4 942 läst ·
54 svar
5k läst
54 svar
Dags att pensionera gamla el-element?
Med vatten eller olja kommer inte fuften att torka ur så mycket, bara fråga frugan hur mycket blommorna i fönsternischen ska vattnas. Vatten/olja en gång i veckan, med öppna och el, flera ggr i veckan. Dom torkar ur i krukan. Hur det blir i källaren, lite tvetydigt, vatten/olja så blir det inte så mycket torrkokning av luften, men luften innehåller mer vatten i sig som ska värma övrig luft. Enbart luft, transporterar dåligt värme, det måste finnas en kvot av fukt i luften som går runt.O [old rusty] skrev:
Källaren kan innehålla en hel del fukt och den ska då ventileras ut, går lite snabbare om luften är lite fuktig.
Men klart, allt fungerar i båda fallen, men lite olika tidsperspektiv på verkningsgraden.
Men du har inte svarat på vart fukten som "bränns ur" luften tar vägen.J jonaserik skrev:Med vatten eller olja kommer inte fuften att torka ur så mycket, bara fråga frugan hur mycket blommorna i fönsternischen ska vattnas. Vatten/olja en gång i veckan, med öppna och el, flera ggr i veckan. Dom torkar ur i krukan. Hur det blir i källaren, lite tvetydigt, vatten/olja så blir det inte så mycket torrkokning av luften, men luften innehåller mer vatten i sig som ska värma övrig luft. Enbart luft, transporterar dåligt värme, det måste finnas en kvot av fukt i luften som går runt.
Källaren kan innehålla en hel del fukt och den ska då ventileras ut, går lite snabbare om luften är lite fuktig.
Men klart, allt fungerar i båda fallen, men lite olika tidsperspektiv på verkningsgraden.
Att blommorna torkar fortare rakt ovanför elementet är väl en självklarhet? Att ingen fukt försvinner ur rummet för att elementen är fyllda med olja är också en självklarhet för de som har grundläggande förståelse för fysiska principer.
Det var väl rackanrns vad i tråden om detta blir lång. Klart att du även vet vart fukten tar vägen, men måste liksom gå till lite ytterligheter i det. Fukten finns kvar, men till mindre atomer som inte förflyttar värme på ett bra sätt. Fukt kanske även ska ventileras ut och då om atomerna är riktigt små, tar det längre tid att ventilera ut en fukt. Bara tänka på en torrbastu och ångbastu som jämnförelse, väldigt stor skillnad på dessa.useless skrev:
Här förstår jag inte riktigt fysiken som du beskriver. Vad menar du med att "Torrkoka luften"?J jonaserik skrev:Med vatten eller olja kommer inte fuften att torka ur så mycket, bara fråga frugan hur mycket blommorna i fönsternischen ska vattnas. Vatten/olja en gång i veckan, med öppna och el, flera ggr i veckan. Dom torkar ur i krukan. Hur det blir i källaren, lite tvetydigt, vatten/olja så blir det inte så mycket torrkokning av luften, men luften innehåller mer vatten i sig som ska värma övrig luft. Enbart luft, transporterar dåligt värme, det måste finnas en kvot av fukt i luften som går runt.
Luftens värmeledningsförmåga ändras inte särskilt mycket med fuktigheten, mindre än 10%
En verkningsgrad har inget tidsperspektiv per definition.
Till TS frågeställning så är mitt råd att skruva ner de gamla radiatorerna och sätta upp några nya med elektroniska termostater som stöd för att få upp värmen snabbare, stödja VP om den inte orkar med och även ha som backup om den skulle gå sönder.
Nu är det nog dags att gå vidare med andra inlägg och frågor på BH för dig. Ytterligheterna kan du ha kvar i huvudet, är liksom en trend för dig med att försöka få till något, som kan gå liksom utanför ämnet och ge dig någon innre förnimmels om att du vet lite bättre och ska försöka få någon på fall.useless skrev:
Du får väl läsa om fukt/hydro dynamiska storheter på nätet, för att förkovra dig i ämnet.
Du bidrar med mycket klokt i trådarna, fortsätt med det 👍. Nobelpriset i fysik är dock tyvärr rätt långt bort.J jonaserik skrev:Det var väl rackanrns vad i tråden om detta blir lång. Klart att du även vet vart fukten tar vägen, men måste liksom gå till lite ytterligheter i det. Fukten finns kvar, men till mindre atomer som inte förflyttar värme på ett bra sätt. Fukt kanske även ska ventileras ut och då om atomerna är riktigt små, tar det längre tid att ventilera ut en fukt. Bara tänka på en torrbastu och ångbastu som jämnförelse, väldigt stor skillnad på dessa.
Försvinner vattnet från blomkrukans jord torde luftfuktigheten i rummets luft öka. 😉J jonaserik skrev:
Förminskas både syre och väteatomen i vattenmolekylen eller bara en av dem? 🤔J jonaserik skrev:
Så här tycker iaf AI och jag kan nog hålla med i stort sett.useless skrev:
Fördelar med oljefyllda element
- Jämn och behaglig värme:
Oljan behåller värmen länge, vilket ger en stabil och långvarig värme som inte torkar ut luften i samma utsträckning som andra el-element.
- Allergivänliga:
Då värmeelementet inte är i direkt kontakt med luften, cirkulerar mindre damm, vilket är en fördel för allergiker och astmatiker.
- Ingen bränd lukt:
Man slipper den brända lukten av damm som kan uppstå när damm bränns på vanliga el-element.
- Kan övertäckas:
Till skillnad från konvektorelement kan oljefyllda element täckas över med till exempel tyg, vilket kan vara praktiskt och minskar brandrisken.
Redigerat:
Hade liknande problem där jag bodde tidigare. Satte radiatorerna på max och kopplade in elektroinska termostater. De är väldigt exakta och intelligenta på så vis att de listade tex ut att man vädrade om tempen sjönk väldigt fort och höll igen med uppvärmningen då. Dessutom blev det ”mjukvärme” dvs de brassade inte på för fullt utan betedde sig lugnare och blev aldrig glödheta.Gammalstruts skrev:
Hej!
Jag har en stuga som har en massa gamla (1980-tal?) el-element installerade. Nu har vi luftvärmepump i både storstugan och gäststugan. Elementen används numera egentligen bara som backup under vintern för att hålla det frostfritt, eller för att gasa på lite extra när det är riktigt kallt.
Vi har haft bekymmer med att termostaterna i många av elementen gett upp, vilket lett till att element stått och gasat på full fräs och kostat miljarder i el.
Min tanke är att det är lika bra att bara skruva ner och pensionera alla gamla element och bara köpa nåt basic Clas Ohlson-element till varje stuga. (Eller ja, man kan ju behålla några för att ha möjlighet att kötta på manuellt, men i princip.)
Ville bara kolla med er proffs om ni skulle gjort annorlunda? Värt att försöka byta termostater? Det är gamla bimetalliska makapärer som ju är opålitliga som stryk. De som fortfarande funkar stämmer inte alls i temperaturangivelserna.
Känns väl kanske som en dum tråd att starta för att det är så självklart, men ville ändå fråga här ifall att det är något jag inte tänker på eller så.
AI ger bara gissningar. I detta fallet blir det billigare och minst lika bra att bara byta termostaterna.K kan inte allt skrev:Så här tycker iaf AI och jag kan nog hålla med i stort sett.
Fördelar med oljefyllda element
Sen vad TS väljer att göra överlåter jag till dom själva att besluta.
- Jämn och behaglig värme:
Oljan behåller värmen länge, vilket ger en stabil och långvarig värme som inte torkar ut luften i samma utsträckning som andra el-element.
- Allergivänliga:
Då värmeelementet inte är i direkt kontakt med luften, cirkulerar mindre damm, vilket är en fördel för allergiker och astmatiker.
- Ingen bränd lukt:
Man slipper den brända lukten av damm som kan uppstå när damm bränns på vanliga el-element.
- Kan övertäckas:
Till skillnad från konvektorelement kan oljefyllda element täckas över med till exempel tyg, vilket kan vara praktiskt och minskar brandrisken.
Nu är det förbjudet med AI-svar men jag trotsar själv förbudet för att exemplifiera varför det är förbjudet. 😉 Så här säger ett annat AI-svar:K kan inte allt skrev:
"Det är generellt sett en skröna (myt) att oljefyllda element ökar luftfuktigheten i rummet."
Att jag håller med AI i stora drag är vad vi själva upplevde när vi kasta ut dom gamla direktverkande elelementen och ersatte dom med oljefyllda istället.Nissens skrev:
Kan tillägga att tjejen tyckte det blev trevligare luft att andas med tanke på hennes astma.
Du får väl stå för vad dit AI svar blev så står jag för mitt som jag i stort sett håller med AI om.Alfredo skrev:
Jag har upplevt skillnaden mellan direktverkande och oljefyllda element i verkligheten 2 hus, så jag pratar om min egen erfaren het, inte vad som skrivs av varken AI eller någon/något annat.
Sen tycker vi väl alla olika och det må så vara så TS får göra som han vill, jag svara i tråden på hur jag skulle gjort alla andra får göra som dom behagar.
Jag tvivlar inte på det du säger, med du hade fått precis samma upplevelse med elektroniska termostater. Det blir som helt nya radiatorer med helt andra egenskaper än tidigare.K kan inte allt skrev:
Jag har använt båda typerna så jag har egen erfarenhet av det.
Som jag förstått det har varken du eller din AI kompis erfarenhet av att byta ut bimetalltermostater mot moderna elektroniska dito. 😊