trattalask
Fick paket från axminster idag. Snart kan jag använda fräsbordet.
Röd magnetisk mittindikator på svart fräsbordsytan, märkt med UJK Technology.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En ny överhandsfräs från Trend monterad på ett fräsbord står på toppen av en transportlåda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Skooda och 4 till
  • Laddar…
Haffner beslagsmaskin.

Inte alls inköpt...... utan en gåva från en generös forummedlem.

STORT TACK!

Nu är den på väg norrut så om allt går bra kan jag avhämta den vid Williamssons godsterminal I Vasa i början på nästa vecka.
Sedan får den snällt ställa sig i renoveringskö.
 
  • Använd Haffner beslagsmaskin i ett verkstadsutrymme, redo för transport och framtida renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
nanowire och 6 till
  • Laddar…
Jag stod och fingrade på den maskinen för några veckor sedan. Det ska bli kul att få se den renoveras! Jag tyckte inte att den var i alltför hopplöst skick. De alltför perforerade spännarmarna i aluminiumgjutgods måste bytas ut, det är ju uppenbart, men kedjan löpte fint. Grattis!
 
Idag har övriga svartgröna maskiner blivit kompletterade med vad jag länge saknat: en vettig sticksåg. Nu är det bara ett par Rotexar och en vanlig excenter som saknas, men jag tror det blir svårt att motivera innan vi fått tag i det där fritidshuset med tillhörande snickarbod.

Festool sticksåg i öppnad låda med tillbehör och strömkabel, redo att komplettera svartgröna verktygssamlingen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
bulleribock
  • Laddar…
heimlaga skrev:
Haffner beslagsmaskin.

Inte alls inköpt...... utan en gåva från en generös forummedlem.

STORT TACK!

Nu är den på väg norrut så om allt går bra kan jag avhämta den vid Williamssons godsterminal I Vasa i början på nästa vecka.
Sedan får den snällt ställa sig i renoveringskö.
Att få den gratis lär förpliktiga! Tråden blir rimligtvis en bildtung en! ;)

För oss som bara gillar maskiner: vad är en "beslagsmaskin"?
 
Ny här!
Måste bara säga att jag läser denna tråd dagligen med en barnslig förtjusning och avundsjuka över alla fina maskiner/prylar/leksaker ni införskaffar!

För att bidra till tråden:
Ett AEG Kombokit har precis hämtats ut från posten för att komplettera den tidigare skruvdragaren och sticksågen.
Nya AEG verktyg uppackade på golv, inkluderar borr, sticksåg och kombokit med batterier och laddare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
bulleribock och 1 till
  • Laddar…
Fick precis leverans av en spånsug från DUAB-huset. En FM300 blev det. Köpte till filter och lite slang också. Cyclon modell större är på väg från Kina.

Som motvikt till klagotråden över transportörer, och då kanske i synnerhet klagomålen över Postnord, måste jag säga att leveransen har gått över förväntan. Lätt att boka tid för hemkörning med ovanligt trevliga telefonister. Den väldigt trevliga och hjälpsamma chauffören ringde en stund innan han dök upp. Tyvärr fanns det skador på emballaget, men det var redan fotograferat och anmält, så om godset inuti har skador så skall felanmälan gå smärtfritt. Chauffören hjälpte till att köra in pallarna en bra bit in på tomten och tog hand om engångspallarna så jag slipper åka och slänga dem. Trots emballageskadorna så får Postnord faktiskt stort beröm från mig. Bra jobbat.
 
  • Gilla
Allmänobildad och 1 till
  • Laddar…
jonmo skrev:
Att få den gratis lär förpliktiga! Tråden blir rimligtvis en bildtung en! ;)

För oss som bara gillar maskiner: vad är en "beslagsmaskin"?
Man använder den för att fräsa infällningarna för lås och gångjärn då man snickrar större mängder dörrar och fönster.

Det kommer en renoveringstråd med tiden men först skall vertikalfräsen bli färdig.
 
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
heimlaga skrev:
Man använder den för att fräsa infällningarna för lås och gångjärn då man snickrar större mängder dörrar och fönster.

Det kommer en renoveringstråd med tiden men först skall vertikalfräsen bli färdig.
"De alltför perforerade spännarmarna i aluminiumgjutgods måste bytas ut"

Varför är spännarmarna perforerade ? - har man borrat in stoppskruvar vid stora jobb ?
I bilden syns nåt som ser ut som en dubbel sågkedja / två sågkedjor.
Jag gissar att man använder den för att såga ur för låskistor i dörrar.
 
Efter en liten de-tour med postnord anlände senaste köpet idag. Hyveln är en low angle bevel up smoothing plane (svenska översättningen borde väl bli lågvinklig putshyvel med fasen upp), den tror jag kommer väl till pass när det ska trimmas fogar. Som en större stöthyvel, den är betydligt mindre och lättare än min 4a putshyvel.

Resten åkte med på köpet, kunde inte motstå veritaspennan för <1€ :o

Dumskallen som spikat ihop hyvelhyllan verkar smått lågbegåvad, saknas 7mm :( jaja, den får väl ligga på sidan.


Nyinköpt lågvinklig putshyvel med tillbehör: stållinjal, Veritaspenna och gradmätare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Samling snickeriverktyg: low angle bevel up smoothing plane, andra hyvlar och Veritas-penna på hylla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
bulleribock och 5 till
  • Laddar…
Ola, SBUS är fantastiskt trevlig, du kommer att gilla den. För övrigt är det rätt att lägga hyveln på sidan. Man ska inte ställa hyvlar på eggen, i alla fall om man ska följa traditionen.
 
S
mattiasp skrev:
Man ska inte ställa hyvlar på eggen, i alla fall om man ska följa traditionen.
Det där kommer man ihåg från träslöjden, där läraren kom med en typ sprejflaska med vatten och gjorde klart och tydligt att hyveln SKA ligga ner på sidan :)
 
SBUS alltså, låter som ett sjukhus.

Jag är medveten om det där, ställde man hyveln på sulan i skolslöjden fick läraren en högst noterbar blodtryckshöjning. Men jag är inte så noga med det nuförtiden och har inte märkt några större problem.

Edit. 2a på bollen angående skolslöjden.
 
  • Gilla
Skooda
  • Laddar…
hyggabus skrev:
"De alltför perforerade spännarmarna i aluminiumgjutgods måste bytas ut"

Varför är spännarmarna perforerade ? - har man borrat in stoppskruvar vid stora jobb ?
I bilden syns nåt som ser ut som en dubbel sågkedja / två sågkedjor.
Jag gissar att man använder den för att såga ur för låskistor i dörrar.
Spännarmarna sitter på ett gjutet "rör" i alu som i sin tur har ett gängat hål i sig, och genom detta skruvar man ner en skruv som låser mot en axel som röret är trätt på. Troligen har spännarmarna glidit och så har man spänt hårdare, gängpaj och sen borra och gänga nytt hål. Typ 10ggr...

Jag undrar om mina inte kunde montera helicoil i något av hålen.

Yepp, kedjestämmen är för att ta ut för låskistor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.