3 945 251 läst ·
18 619 svar
3945k läst
18,6k svar
Dagens verktygsinköp!
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 658 inlägg
En nolla är ju ingenting, så man kan ju lätt lägga till några såna på leksaksbudgeten och ha råd med en sån maskin 🤔
En Vio 12 så RT är väl lite överkurs, det blir för tungt och för stort tapp i brytkraft, men tiltskopa går ju och verkar vara inkluderat! 
Man kommer faktiskt väldigt långt med en tiltskopa, även om jag aldrig skulle vilja byta bort rototilten, men då pratar vi också en helt annan storleksklass ( 7,5 ton) där en rototilt kommer mer till sin rätt. Men i 1-2 tons-klassen vill jag nog helst skippa rototilten faktiskt, 3 ton och uppåt så kan det börja bli intressant.
Man kommer faktiskt väldigt långt med en tiltskopa, även om jag aldrig skulle vilja byta bort rototilten, men då pratar vi också en helt annan storleksklass ( 7,5 ton) där en rototilt kommer mer till sin rätt. Men i 1-2 tons-klassen vill jag nog helst skippa rototilten faktiskt, 3 ton och uppåt så kan det börja bli intressant.
Isakare skrev:
Som sagt, lite liten för rotor, det sitter en powertilt med snabbfäste på så kan iallafall tilta alla skopor. Då slipper man klödda med att koppla av och på slangar.mrVoodoo skrev:
En Vio 12 så RT är väl lite överkurs, det blir för tungt och för stort tapp i brytkraft, men tiltskopa går ju och verkar vara inkluderat!
Man kommer faktiskt väldigt långt med en tiltskopa, även om jag aldrig skulle vilja byta bort rototilten, men då pratar vi också en helt annan storleksklass ( 7,5 ton) där en rototilt kommer mer till sin rätt. Men i 1-2 tons-klassen vill jag nog helst skippa rototilten faktiskt, 3 ton och uppåt så kan det börja bli intressant.
En del av tanken med köpet är att det ska vara kompetensutveckling för mitt yrke, jobbar som anläggare och då kan det vara väldigt bra att kunna köra grävare hjälpligt.
Min första chef sa alltid att man ska lära sig att köra utan rotor om man vill bli riktigt duktig.
Ruskigt kul när man får in kycken. Jag hyrde en för att leka lite på tomten, hämtade 16 på fredagen, lämnade 7 på måndagen, 2 dygn fick man betala för det.T trycklös skrev:
Men blev lite klagomål när jag lämnade tillbaka den, de räknade att 2 dygn var 16 timmar drifttid, jag hade kört 40 timmar.
B
breakman
Hobbyelektriker
· Västernorrland
· 1 832 inlägg
breakman
Hobbyelektriker
- Västernorrland
- 1 832 inlägg
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 013 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 013 inlägg
Det brukar stå att ett dygn är 8 timmar körtid. I alla fall där jag hyrt.Isakare skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 921 inlägg


