3 823 825 läst ·
18 081 svar
3824k läst
18,1k svar
Dagens verktygsinköp!
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 997 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 997 inlägg
Jag hittade också liknande bilder när jag googlade och det verkar som en (imho) ”dålig” kopierfräs som i att den saknar kullager men istället med bottenskär / borrspets, se följande film
Jag kan inte för mitt liv förstå varför man inte manuellt borrar ett lite större hål och sen kör med en vanlig kopier-/mallfräs...
/U
Jag kan inte för mitt liv förstå varför man inte manuellt borrar ett lite större hål och sen kör med en vanlig kopier-/mallfräs...
/U
P
pleqtiz
Verktygstokig
· Västernorrland
· 1 776 inlägg
pleqtiz
Verktygstokig
- Västernorrland
- 1 776 inlägg
Toolab har den på sin sida nu!FredrikR skrev:
https://www.toolab.se/produkt/bosch-excenterslip-gex-12v-125mm-utan-batteri
https://www.toolab.se/produkt/bosch-excenterslip-gex-18v-125mm-utan-batteri
Som flera redan sagt är det en fräs för att kopiera från en mall som ligger under biten. Om jag sett rätt på bilderna så har den bara ett skär. Så brukar pinnfräsar avsedda för stor avverkning se ut. Typ mindre långhålsborrar. Tanken är att kunna köra ner genom materialet utan att förborra för att sedan köra hålet efter mallen i ett moment.
Enligt min högst obekräftade åsikt i frågan så ger jag den 2 av 10 i chans att fungera bra.
Skär på en sida ger onödig snedbelastning på spindeln. Kan knäcka lager.
Kullagret på stålet är litet. Dels så kommer det slita hårt på mallen. Dels så går sådana smålager lätt sönder. Beckar det igen sliter det ännu mer på mallen. Kraschar det är i värsta fall både bit och mall skadade.
Min åsikt är overifierad då jag avfärdat verktyget av ovanstående skäl och därmed saknar praktisk erfarenhet.
Mvh Findus
Enligt min högst obekräftade åsikt i frågan så ger jag den 2 av 10 i chans att fungera bra.
Kullagret på stålet är litet. Dels så kommer det slita hårt på mallen. Dels så går sådana smålager lätt sönder. Beckar det igen sliter det ännu mer på mallen. Kraschar det är i värsta fall både bit och mall skadade.
Min åsikt är overifierad då jag avfärdat verktyget av ovanstående skäl och därmed saknar praktisk erfarenhet.
Mvh Findus
Ser ut som att det inte har något lager alls. Antar att den polerade ståldelen bara ska glida/gnida mot mallen? Känns som risk för brännmärken?findus42 skrev:
Som flera redan sagt är det en fräs för att kopiera från en mall som ligger under biten. Om jag sett rätt på bilderna så har den bara ett skär. Så brukar pinnfräsar avsedda för stor avverkning se ut. Typ mindre långhålsborrar. Tanken är att kunna köra ner genom materialet utan att förborra för att sedan köra hålet efter mallen i ett moment.
Mvh Findus
Verktygstokig
· Halland
· 8 135 inlägg
Tidigare på Bosch kontor:
-”Mir gehen die Ideen aus, was sollen wir als Nummer 30 in die verdammte Schachtel legen!?”
-”Nimm etwas billige Scheiße aus dem Lagerhaus, die sowieso niemand kauft.”
-”Mir gehen die Ideen aus, was sollen wir als Nummer 30 in die verdammte Schachtel legen!?”
-”Nimm etwas billige Scheiße aus dem Lagerhaus, die sowieso niemand kauft.”
Det är toleranserna som avgör om slitage på mallen är ett problem. Är det dekorer till ett verandaräcke har det ingen betydelse alls. Är det grejer som skall limmas snyggt kan det vara väldigt viktigt att mallen följs exakt.
Ibland vill man kopiera en bit utan att gå omvägen över en mall. Då är brännmärken definitivt ett problem. Kraschande lager också för den delen.
Har ett sätt att skydda mig från trasiga lager. Brukar ha mallen ovanpå. Sätter dubbla lager på skaftet ovanför skäret. Även om ett lager skär ihop under fräsningen kommer det andra lagret skydda både mall och bit. Hittat en grossist i grannfastigheten som tillhandahåller 8/16 lager för en tjuga ungefär. Då finns ingen anledning att snåla.
Mvh Findus
PS. Tillägg relevant för tråden. Veckans inköp av lager.
Ca 400 +moms för lagren i bild. DS
Ibland vill man kopiera en bit utan att gå omvägen över en mall. Då är brännmärken definitivt ett problem. Kraschande lager också för den delen.
Har ett sätt att skydda mig från trasiga lager. Brukar ha mallen ovanpå. Sätter dubbla lager på skaftet ovanför skäret. Även om ett lager skär ihop under fräsningen kommer det andra lagret skydda både mall och bit. Hittat en grossist i grannfastigheten som tillhandahåller 8/16 lager för en tjuga ungefär. Då finns ingen anledning att snåla.
Mvh Findus
PS. Tillägg relevant för tråden. Veckans inköp av lager.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ca 400 +moms för lagren i bild. DS
Redigerat: