K kan inte allt skrev:
Så här tycker iaf AI och jag kan nog hålla med i stort sett.
Fördelar med oljefyllda element
  • Jämn och behaglig värme:
    Oljan behåller värmen länge, vilket ger en stabil och långvarig värme som inte torkar ut luften i samma utsträckning som andra el-element.

• Allergivänliga:
    Då värmeelementet inte är i direkt kontakt med luften, cirkulerar mindre damm, vilket är en fördel för allergiker och astmatiker.

• Ingen bränd lukt:
    Man slipper den brända lukten av damm som kan uppstå när damm bränns på vanliga el-element.

• Kan övertäckas:
    Till skillnad från konvektorelement kan oljefyllda element täckas över med till exempel tyg, vilket kan vara praktiskt och minskar brandrisken.
Sen vad TS väljer att göra överlåter jag till dom själva att besluta.
AI'n verkar inte känna till moderna element med elektronisk termostat som håller minst lika jämn temperatur som oljefyllda och därmed eliminerar problemet med bränt damm t ex.

Oljans enda syfte är att öka massan för att jämna ut temperatursvängningarna man får med en gammal bimetalltermostat. Det behovet finns inte längre.

• Gilla
Magnus E K och 1 till
  • Laddar…
K kan inte allt skrev:
Jämn och behaglig värme:
Oljan behåller värmen länge, vilket ger en stabil och långvarig värme som inte torkar ut luften i samma utsträckning som andra el-element.
Man skall vara försiktig med AI-svar. Detta är väl en sammanfattning av mångas uppfattning. En väl fungerande termostat är vad som ger den stabila värmen hur än elementet är uppbyggt. Och om man värmer luft sjunker den relativa luftfuktigheten. Det gör den oavsett om elementet är oljefyllt eller inte.

K kan inte allt skrev:
Kan övertäckas:
Till skillnad från konvektorelement kan oljefyllda element täckas över med till exempel tyg, vilket kan vara praktiskt och minskar brandrisken.
Två saker är gemensamt för öppna konvektorelement och oljefyllda element. Det ena är att deras bruksanvisningar alltid föreskriver att de inte får övertäckas. Det andra är att det inte börjar brinna om man ändå gör det.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jag tvivlar inte på det du säger, med du hade fått precis samma upplevelse med elektroniska termostater. Det blir som helt nya radiatorer med helt andra egenskaper än tidigare.

Jag har använt båda typerna så jag har egen erfarenhet av det.

Som jag förstått det har varken du eller din AI kompis erfarenhet av att byta ut bimetalltermostater mot moderna elektroniska dito. 😊
Sista huset vi bytte element i va det ganska nya direkverkande med elektroniska termostater.
Skillnaden blev inte lika stor mot första bytet där det va gamla rackliga bimetalstermostater. så erfarenhet har jag från båda varianterna.
Alla får tycka o tro vad dom vill, jag gav bara TS min syn på frågeställningen.
Så nu kan det väl vara slut tjatat om vad jag tror, tycker och vet eller inte vet.😀
Bättre ni engagerar er i TS frågeställning.😉

K kan inte allt skrev:
Sen tycker vi väl alla olika och det må så vara så TS får göra som han vill, jag svara i tråden på hur jag skulle gjort alla andra får göra som dom behagar.
Både du och ev AI måste åtminstone ge upp punkterna kring upptorkning av luft osv som varit uppe i tråden. Ren fundamenta fysikaliskt kan man aldrig tycka olika om hur lockande det än må vara för en del.

GK100 GK100 skrev:
Både du och ev AI måste åtminstone ge upp punkterna kring upptorkning av luft osv som varit uppe i tråden. Ren fundamenta fysikaliskt kan man aldrig tycka olika om hur lockande det än må vara för en del.
Som sagt ENGAGERA er i TS.
Jag tycker vad jag tycker. PUNKT.

Önskar at el-radiatorer torkade ur fukten. Kan säga att det gäller ej i vårat gästhus. 70% i luftfuktighet. Avfuktaren går för fullt för att sänka ner till strax under 60%. 2 el radiatorer. Att el radiatorer skulle torka ut fukt tror jag därmed ej på!
Jag har bytt ut dom gamla från 80-talet till 2 nyare, zigbee styrda, mest för att kunna följa förbrukningen och möjligheten att fjärrstyra dem. Sen är dom också m ylet snyggare. Dock hade dom gamla gjort jobbet lika bra som dom nya med att värma.

K kan inte allt skrev:
Så här tycker iaf AI och jag kan nog hålla med i stort sett.
Fördelar med oljefyllda element
  • Jämn och behaglig värme:

• Allergivänliga:
    Då värmeelementet inte är i direkt kontakt med luften, cirkulerar mindre damm, vilket är en fördel för allergiker och astmatiker.

• Ingen bränd lukt:
    Man slipper den brända lukten av damm som kan uppstå när damm bränns på vanliga el-element.

• Kan övertäckas:
Sen vad TS väljer att göra överlåter jag till dom själva att besluta.

AI'n verkar inte heller helt säker på de fysikaliska sammanhangen.

Text som beskriver fördelar med en oljefylld radiator: lägre yttemperatur och att den inte torkar ut luften.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Textdiskussion om radiatorer och strålningseffekt baserat på yttemperatur.
Skapa konto

Text om motsägelse i radiatorfunktionen, dialog om lägre yttemperatur ger mindre strålningsvärme.
Skapa konto

• Haha
Dilato
  • Laddar…
Luften kan väl upplevas som torrare om det är mycket konvektion, dvs mer rörelse på luften i rummet.
Det gör att mer damm virvlar runt i luften och det känns torrt i halsen.

K kan inte allt skrev:
Som sagt ENGAGERA er i TS.
Jag tycker vad jag tycker. PUNKT.
Ok. Då föreslår jag att du genast täcker över alla dina radiatorer med tyg för att minska brandrisken. Det har AI sagt att man ska göra.

useless useless skrev:
Ok. Då föreslår jag att du genast täcker över alla dina radiatorer med tyg för att minska brandrisken. Det har AI sagt att man ska göra.
Är du dum på riktigt, eller?
Nått fel måste det väl iaf vara på dig.
Men diagnosen får nog ställas av läkare.
Ska jag hjälpa dig med att förtydliga vad jag skrev?
"Så nu kan det väl vara slut tjatat om vad jag tror, tycker och vet eller inte vet.😀
Bättre ni engagerar er i TS frågeställning."

• Gilla
useless
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Man skall vara försiktig med AI-svar. Detta är väl en sammanfattning av mångas uppfattning. En väl fungerande termostat är vad som ger den stabila värmen hur än elementet är uppbyggt. Och om man värmer luft sjunker den relativa luftfuktigheten. Det gör den oavsett om elementet är oljefyllt eller inte.

Två saker är gemensamt för öppna konvektorelement och oljefyllda element. Det ena är att deras bruksanvisningar alltid föreskriver att de inte får övertäckas. Det andra är att det inte börjar brinna om man ändå gör det.
Det finns faktiskt en gemensam faktor till. Båda typerna har kraftigt bidragit till språkkunskaper i finska, ”ei saa peittää”. 😀.

• Haha
  • Gilla
GVR4 och 2 till
  • Laddar…
K kan inte allt skrev:
Är du dum på riktigt, eller? Nått fel måste det väl iaf vara på dig. Men diagnosen får nog ställas av läkare.
Det är enligt min uppfattning både dumt och tämligen meningslöst att inbilla sig att man ska kunna styra över vad andra skriver i sina inlägg. 😉

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det är enligt min uppfattning både dumt och tämligen meningslöst att inbilla sig att man ska kunna styra över vad andra skriver i sina inlägg. 😉
Har sett det i många trådar på BH, det finns alltid några som ska vara ( om inte bättre, men nästan ) lite mer kunniga och framföra det. Inget nytt under solens gång. Men så är det i alla Forum, oavsett vad ett forum handlar om.

Alfredo Alfredo skrev:
Inbillade mej inte att kunna styra över vad han skriver men blev fundersam över hans mentala hälsotillstånd😂

Det här har övertygat mej att aldrig mer lägga mej i eller försöka ge råd i fler trådar här på BH.
Hädanefter så får det bli egna trådar där jag söker svar på mina egna frågeställningar.
Färdigt för min del.

• Gilla
Redibo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.