följd av stoppade kärnkraftverk, lite regn och lite blåst m.m. Det skrivs i pressen att vi har att räkna med högre priser framöver.... Jag mår rent av illa av att ställas i den här sitsen att välja mellan pest och kolera. Kostnaderna för elen har blivit en sådan stor del av ens ekonomi att det inte är klokt! Och med dessa överföringsavgifter m.m. som Vattenfall med flera tar ut så blir slutnotan rent ut sagt osmaklig.
Det finns mycket att tycka om elkostnaderna i Sverige och det sjuka med dessa elområden som gör att folk i de norra landsdelarna kan skratta åt sina elräkningar medan vi längre söderut gråter. Ett riktigt systemfel skulle jag vilja påstå.
Frågan är vad som sannolikt blir det bästa valet att göra nu - bundet avtal eller löpande, eller något annat alternativ?
Det är en öppen skandal som spelas upp för oss alla i elområde 3 och 4. I Frankrike hade huvudena rullat för länge sedan. Jag mår illa.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Hur många är några enstaka? 2-5 kronor?

Eller hundratals? 🙂

H hovapettson skrev:
Ska ta en titt på det. Upphettningen var endast ett tips från en i tråden. Kan kollas.
Kollade hos mig, förbrukningen ökar knappt 2 kWh när legionellakörningen går så här års, men då har jag å andra sidan en FLVP med liten varmvattenkapacitet. Å andra sidan är körningen schemalagd till natten så endast halva ökningen påverkar effekttaxan. Hade jag inte kört den så hade andra toppar varit styrande så en gissning är att det på sin höjd blir en en tjuga extra, mindre vintertid.

U Uno Mögel skrev:
Bor i zon 3 och har ett ettårsavtal som löper ut straxt och behöver förnyas innan sista augusti. Läser nu om stigande elpriser som en följd av stoppade kärnkraftverk, lite regn och lite blåst m.m. Det skrivs i pressen att vi har att räkna med högre priser framöver.... Jag mår rent av illa av att ställas i den här sitsen att välja mellan pest och kolera. Kostnaderna för elen har blivit en sådan stor del av ens ekonomi att det inte är klokt! Och med dessa överföringsavgifter m.m. som Vattenfall med flera tar ut så blir slutnotan rent ut sagt osmaklig.
Det finns mycket att tycka om elkostnaderna i Sverige och det sjuka med dessa elområden som gör att folk i de norra landsdelarna kan skratta åt sina elräkningar medan vi längre söderut gråter. Ett riktigt systemfel skulle jag vilja påstå.
Frågan är vad som sannolikt blir det bästa valet att göra nu - bundet avtal eller löpande, eller något annat alternativ?
Vi i norr missgynnas i många andra avseenden.
Så länge vi inte har supraledare blir det svårt att transportera all el från kolonierna i norr till kolonialmakten i söder.
Vi skrattar inte åt att det är högre priser i söder. Mest nöjda med att vi har rimliga elpriser där strömmen tillverkas.
Utbildad arbetskraft (läs våra unga) går bra att skicka söderut som sen kan återvända som pensionärer när man längtar hem o behöver sjukvård omsorg mm
Malm och skog likaså.
Lyssna gärna på Malin Ackermans
sommarprat

D Dilato skrev:
Dom flesta har väl aldrig bott eller verkat där vattenkraften byggdes så vilken skada har norrlänningen i gemen drabbats av egentligen?

Om gruvorna aldrig funnits, hade det bott några mängder människor där då ?
Nu är jag väl kanske partisk i frågan då större delen av släkten bor i Norrbotten men det norska systemet har gjort mycket för att hålla deras glesbygd levande. I Sverige hette det bara Alla Måste Söderut. Gruvorna har gett arbetstillfällen men också lett till folkförflyttningar, nu senast Kiruna. Miljön har fått lida, runt Rönnskärsverken är stora områden kraftig förorenade och i samband med regleringen av älvarna fick många flytta från mark som i generationer ägts av släkten.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.