57 154 läst ·
422 svar
57k läst
422 svar
Dags för nytt elavtal - jag mår illa av detta!
Nej, det finns ingen förklaring. Vi har testat varenda el-pryl vi har. Har en luft/vattenvärmepump som inte slår på elpatronerna förrän dygnstempen understiger 16 grader och övrigt drar lika varje dag, så dessa udda toppar är fortfarande en gåta.pacman42 skrev:
Men likadant maj, juni,juli och verkar det som , även augusti.
Funderar på att be vattenfall/Ellevio att komma hit och mäta på plats med , antar jag, bättre utrustning än vad jag som privatperson hittar att köpa.
HejU Uno Mögel skrev:Bor i zon 3 och har ett ettårsavtal som löper ut straxt och behöver förnyas innan sista augusti. Läser nu om stigande elpriser som en följd av stoppade kärnkraftverk, lite regn och lite blåst m.m. Det skrivs i pressen att vi har att räkna med högre priser framöver.... Jag mår rent av illa av att ställas i den här sitsen att välja mellan pest och kolera. Kostnaderna för elen har blivit en sådan stor del av ens ekonomi att det inte är klokt! Och med dessa överföringsavgifter m.m. som Vattenfall med flera tar ut så blir slutnotan rent ut sagt osmaklig.
Det finns mycket att tycka om elkostnaderna i Sverige och det sjuka med dessa elområden som gör att folk i de norra landsdelarna kan skratta åt sina elräkningar medan vi längre söderut gråter. Ett riktigt systemfel skulle jag vilja påstå.
Frågan är vad som sannolikt blir det bästa valet att göra nu - bundet avtal eller löpande, eller något annat alternativ?
Jag bor i Kalmar Län med den höga elpriser. Vi kör 2 elbilar stor gl kåk med ny 18 kw installerat luft/ vatten pump och har 9 kw sol anläggning och vora vi har en avtal på tim pris och resulterade i vi har sänkt vora el faktura pr måned m min 50 % Vi har nu ett annat förbruksmönster och laddar bl på natten. Vora faktura är liten och har ingen bezin ell diesel kost så pröv Tibber el leverantörer och bytt til elbil så hjälper du din ekonomi och miljön,
Du kan ju med billig utrustning läsa ut vad som händer ur elmätaren var tionde sekund. Då kan du dessutom se vilken fas som belastas. Med det som grund kan man oftast rätt enkelt räkna ut vad som händer, jag har använt det vid många tillfällen.4774 skrev:
Nej, det finns ingen förklaring. Vi har testat varenda el-pryl vi har. Har en luft/vattenvärmepump som inte slår på elpatronerna förrän dygnstempen understiger 16 grader och övrigt drar lika varje dag, så dessa udda toppar är fortfarande en gåta.
Men likadant maj, juni,juli och verkar det som , även augusti.
Funderar på att be vattenfall/Ellevio att komma hit och mäta på plats med , antar jag, bättre utrustning än vad jag som privatperson hittar att köpa.
Genom att övervaka strömförbrukningen via elmätarens anslutning så plottar jag sådana här grafer:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Bildtext: I turordning är det strömmen på L1, L2 och L3 som visas plottad över ett dygn.
Och med dem som grund har jag lyckats identifiera i princip "allt" som drar någon nämnvärd ström i mitt hus. Visst, jag har fått stänga av någon säkring för att verifiera/identifiera vad som är vad ibland, men allt har gått att identifiera.
Stämmer, men det kan bli en avsevärd effekttopp som för en miniförbrukare (som jag) ger en saftig effekttariff (avgift) som beräknas på någon enstaka topptimme per månad. Gäller Ellevio.A alfista skrev:Kollade hos mig, förbrukningen ökar knappt 2 kWh när legionellakörningen går så här års, men då har jag å andra sidan en FLVP med liten varmvattenkapacitet. Å andra sidan är körningen schemalagd till natten så endast halva ökningen påverkar effekttaxan. Hade jag inte kört den så hade andra toppar varit styrande så en gissning är att det på sin höjd blir en en tjuga extra, mindre vintertid.
Det blir en hel del, effektskatten blev för mig 10kr/ kWh.K Kane skrev:
Har man låg förbrukning så slår det väldigt hårt, tillsammans med den fasta avgiften fick betala 56,50kr/ kWh i Juni.
Elkostnaden från E.ON. blev bara 1,38kr inklusive överföringsavgift och fasta kostnader.
Är 1 kW en avsevärd effekttopp? Är åttio spänn en saftig effekttavgift i absoluta termer?H hovapettson skrev:
Fortsatt är det ju så att om man inte har ganska höga toppar så kommer den fasta avgiften vara större och därmed vara mer drivande för priset per kWh.
Jag är inte så förtjust i hur Ellevios effektavgift är konstruerad, men att småförbrukare får högre avgifter per kWh ser jag som fullt naturligt.
Ja du, det gäller att vara lite nattmäniska när det gäller effektavgiften med Ellevio. Det som kan göras är att ha koll på vad en topp blir på dagtid. Dom är markerade på grafen från Ellevio. Tex om du har en förbrukning mellan 6:00 och 22:00 på 3 toppar på ca 3 kW, under en månad, det ger då 3 kW i avgift X 81 kr. Tar du ut lite mer under natten, tex 3,5 kW vid 3 tillfällen. ( måste vara ett uttag på lite mer än under dagtid ) Så¨blir det ca 1,5 kW i effektavgift, då den bara räknas med 50 %H hovapettson skrev:
Det är ju F-N att gemene person, måste skruva på dygnet för att få ner totalen på en EL-räkning, ser en massa på forumet om allsköns elektroniska argument att implementera till en kostnad som kan överstiga effektavgiften en del. Men ska det behövas tänka och göra så.
Sen är det upp till varje nätägare att bestämma exklusivt hur dom gör. En del nätägare har fria tider utan effekttaxa, under året, men det skiter dom stora i. Girighetens sol lyser igenom.
Oavsett enligt ovan, så kommer ingen undan effekttaxan, med Ellevio, kanske andra med. Hur lite eller mycket som förbrukas, med den konstilation som en del nätägare har bestämt sig för.
Vad hade du för förbrukning då?N Nattuggla skrev:
Det är du som är selektiv med dina data, Tyskland hade lagt ner alla sina kärnkraftsreaktorer förutom ett fåtal som de blev tvingade att hålla igång tack vare att någon klippte Nord Stream 2022, och de hade elbrist, som drev priset upp, men import av LPG via fartyg räddade situationen, men drev upp priset för el i Tyskland och grannländerna, inklusive Sverige.Z Zodde skrev:
Så här såg elpriset ut i Elområde 4 under 2018 till 2025, från juli 2021 till juni 2023, förutom januari och februari 2022 och 2023 var elpriset i SE4 som högst under hela perioden 2018 till 2025, tack våra korkade politiker som satsar på slumpkraft istället för stabil och säker kärnkraft.
I Tyskland var elpriset 2021 och 2022 högre än alla tidigare år, sen blev det än värre...
Logga in
Skapa konto
https://tradingeconomics.com/germany/electricity-prices-medium-size-households-eurostat-data.html
Vi gick från ett EON avtal som var bra till rörligt timpris med Tibber och det har funkat bra, vi har sparat ett par hundralappar varje månad. Man får ju hålla koll på när priser är bra, men det är så lätt med Tibber`s app. Så rekommendation timpris med Tibber.
Jag tror att nästan alla andra elbolag är bättre och billigare än det tyska EON, som bara vill göda sina ägare i Tyskland.Christer Hallman skrev:
På elen som ju är konkurrensutsatt har de i regel legat rimligt till i pris. Däremot är det synd om de stackare som bor i områden där EON har monopol på elnätet, där har priserna dragit iväg något fruktansvärt. Häromåret fick jag förslag på 1,42/ kWh från Vattenfall och EON skulle ha 1,07/kwh vilket fortfarande var högt men det var under den tid då priset för bundet skjutit i höjden på grund av energikrisen i Tyskland.P Peter787 skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 904 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 904 inlägg
Inte direkt. Man kanske kan flytta vissa saker till kvällen, men för den stora mängden så är det värme och varmvatten som kostar (Ja jag vet att du eldar). Där räcker det ju med att flytta uppvärmningen av varmvatten till natten.J jonaserik skrev:
Nej så blir det inte. Om du har 3 uttag på 3 kW på dagtid så kommer inte ett uttag på 3,5 kW på kvällen sänka sitt snitt.J jonaserik skrev:Det som kan göras är att ha koll på vad en topp blir på dagtid. Dom är markerade på grafen från Ellevio. Tex om du har en förbrukning mellan 6:00 och 22:00 på 3 toppar på ca 3 kW, under en månad, det ger då 3 kW i avgift X 81 kr. Tar du ut lite mer under natten, tex 3,5 kW vid 3 tillfällen. ( måste vara ett uttag på lite mer än under dagtid ) Så¨blir det ca 1,5 kW i effektavgift, då den bara räknas med 50 %
Jag så är det såklart dålig ekonomi i det.J jonaserik skrev:
Man kommer rätt långt med att inte dra igång tvättmaskin samtidigt som man lagar mat.
Riktigt, ingen kommer undan. Ingen kommer heller undan den sänkta överföringsavgiften eller sänkta fasta kostnaden (om man har 20A eller 25 A), men det är klart, det är ju en sänkning så det gör man bäst i att låtsas om att den inte finnsJ jonaserik skrev:Men ska det behövas tänka och göra så.
Sen är det upp till varje nätägare att bestämma exklusivt hur dom gör. En del nätägare har fria tider utan effekttaxa, under året, men det skiter dom stora i. Girighetens sol lyser igenom.
Oavsett enligt ovan, så kommer ingen undan effekttaxan, med Ellevio, kanske andra med.
Precis, inte så märkligt egentligen.J jonaserik skrev:
Jag hade faktiskt fastprisavtal 3 år med eon (53 öre) under 2021 och 2022 när vi fick elprisstöd.
Första tiden var det lite dyrt och jag undrade om jag gjort rätt ( jag missbedömde att nedläggningen av kärnkraft inte påverkade elpriset just då) men sen kändes det helt rätt.
Efter det har jag bara haft månadsrörligt och det har varit hyffsat överkomligt trots SE4 men jag har valt då billigast tänkbara leverantör, Cheap Energy och sedan Skellefteå kraft och nu snart återigen Cheap Energy.
Skekraft är typ 10-15 öre dyrare per kWh, men med enbart förnybart.
Första tiden var det lite dyrt och jag undrade om jag gjort rätt ( jag missbedömde att nedläggningen av kärnkraft inte påverkade elpriset just då) men sen kändes det helt rätt.
Efter det har jag bara haft månadsrörligt och det har varit hyffsat överkomligt trots SE4 men jag har valt då billigast tänkbara leverantör, Cheap Energy och sedan Skellefteå kraft och nu snart återigen Cheap Energy.
Skekraft är typ 10-15 öre dyrare per kWh, men med enbart förnybart.