4 4star skrev:
[länk]
Står som beställningsvara(?) kanske man kan åka in och be dom beställa hem en?

Med det bordet får den inte plats i min snickarbod... :(
Och var köper man såna slipband?
Teknisk specifikation för kombinerad bandslip och putsskiva maskin för träbearbetning.

S sweden skrev:
Hej Daniel

Vilket fabrikat på bredbandsputs har du beställt ?
Hur är den konfigurerad ?
Tillvals-utrustning ?

Mvh
Tyvärr ingen puts beställd, har inte plats. Jag bara trollar lite med Ola som vill at jag ska köpa en så att han kan komma o låna den:)

Alfredo Alfredo skrev:
Tack!

Känner mig lite korkad. Borde naturligtvis letat under Bil-MC... :surprised:

[bild]
Speciellt eftersom det i beskrivningen står att den är för träarbete ... :crysmile:

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Speciellt eftersom det i beskrivningen står att den är för träarbete ... :crysmile:
Och...
Man som sitter på en handgjord motorcykel skulpterad i trä på en stadsgata.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

:p

Alfredo Alfredo skrev:
Och...
[bild]

:p
Haha... Jag tänkte mer;

• Vaxdocka av man i svart kostym står bredvid en gammal trämotordriven cykel från 1885.
    Skapa konto
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
P Prodigys skrev:
Har satt på 3 stycken 10W strålkastare från jula ([länk]). Skaffar man två brickor och muttrar av rätt dimension kan man hänga på två lampor till på undersidan. Andra bilden är tagen i ett annars kolsvart rum
[bild] [bild]
Designen förbättrad med ett grenuttag med brytare så man kan starta och stänga av som man vill Grenuttag med brytare och flera inkopplade kablar monterat längs en stolpe.
Skapa konto

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
Inte riktigt verktyg, men nästan:

Idag var jag och hämtade en beställning av svarvade knoppar i al från mästersvarvare Kurt Johansson som brukar lösa våra svarvade detaljer.

Men jag kom därifrån med mer än svarvade knoppar! 40 års komplett samling av Fine Woodworking, med början 1975 med det allra första numret och fram till och med 2014 fick också följa med. Mycket intressant! Jag har läst enskilda nummer och en del samlingar på biblioteket men aldrig varit prenumerant.

Kul kuriosa är att Kurt fick tips om Fine Woodworking av James Krenov runt 1980 (innan denne fick sin professur i Kalifornien och flyttade från Sverige). Kurt läste då tidningen, gillade speciellt insändarna med läsarnas egna tips och skrev till Taunton press och bad att få bli prenumerant samt också att köpa samtliga tidigare nummer.

Jag har redan tankar kring hur vi alla på snickeriet ska kunna lära oss mer av detta....kanske blir vars ett nummer att läsa varannan vecka och sen 5-min presentation av det bästa vi läste?

Intressant att notera är också att taunton press i inledningen till det allra första numret 1975 skriver:

"...Secondly, we hope there will be much more advertising than you see in this first issue, not only because of the revenue for us but also because if it's informative and done well, it can be a valuable service to you."

...ingen kommentar...

[bild] [bild]
Det går att köpa tidningen på DVD oxå. Kostar inte skjortan såvitt jag minns.

Har länge läst och njutit av kunskap, inspiration och intriger här på byggahus och ger mig nu själv ut i detta forum.

Jag har äntligen kompletterat min lilla bod med en borrmaskin, begagnad sådan. Den är från -91 men dessvärre fick jag inte med någon manual. Någon som möjligen sitter på en dylik eller har möjlighet att komma åt en manual för en Arboga A3008M (med matning). (machinery scandianvia vill ha 750kr vilket känns ohemult)
Om inte skulle jag även vara intresserad av tips eller annan manual som behandlar själva matningsfunktionen.

/Andreas

Begagnad blå Arboga A3008M borrmaskin från 1991 utan manual, placerad i en verkstadsbod.
Skapa konto

• Gilla
Workingclasshero och 7 till
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
Haha, är du verkligen orolig för det? ;)
Nä, det kan jag egentligen inte påstå. Med tanke på vilka eldsjälar det är som vi talar om blir det väl bara mer av allt i stället! :)

//Ronnie

När man är på sin favoritloppis och plötsligt ser något som sticker ut från mängden...
Lite bättre finish och lite mer distinkta linjer. Och ingen aning om hur bra tillverkare det är.
Nåväl. Har inte hittat just den tången men jag tror att jag gjorde ett seriöst bra kap. ;)
Trots att den är misshandlad i käftarna. Någon har klippt med skalningsdelen...
Lite omvårdnad med en liten fil och lite olja i leden så är jag hemma.
Frågan är om jag har nån användning av en kabelskalarklippare av den modellen.
Erem swiss 519e om någon vill göra ett sök.

• Använd kabelskalarklippare med blå handtag och slitage på käftarna, liggande på korkunderlag.
    Skapa konto
  • Gilla
ullberg och 1 till
  • Laddar…
Fick hemleverans efter ett medlemsköp
Preppingböcker och ryggsäck på verkstadsbord, samt en överlevnadsset-förpackning.
Skapa konto

• Gilla
ByggStålis och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Daniel_N Daniel_N skrev:
Men jag kom därifrån med mer än svarvade knoppar! 40 års komplett samling av Fine Woodworking, med början 1975 med det allra första numret och fram till och med 2014 fick också följa med. Mycket intressant! Jag har läst enskilda nummer och en del samlingar på biblioteket men aldrig varit prenumerant.

Kul kuriosa är att Kurt fick tips om Fine Woodworking av James Krenov runt 1980 (innan denne fick sin professur i Kalifornien och flyttade från Sverige). Kurt läste då tidningen, gillade speciellt insändarna med läsarnas egna tips och skrev till Taunton press och bad att få bli prenumerant samt också att köpa samtliga tidigare nummer.

Jag har redan tankar kring hur vi alla på snickeriet ska kunna lära oss mer av detta....kanske blir vars ett nummer att läsa varannan vecka och sen 5-min presentation av det bästa vi läste?

Intressant att notera är också att taunton press i inledningen till det allra första numret 1975 skriver:

"...Secondly, we hope there will be much more advertising than you see in this first issue, not only because of the revenue for us but also because if it's informative and done well, it can be a valuable service to you."

...ingen kommentar...

[bild] [bild]
OJ! vad mycket porrtidning du fick där :surprised:

Fick du det, eller var det pengar inblandade?

FredrikR FredrikR skrev:
Återkom gärna med omdöme på slipen. (y)
Kort recension : jag är inte van med bandslipar men kraft fanns det i den. Man får akta fingrarna!
Allt verkar fungera som det ska. Den låter en del så hörselskydd var bekvämt att bära. Jag visste sen innan att den dammar så en låda bakom som man kopplar till dammsugaren är att rekommendera.
Duger för hemmapulare!

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
D -druvan skrev:
Har länge läst och njutit av kunskap, inspiration och intriger här på byggahus och ger mig nu själv ut i detta forum.

Jag har äntligen kompletterat min lilla bod med en borrmaskin, begagnad sådan. Den är från -91 men dessvärre fick jag inte med någon manual. Någon som möjligen sitter på en dylik eller har möjlighet att komma åt en manual för en Arboga A3008M (med matning). (machinery scandianvia vill ha 750kr vilket känns ohemult)
Om inte skulle jag även vara intresserad av tips eller annan manual som behandlar själva matningsfunktionen.

/Andreas

[bild]
Ohh, vilken skönhet! Jag säger som Tony på julafton; -Du borde gänga dig med dennadära!
Men det är väl planen gissar jag, eller vad är det man har matningen till?

• Gilla
-druvan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.