Hej!

Nu är det snart dags att påbörja del II av vårt husprojekt! Vi har varit pågång ett tag nu men har, som många andra, avvaktat av flera faktorer (t ex räntor, inflation, elpriser, konjukturläget och andra obehagliga saker) men nu känner vi att det får vara nog. Familjen växer och vi är i behov av både fler rum och bättre förvaring, och dessutom är det ju ganska kul!

Planen

Huset vi bor i har vi redan skrivit ganska mycket om här på Byggahus så jag tänkte inte börja med en massa repetition utan lite basfakta och tankar kring det nya projektet. Huset är ursprungligen en sk Onsalavilla byggd 1982 på 136 kvm med ett separat garage på ca 50 kvm men är idag ganska olik så det en gång såg ut. Garaget är dock oförändrat och tyvärr inte i bästa skick, så något måste göras med det oavsett. Enligt detaljplanen i vårt område har vi bara ca 4kvm byggrätt kvar att utnyttja så för att få mer boyta kommer vi behöva rusta upp och bygga en ny våning på det befintliga garaget. Vi kommer också bygga en ny större hall som förbinder huvudbyggnaden och garaget och för det kommer vi behöva söka om en avvikelse i bygglovet, men det finns en plan B om det inte skulle gå vägen.

Ungefär såhär är planen att det ska se ut (med till/påbyggnaden till vänster)
3D-modell av hus med två delar, lutande tak, fönster, carport, ljus bakgrund, möjlig dataskapad ritning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så i det stora hela innefattar projektet:

Upprustning av befintlig garagestomme
Påbyggnad av ett våningsplan
Ihopbyggnad av två huskroppar
Ny fasad & tak i samma stil som huvudbyggnaden
Nytt badrum & kök på ovanvåningen
Ny entre och uppgång till huset
Etc!

Hoppas det blir lärorikt för både oss och den som får för sig att ”läsa med” på resan!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
Precis som med vårt hus hittills så kommer vi göra det mesta i egen regi men denna gång ta hjälp med tak/fasad för att hinna bli klara med ytterskalet innan vädret blir för tråkigt. Vi kommer också ta hjälp med markberedning och gjutning av den nya plattan som förbinder garaget med huset, dvs där den nya hallen ska stå. Resten planerar vi att göra själva!
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Syftet med tråden är givetvis att dela med oss och ta del av andras erfarenheter, för det är just det som är styrkan i Byggahus! Men det är också ett bra sätt att dokumentera projektet och spåra vad man gjort (och kanske skulle gjort annorlunda 😆) så nu kör vi!
 
  • Gilla
Brotorpet och 2 till
  • Laddar…
Garaget behöver som sagt rustas upp, även om tanken är att inte använda det som garage. Panelen är dålig och taket läcker (litegrann) och dessutom är det oisolerat. Men stommen är ok och plattan är robust, så det är tanken att spara. Stommen består av 120mm regelar cc600, och dessa kommer alltså sparas med undantag där nya öppningar i fasaden ska in. För att förstärka stommen och ge plats för mer isolering kommer jag laska på ytterliggare 70mm inåt samt isolera utvändigt med 50mm Rockwool Västkustsskiva. Invändigt tillkommer ett installationsskikt på 45mm, så sammantaget blir det 50+190+45 = 275 mm isolering i väggarna. Invändigt blir det ett lager plywood & gips. Utvändigt 22mm liggande spikläkt, 22mm underbrädor & 22mm ytterpanel. Det blir en ganska robust konstruktion och ca 15mm mer isolering än i övriga huset.

Tyvärr är plattan oisolerad så eventuellt kommer jag lägga 70mm EPS-skivor uppepå, även om det brukar räknas som en dålig idé. Just så är det i övriga huset och bortsett från knarret i golvet har vi inte sett något problem hittills. Tvärt om har plattan varit torr och närliggande organiskt material opåverkade. Så vi håller tummarna!
 
Såhär ser norrsidan av garaget ut och man ser tydligt hur panelen på överdelen inte mår så bra. Jag vill nog påstå att det ser ännu sämre ut idag än på bilden, men ni förstår vad jag menar.

Blå träkonstruktion, skjul eller bod, stege, trädgårdsredskap, delvis synlig gul släpvagn, träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De gamla fönstren och sopskåp ska bort. Ett nytt liggande fönster och en ytterdörr ska sitta här istället är tanken, men mer om planlösningen följer!
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Här är mellanrummet där den nya hallen kommer att vara. Det är ca 2,5m mellan väggarna.
Gångväg mellan gråa trähus, gröna växter, blomkrukor, öppen dörr, molnig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
En växthusliknande byggnad/isolerat uterum mellan hus och garage hade varit snyggt. Sett flera snygga lösningar i engelska renoveringsprogram.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
a.o.f a.o.f skrev:
En växthusliknande byggnad/isolerat uterum mellan hus och garage hade varit snyggt. Sett flera snygga lösningar i engelska renoveringsprogram.
Intressant idé! Min sambo (som är arkitekt) har varit inne på liknande tankar, och planen är mycket glas, men det är nog jag som varit lite mer konservativ… speciellt när det kommer till taket.
 
  • Gilla
a.o.f och 1 till
  • Laddar…
Jaha, första sidan igen! Ingen press… 😂
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Utan att gå in för mycket på planlösningen (den kommer, jag lovar) så kommer bottenvåningen bestå av

1) En ny hall på ca 10 kvm
2) Ett nytt vardagsrum/TV-rum
3) Ett förråd med groventre
4) En mindre trappuppgång som blir låsbar från vardagsrum & från utsidan

Ovanvåningen kommer innefatta

5) Gästrum/Arbetsrum
6) Sovrum
7) Förberedelser för framtida kök/badrum

Anledningen till den sista punkten är att vi på sikt vill ha möjligheten att hyra ut ovanvåningen. Det är även därför trappuppgången kommer gå låsa från båda håll, något som även familjens tonåring verkar uppskatta. Jag undrar varför?

Den nya boytan blir ungefär 70 kvm mer än i dagsläget, men något mindre biyta i form av det befintliga garaget.

Vårt dilemma

Vi har verkligen övervägt både fram & tillbaka om det är rätt väg att gå genom att konvertera garaget till bostadsyta men faktum är att vi aldrig använt det till något annat än förvaring. Bilen har stått ute under de senaste 5 åren… och eftersom vi inte har några planer på att flytta värderar vi ytan högre som bostadsyta än biyta. Andra kanske resonerar annorlunda, men såhär tänker vi. Dessutom blir det väldigt svårt att få till en bra trappa om vardagsrummet skulle göras mindre till förmån för ett garage, snudd på omöjligt faktiskt!
 
  • Haha
Erik_91
  • Laddar…
Onsalakorven Onsalakorven skrev:
Intressant idé! Min sambo (som är arkitekt) har varit inne på liknande tankar, och planen är mycket glas, men det är nog jag som varit lite mer konservativ… speciellt när det kommer till taket.
Kan man hålla de lite svalt och använda som orangeri på vintern :).
 
Jätteintressant. Det är dock många som inte får bygglov för att bygga ihop på det sättet, inte ens med brandväggar mm. Där syrran bor så nekas det för att det förstör områdets karaktär (samma argument som används mot att byta färg på huset). Jag antar därför att ni fått bygglov. Det hade varit intressant att läsa mer om vad villkoren i detta är.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jätteintressant. Det är dock många som inte får bygglov för att bygga ihop på det sättet, inte ens med brandväggar mm. Där syrran bor så nekas det för att det förstör områdets karaktär (samma argument som används mot att byta färg på huset). Jag antar därför att ni fått bygglov. Det hade varit intressant att läsa mer om vad villkoren i detta är.
Intressant tanke och jag känner att jag borde förtydliga ett par saker. Det första är att vi ännu inte sökt eller fått något bygglov, vi har heller inte påbörjat någon del av byggnationen. Anledningen till att vi ännu inte sökt är främst för att jag och min sambo inte kommit överens om vissa saker i utformningen. MEN de principiella delarna i planen har vi redan undersökt och fått klartecken på från kommunen (dock ej skriftligt) och allt förutom ett par kvm byggyta (som vi kommer söka avvikelse för) följer detaljplanen i området. Vi har även en god kontakt med bra insikt i vad som gäller och går när det kommer till bygglovsbiten, men som sagt är det inte sökt/godkänt ännu. Men vi är hoppfulla om att det går bra!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Onsalakorven Onsalakorven skrev:
Intressant tanke och jag känner att jag borde förtydliga ett par saker. Det första är att vi ännu inte sökt eller fått något bygglov, vi har heller inte påbörjat någon del av byggnationen. Anledningen till att vi ännu inte sökt är främst för att jag och min sambo inte kommit överens om vissa saker i utformningen. MEN de principiella delarna i planen har vi redan undersökt och fått klartecken på från kommunen (dock ej skriftligt) och allt förutom ett par kvm byggyta (som vi kommer söka avvikelse för) följer detaljplanen i området. Vi har även en god kontakt med bra insikt i vad som gäller och går när det kommer till bygglovsbiten, men som sagt är det inte sökt/godkänt ännu. Men vi är hoppfulla om att det går bra!
Var beredd på att det kan vara väldigt svårt med de där extra kvadratmetrarna. Diskutera också möjligheten till att göra hela eller delar av jobbet som Attefallsutbyggnad istället. Jag tvingades dit när paragrafryttarna blockerade mig från att bygga inglasning på min befintliga altan. Det kan vara lösningen för att få den där extra ytan, men det kommer i så fall också kräva att det görs i två etapper.

Lycka till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.