4 779 läst ·
54 svar
5k läst
54 svar
Dags att pensionera gamla el-element?
Jag ber om ursäkt. Jag var dum nog att läsa AI-svaret du klistrade in. Det ska inte upprepas. ❤️K kan inte allt skrev:
Besserwissers är såklart lite jobbiga men det är bra att det sker tillrättavisningar när det görs inlägg där författaren inte har koll på vad denne pratar om eller kommer med felaktiga påståenden/förslag.J jonaserik skrev:
Generellt tycker jag det fungerar väldigt bra här på BH.
Det låter slickt, men också som om det skulle behövas ett ordentligt ingrepp från nåt slags elektriker då detta är gamla fasta installationer. Jag lutar lite åt att bara köpa ett par dumma Clas Ohlson-element och ett par smarta eluttag, då vi ändå redan har temperaturen övervakad i google home. Sprang tidigare i dag iväg och köpte ett par billiga "frostvakter". Satte ett på 5 grader, och det slog aldrig av, trots att rummet var typ 15 grader. Antar att det är vildsint oexakta termostater helt enkelt. Så dem lämnar jag iaf tillbaks.Nissens skrev:
Hade liknande problem där jag bodde tidigare. Satte radiatorerna på max och kopplade in elektroinska termostater. De är väldigt exakta och intelligenta på så vis att de listade tex ut att man vädrade om tempen sjönk väldigt fort och höll igen med uppvärmningen då. Dessutom blev det ”mjukvärme” dvs de brassade inte på för fullt utan betedde sig lugnare och blev aldrig glödheta.
Och till er andra: det gör inte mig något om ni bråkar lite i min tråd, jag tycker det är kul. Är nyfiken på vart vattnet tar vägen och det där med att atomer ändrar storlek osv.
Behöver du hjälp av elektriker är det nog inte lönt att köpa nya termostater till befintliga element. Men tänk på hur många element du behöver, vilken effekt de har och vilka grupper du kopplar in dem på. Typiskt har värmen dedikerade grupper för att den har hög effekt. Kopplar man flera element i uttag kan man med lite otur råka på att säkringar löser. I värsta fall bara av värmen. Ibland i kombination med andra stora förbrukare.Gammalstruts skrev:
Yes, tack! Har hyfsad koll på det där. Min plan är väl mer eller mindre att ha ett element (som inte är så värst kraftigt) i varje stuga som bara ska gå på om luftvärmepumpen lägger av eller om det blir pissekallt och pumpen behöver lite draghjälp. Men bra att du påminde mig förresten, för har inte hundra koll på hur säkringarna ser ut i gäststugan som precis fått sig en pump. Den i storstugan är på egen säkring, men denna blev bara dragen till ett vägguttag på insidan.A Avemo skrev:Behöver du hjälp av elektriker är det nog inte lönt att köpa nya termostater till befintliga element. Men tänk på hur många element du behöver, vilken effekt de har och vilka grupper du kopplar in dem på. Typiskt har värmen dedikerade grupper för att den har hög effekt. Kopplar man flera element i uttag kan man med lite otur råka på att säkringar löser. I värsta fall bara av värmen. Ibland i kombination med andra stora förbrukare.
Tänk på att ett litet element drar lika mycket ström (energi) som ett stort för att nå samma värme. Skillnaden är att ett stort går i kortare intervall och blir då inte lika hett. Så välj lite "för stora" och slipp ev problem med heta element och lukten av bränt damm.
Bränt damm kommer man helt ifrån med elektronisk termostat. Otrolig skillnad på komfort.E elmont skrev:
Om du har flera element i samma rum kan du koppla förbi termostaten i varje element och istället låta en central termostat med pulser sköta regleringen.
Den slår på och av spänningen till elementet med intervall. Ju mer värme som behövs desto längre pulser.
Att bara byta på ett element blir dyrt.
De bimetall termostater som sitter i gamla element går också att byta. Kostar kanske 50:- idag (fick med en hel kartong när vi köpte vårt hus för 25år sedan men har bara behövt byta två).
Den slår på och av spänningen till elementet med intervall. Ju mer värme som behövs desto längre pulser.
Att bara byta på ett element blir dyrt.
De bimetall termostater som sitter i gamla element går också att byta. Kostar kanske 50:- idag (fick med en hel kartong när vi köpte vårt hus för 25år sedan men har bara behövt byta två).
Nej det gör man inte helt. Man kommer ifrån det vid varmhållning med ett element som är överdimensionerat precis som elmont skrev. Vid uppvärmning går elementet på full effekt och då kan man få den brända lukten oavsett termostat.Nissens skrev:
Vi har några stöd element som tidigare var olja, bytt den till adax, själva funktionen snabb stödvärme är helt klart bättre utan närmare analys.E elmont skrev:Det finns inge fördel med oljefyllda element. Det fanns en gång i tiden ca 1970 då kvalitén på termostaterna var lite sämre. Dagens moderna termostater ger bara ett varmt/ljummet element under förutsättning att man dimensionerar elementen rätt. Dom ska vara ca 70 watt per m2 golvyta.
Några nackdelar med oljefyllda är, högt pris, tunga/otympliga, risk för oljeläckage (liten men ödesdiger), trögare temperaturreglering mm
Det har ett flertal gånger behandlats i forumet.
Ps
Jag skulle rekommendera element av ADAX eller NOBÖ två fabrikat av högsta kvalitet.
Klicka här för att svara