ullberg
Jag hittade också liknande bilder när jag googlade och det verkar som en (imho) ”dålig” kopierfräs som i att den saknar kullager men istället med bottenskär / borrspets, se följande film

Jag kan inte för mitt liv förstå varför man inte manuellt borrar ett lite större hål och sen kör med en vanlig kopier-/mallfräs...

/U

• Gilla
saiter
  • Laddar…
P
  • Gilla
Chentin och 1 till
  • Laddar…
Som flera redan sagt är det en fräs för att kopiera från en mall som ligger under biten. Om jag sett rätt på bilderna så har den bara ett skär. Så brukar pinnfräsar avsedda för stor avverkning se ut. Typ mindre långhålsborrar. Tanken är att kunna köra ner genom materialet utan att förborra för att sedan köra hålet efter mallen i ett moment.

Enligt min högst obekräftade åsikt i frågan så ger jag den 2 av 10 i chans att fungera bra.
Skär på en sida ger onödig snedbelastning på spindeln. Kan knäcka lager.
Kullagret på stålet är litet. Dels så kommer det slita hårt på mallen. Dels så går sådana smålager lätt sönder. Beckar det igen sliter det ännu mer på mallen. Kraschar det är i värsta fall både bit och mall skadade.

Min åsikt är overifierad då jag avfärdat verktyget av ovanstående skäl och därmed saknar praktisk erfarenhet.

Mvh Findus

• Gilla
Papperspåse
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Som flera redan sagt är det en fräs för att kopiera från en mall som ligger under biten. Om jag sett rätt på bilderna så har den bara ett skär. Så brukar pinnfräsar avsedda för stor avverkning se ut. Typ mindre långhålsborrar. Tanken är att kunna köra ner genom materialet utan att förborra för att sedan köra hålet efter mallen i ett moment.

Enligt min högst obekräftade åsikt i frågan så ger jag den 2 av 10 i chans att fungera bra.
Skär på en sida ger onödig snedbelastning på spindeln. Kan knäcka lager.
Kullagret på stålet är litet. Dels så kommer det slita hårt på mallen. Dels så går sådana smålager lätt sönder. Beckar det igen sliter det ännu mer på mallen. Kraschar det är i värsta fall både bit och mall skadade.

Min åsikt är overifierad då jag avfärdat verktyget av ovanstående skäl och därmed saknar praktisk erfarenhet.

Mvh Findus
Ser ut som att det inte har något lager alls. Antar att den polerade ståldelen bara ska glida/gnida mot mallen? Känns som risk för brännmärken?

• Gilla
saiter
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Ser ut som att det inte har något lager alls. Antar att den polerade ståldelen bara ska glida/gnida mot mallen? Känns som risk för brännmärken?
Fast brännmärken på mallen är väl ändå ok.

Tidigare på Bosch kontor:
-”Mir gehen die Ideen aus, was sollen wir als Nummer 30 in die verdammte Schachtel legen!?”
-”Nimm etwas billige Scheiße aus dem Lagerhaus, die sowieso niemand kauft.”

• Gilla
  • Haha
Alltgår och 8 till
  • Laddar…
Det är toleranserna som avgör om slitage på mallen är ett problem. Är det dekorer till ett verandaräcke har det ingen betydelse alls. Är det grejer som skall limmas snyggt kan det vara väldigt viktigt att mallen följs exakt.

Ibland vill man kopiera en bit utan att gå omvägen över en mall. Då är brännmärken definitivt ett problem. Kraschande lager också för den delen.

Har ett sätt att skydda mig från trasiga lager. Brukar ha mallen ovanpå. Sätter dubbla lager på skaftet ovanför skäret. Även om ett lager skär ihop under fräsningen kommer det andra lagret skydda både mall och bit. Hittat en grossist i grannfastigheten som tillhandahåller 8/16 lager för en tjuga ungefär. Då finns ingen anledning att snåla.

Mvh Findus

PS. Tillägg relevant för tråden. Veckans inköp av lager.
Ett verktygsskaft med dubbla lager ovanför en låda med flera nya kullager på ett arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ca 400 +moms för lagren i bild. DS

Redigerat:
  • Gilla
Pysslarn och 2 till
  • Laddar…
Tänkte slänga mig i soffan då jag såg en 4min gammal annons på Marketplace... :oops:
Två begagnade stångsågar med blå handtag lutade mot en vit garagevägg, inköpta för ett DIY-projekt.
Skapa konto

Uppgjord affär efter ytterligare 5min och upphämtat i grannkommun 30min senare.
200:- för båda.

• Gilla
  • Wow
Tule54 och 20 till
  • Laddar…
Va o hämtade två högtryckstvättar till för halva priset och hittade ett demoex av Bosch GST 150 CE för 400 kr i stället för typ 2000 kr ‍♂️

• Kärcher K5 högtryckstvätt i låda och Bosch sticksåg GST 150 CE med prislapp i ett bagageutrymme.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Wow
Tule54 och 7 till
  • Laddar…
Två högtryckstvättar? Jag hade nöjt mig med en - synd att det är så långt till Hornbach...

• Älska
MLindstrom
  • Laddar…
M MLindstrom skrev:
Va o hämtade två högtryckstvättar till för halva priset och hittade ett demoex av Bosch GST 150 CE för 400 kr i stället för typ 2000 kr ‍♂️
Vad grymt! Vilken av hornbachbutikerna var det?

ådal ådal skrev:
Vad grymt! Vilken av hornbachbutikerna var det?
Rissne/Sundbyberg

Men det skall nog bytas ut i alla butiker, så har de inte gjort det i din lokala så kan du ju hjälpa dem på traven :)

Ett gulligt litet städ på 20kg. Ska ha det att luta knivblad mot..
Ett knivblad lutar mot ett litet 20kg ambolt på ett träbord i en verkstad.
Skapa konto

• Gilla
  • Haha
-druvan och 10 till
  • Laddar…
Sökte lite på mutterknack och slagnyckel, fick en träff från Duab.. måtte vara en redig bult och slägga för att använda denna. Men vem står och dunkar på ett verktyg för 28 tusen :thinking:
Bahco slagnyckel modell 7444SG-M-170 på 170 mm visas på en webbhandelssajt med priset 27.999 kr.
Skapa konto

• Gilla
  • Wow
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
richardtenggren
Man får ju ändå 25 kg slagnyckel för pengarna ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.