Allemansrättens framtid

• Antal röster
    175
P
S Stuff skrev:
Skillnaden mot den tråden är ju att den faktiskt innehåller en inledande text som beskriver frågeställningen och ger förutsättningarna för omröstningen samt innehåller en rätt bra bredd på alternativen.
Men en väl formulerad fråga så ger det ju också tydliga avgränsningar för det eventuelle fortsätta användandet.
Har man en omröstning utan bra och tydlig fråga så kan ju resultatet alltid beskyllas för att vara taget utan för sitt sammanhang, just för att det inte finns något sammanhang.
Det räcker inte med att skriva "Dags att skriva om allemansrätten" som frågeställning
Jo då det gör det och sedan får man argumentera för sin sak.
Det är där som det hela börjar.
Sedan vad du tycker om det eller ej hör inte hit alls.
antingen så har du åsikt om själva rätten eller så har du inte det..

Vill du peka på att tråden har felaktig rubrik eller alternativ, så ta det med en anmälan till admin...

Maskintok skrev:
kallar du detta klarspråk?:thinking:

Ska du sluta läsa och medverka i tråden eller anser du att det är för låg nivå på TS?
Det senare är ett väldigt lågvattenmärke...
Vill du föra debatt så ändra den tonen.. För hur det än är så är väl bättre ton läge själv ett trevligare klimat i övrigt eller hur?
Nej det är för låg nivå på trådstarten, inte på trådstartaren.
Jag skiljer på sak och person. Du tar ofta upp mobbing och personangrepp men det känns delvis också lite som att du aktivt letar efter formuleringar som kan tolkas som personangrepp. Observera, delvis, säger inte att du har fel. Det existerar definitivt mycket vuxenmobbing och personangrepp på de flesta forum.

Men ja du har rätt i att det är dags att sluta läsa nu.
Hoppade bara in med all välmening att tipsa/lära hur man gör en vettig omröstning. Men det var det ingen som var mottaglig för

S Stuff skrev:
Indirekt ja. Men för att falla mig i smaken handlar det inte om valet av ämnet eller om vad TS själv har för åsikter. I det här fallet handlar det bara om förmåga att skriva en vettig fråga och göra en vettig omröstning som faktiskt uppfyller något syfte.

För att tala klarspråk: Du har inte förmåga att göra en vettig omröstning, så det är nog bättre att du låter bli och bara starta en vanlig diskussionstråd.
Viljan/förmågan att ta till sig av kritiken och tipsen är uppenbarligen noll så kanske lika bra att hålla sig borta från sånt man inte behärskar.
Du säger ju att den som av någon anledning har skrivsvårigheter / svårt att uttrycka sig i skrift ska hålla sig ifrån forumet?

• Gilla
Bror9 och 1 till
  • Laddar…
skoge skoge skrev:
Du säger ju att den som av någon anledning har skrivsvårigheter / svårt att uttrycka sig i skrift ska hålla sig ifrån forumet?
Det är ju inte det som kritiken handlar om utan om att alla röstningsalternativ handlar om olika begränsningar av allemansrätten. En "omröstning" som är mer lämpad för kommunistdiktaturer än för det öppna debattklimat som jag tror de flesta önskar här.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
skoge skoge skrev:
Nej de med skrivsvårigheter ska vi inte frysa ut.
Men om man har svårigheter och någon faktiskt kommer med tydliga och konstruktiva förslag kanske det kan vara klokt att suga åt sig av dessa istället för att bara få i försvarsställning?

P
Alfredo Alfredo skrev:
Det är ju inte det som kritiken handlar om utan om att alla röstningsalternativ handlar om olika begränsningar av allemansrätten. En "omröstning" som är mer lämpad för kommunistdiktaturer än för det öppna debattklimat som jag tror de flesta önskar här.
gör de?
svårt att märka av det.... :thinking:

P
S Stuff skrev:
Nej de med skrivsvårigheter ska vi inte frysa ut.
Men om man har svårigheter och någon faktiskt kommer med tydliga och konstruktiva förslag kanske det kan vara klokt att suga åt sig av dessa istället för att bara få i försvarsställning?
ingår alternativet att man måste vilja ha denna insikt oavsett om man bett om den eller ej? eller är det obligatoriskt tvång?

Maskintok skrev:
gör de? svårt att märka av det.... :thinking:
Vi får väl skapa en omröstning så vi vet vad alla vill! :crysmile:

• Haha
1
  • Laddar…
P
S Stuff skrev:
Nej det är för låg nivå på trådstarten, inte på trådstartaren.
Jag skiljer på sak och person. Du tar ofta upp mobbing och personangrepp men det känns delvis också lite som att du aktivt letar efter formuleringar som kan tolkas som personangrepp. Observera, delvis, säger inte att du har fel. Det existerar definitivt mycket vuxenmobbing och personangrepp på de flesta forum.

Men ja du har rätt i att det är dags att sluta läsa nu.
Hoppade bara in med all välmening att tipsa/lära hur man gör en vettig omröstning. Men det var det ingen som var mottaglig för
å nä inte alls.
Men det ger sig självt när man får de emot sig av de anledningar jag skrivit..

läste igen de alternativ från den tråden jag avsåg... Men nä det är lika dåliga de..
Fattas ett antal där med.
Jag har ignorerat dessa totalt och de fåtal inlägg jag gjort där har inte avspeglat dessa alternativ utan själva frågan...

vilket är det man bör göra om inte alternativ finns.

Maskintok skrev:
ingår alternativet att man måste vilja ha denna insikt oavsett om man bett om den eller ej? eller är det obligatoriskt tvång?
Det var ett tips i all välmening!

Sen får det vara upp till moderatorerna att städa bort sådant som de tycker inte hör hemma här.

Hade jag varit moderator så hade omröstningen åkt i sopkorgen men resten av tråden hade för all del hade fått leva kvar och man hade i fritext fått framföra precis vilka åsikter man vill.

Maskintok skrev:
å nä inte alls.
Men det ger sig självt när man får de emot sig av de anledningar jag skrivit..

läste igen de alternativ från den tråden jag avsåg... Men nä det är lika dåliga de..
Fattas ett antal där med.
Jag har ignorerat dessa totalt och de fåtal inlägg jag gjort där har inte avspeglat dessa alternativ utan själva frågan...

vilket är det man bör göra om inte alternativ finns.
Sant. Det kommer ofta att finnas ytterligare svarsalternativ än de uppräknade. Så även den omröstningen skulle ha mått bättre av att i alla fall ha ett alternativ som var "Annat"

P
H hempularen skrev:
Men avhysning, med eller utan fogde. Har inget med allemansrätten att göra. Du vill ge markägare rätten att ta lagen i egna händer. Varför skall vi begränsa det till intrång på privat mark? Jag vill kanske spöa killen som ser ut som killen som gjorde inbrott hos grannen förra veckan.

Vill någon ha ett sådant samhälle?
Blev lite fundersam på detta du skriver här..
Vad är det som gör att du väljer att dra in en typisk misshandel i denna fråga?

Är en avhysning i Sverige rättligen förknippad med att någon med våld misshandlar dig till du lyder?
agerar polisväsendet så vid avhysning?
eller vad får dig att anse att markägaren skulle med detta väldigt extrema agerande ha någon vinning på detta?

• Gilla
Bror9
  • Laddar…
P
S Stuff skrev:
Sant. Det kommer ofta att finnas ytterligare svarsalternativ än de uppräknade. Så även den omröstningen skulle ha mått bättre av att i alla fall ha ett alternativ som var "Annat"
instämmer.
Men vi debattörer har ju även möjligheten att vara lite rebell och ignorera alternativen och skapa en öppen debatt.
Så där kommer ju annat alternativen in i bilden.. Så om man för debatten dit så blir det en större atmosfär..

P
S Stuff skrev:
Det var ett tips i all välmening!

Sen får det vara upp till moderatorerna att städa bort sådant som de tycker inte hör hemma här.

Hade jag varit moderator så hade omröstningen åkt i sopkorgen men resten av tråden hade för all del hade fått leva kvar och man hade i fritext fått framföra precis vilka åsikter man vill.
Hade jag varit sådan hade jag möjligtvis uppmanat om fler alternativ eller skrivit just vad jag gjort... Att den debatten får tas i tråden, där man ställer för och emot...

Jag är dock inte intresserad av den typen av inblandning utan det är vi som ska ha så pass med insikt att vi kan sköta detta själva.

Maskintok skrev:
Hade jag varit sådan hade jag möjligtvis uppmanat om fler alternativ eller skrivit just vad jag gjort... Att den debatten får tas i tråden, där man ställer för och emot...
Men jag tycker ändå att omröstningar haltar lite om det inte finns ett alternativ för alla. Det räcker med ha en skaplig bredd på svaren och avsluta med alternativet "Annat". Klickar man i Annat så har man all möjlighet att utveckla sig i efterföljande diskussionen men om inte det alternativet finns så kommer ju alla avvikande alternativ bara att försvinna i bruset för dem som bara gör en snabb koll av resultatet/statistiken.

Finns det då en stapel under svaret Annat så finns det i alla fall en bra indikation på att det finns en spridning av åsikter som är bredare än de andra svarsalternativ som listas.
Börjar stapeln Annat växa och bli större än de övriga alternativ som finns, ja då var folks åsikter väldigt annorlunda än de alternativ som omröstningsskaparen fantiserade ihop när den först gissade vad de flesta skulle svara

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.