pacman42 pacman42 skrev:
Jag har helt stängt av legionellakörningarna och håller istället en hög (inte lika hög dock) temperatur vid dygnskörningen då jag värmer vattnet inför nästa dygn. Legionella dör även vid 55-60 grader, men inte lika snabbt.
Har varmvattenberedare med 300L tank med 30L varmvattenslinga. Kan låta tempen sjunka ner till 34 grader. Sen känns det kalt att duscha. Skall nog inte blir problem med legionella, då volym i 30L slingan bytts ut snabbt.

Kör mäst elpatron på sommarhalvåret, när vi har överskottsel från solceller och kör upp till 65 grader. På vinterhalvåret kör jag den på värmepump.

Fairlane Fairlane skrev:
Det är i sig inte helt orimligt. Det stämmer väl på det mesta? En bil som körs 3000 mil om året kostar mindre per mil än en som körs 1000 mil året, om vi talar om "samma" bil.

Om man har Ellevio, alla har inte samma

Nu jämför du äpplen och päron. Elnät är inte samma sak som elhandel.

Ellevio är ett elnätsbolag, God El är ett elhandelsbolag.
Spelar ju ingen roll i praktiken elkostnaden har ökat trots att det inte! skulle göras några höjningar! Det är en form av ”lurendrejeri” som inte skulle accepteras inom andra områden, oavsett om det gäller äpplen eller päron

K KariHa skrev:
Spelar ju ingen roll i praktiken elkostnaden har ökat trots att det inte! skulle göras några höjningar! Det är en form av ”lurendrejeri” som inte skulle accepteras inom andra områden, oavsett om det gäller äpplen eller päron
Vad exakt menar du med elkostnad? Och vad är det som sagts om att den inte får öka?
För vem har denna elkostnad ökat?
Av vilken anledning har denna ökat?

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Var någon som räknade att över 90% av Sveriges befolkning bor i elområdena SE3 och SE4. Om man hade ett enda elområde skulle priset inte påverkas så mycket söder, skulle sänkas med mindre än 10% men norrland skulle få en enorm höjning på över 90%. Detta skulle medföra att, iom det kalla vädret, hela norra Sverige skulle urbaniseras och till stora delar flytta söderut till varmare orter. Man hade inte haft råd att bo kvar. Ingen vinner på en sådan förändring.
Andra lösningar måste ske. Vi måste stoppa så att Tysklands priser påverkar de svenska. Den el vi skapar är till svenskarna först, sedan kan vi sälja dyrt det som blir över.

• Gilla
Empoli och 2 till
  • Laddar…
U Uno Mögel skrev:
Ja det är ju alltid synd om norrlänningar 😀. Det finns väl ingen landsända som har blivit så överösta med bidrag som Norrland! Alltid gnäll uppifrån landet. Men det talas tyst om hur billigt ni bor däruppe, eller hur fina reseavdrag ni kan göra. Tjänster och gentjänster fungerar dessutom bättre norröver än vad det gör i storstäderna.
Ja, det är mycket gnäll men nu var det väl ändå du som gnällde på hur läget är i den här tråden och inte norrlänningarna? Och fina reseavdrag? De har inte ens några planer i nästa nationella infrastrukturplan på att bygga dubbelspår på järnvägen norr om Sundsvall inom de närmaste decennierna medan de satsar på miljardprojekt efter miljardprojekt i syd för att göra tågen lite snabbare där. Men tack vare bristen på kollektivtrafik så ska de som bor i glesbygden med långa pendlingssträckor i Norrland alltså vara glada för de "fina reseavdragen" istället eller passa på att samåka med grannen? Du är mycket välkommen att flytta upp om du tycker att det är så fördelaktigt att bo i Norrland.

• Gilla
Zevv och 4 till
  • Laddar…
R Ryzen skrev:
Energi i alla former kommer att kosta mer och mer, dock finns det hopp då Sydeuropa och Afrika satsar mer och mer på sol- och vindkraft i kombination med lagring, och därmed inte behöver vår el i framtiden.
Har vi tur får vi bygga batterierna om industrin är på tårna och inte missar tåget som skedde med vindkraftverken, där Danmark drog vinstlotten...
Vilket land i Afrika använder europeisk el?

H HeadQuaker skrev:
Var någon som räknade att över 90% av Sveriges befolkning bor i elområdena SE3 och SE4. Om man hade ett enda elområde skulle priset inte påverkas så mycket söder, skulle sänkas med mindre än 10% men norrland skulle få en enorm höjning på över 90%. Detta skulle medföra att, iom det kalla vädret, hela norra Sverige skulle urbaniseras och till stora delar flytta söderut till varmare orter. Man hade inte haft råd att bo kvar. Ingen vinner på en sådan förändring.
Andra lösningar måste ske. Vi måste stoppa så att Tysklands priser påverkar de svenska. Den el vi skapar är till svenskarna först, sedan kan vi sälja dyrt det som blir över.
Att Sverige på något sätt skulle gå emot Eu är nog att hoppas på för mycket. När politikerna vill vara bäst i eu-klassen får medborgarna dra de tyngsta lassen.
Annars är väl vad vi får hoppas på att något liknande Nordstream 2 inträffar och halverar elpriset i landet. Tidigare ansågs el som en nyttighet vilken skulle tillhandahållas folket till en låg kostnad och var därför skattebefriad. Så skrevs det för sextio år sedan.

• Gilla
soundfox och 1 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Vad exakt menar du med elkostnad? Och vad är det som sagts om att den inte får öka?
För vem har denna elkostnad ökat?
Av vilken anledning har denna ökat?
Priset bestäms av tre effekttoppar, för att få ner och jämna ut elanvändningen under dagen.
Enligt Ellevio inte för att höja elpriset. För min del betyder det att jag måste avstå en från att använda ugnen, göra långkok, sylta och safta. Jag måste slå av vattenberedaren dagtid, slå på igen i 5-10 min intervaller efter 22 … under sommar månaderna. Vintertid kan reglera användningen genom att slå av elementen.
Jag kan inte välja fast eller rörligt pris, det är som det är - helt bort i tok

H HeadQuaker skrev:
Vi förser hela Sverige med el av vindkraft och vattenkraft. Kiruna och andra gruvstäder måste flyttas för gruvdriften, dessa pengar slussas direkt till regeringens kassa. Skogsindustrin förser hela Sverige med virke.
Lägg ner det om det är ett sådant problem för er.

pacman42 pacman42 skrev:
Nu har jag inte orkat kolla på detaljerna i statistiken, men jag kan tänka mig att det beror på flera saker:
- när jag är i norra delen av landet finns det en LLVP i nästan varje hus, det ser jag inte alls i samma utsträckning i söder. Den höga elförbrukningen på vintern har gjort att folk investerat i dessa.
- husen i norra sverige har en tendens att vara mindre än i söder (min personliga uppfattning iofs). Det leder till lägre energiåtgång per hus.
- det är många fler i norra Sverige som värmer husen med ved (inte alltid, LLVP jobbar på när veden inte används)
Högst troligt även statistiskt utläsbara skillnader i fönster och isolering.

D Dilato skrev:
Vi kan väl sälja Skåne till Danmark så får de billigare el.

H HeadQuaker skrev:
Vi kan väl sälja Skåne till Danmark så får de billigare el.
Inte mej emot, högre löner och mera "hygge". 🤓
Dessutom en valuta som har värde.

D Dilato skrev:
Det är väl ändå rimligt att en del av produktionsvärdet kommer Norrland tillgodo. De har betalat ett högt pris i form av stora förstörda naturvärden vid vattenkraftsutbyggnaden och gruvdriften. I Norge går betydande delar av produktionsvärdet tillbaka till producentkommunen.

• Gilla
videopac och 3 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Inte mej emot, högre löner och mera "hygge". 🤓
Dessutom en valuta som har värde.
Vi hade kunnat ha en stark krona om våra politiker varit förutseende och knutit kursen till euron som danskarna. Sen är Danmarks löner höga men titta på vad det kostar att köpa en ny bil och vad fastighetsskatten är per år.

B Bitterhetsakademin skrev:
Det är väl ändå rimligt att en del av produktionsvärdet kommer Norrland tillgodo. De har betalat ett högt pris i form av stora förstörda naturvärden vid vattenkraftsutbyggnaden och gruvdriften. I Norge går betydande delar av produktionsvärdet tillbaka till producentkommunen.
Dom flesta har väl aldrig bott eller verkat där vattenkraften byggdes så vilken skada har norrlänningen i gemen drabbats av egentligen?

Om gruvorna aldrig funnits, hade det bott några mängder människor där då ?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.