M maria01 skrev:
den länken gör dom inte det [länk]

företagen skickar in proukten till amazon lager dropshipping heter det på engelska
Tång från Knipex används på en metallmaskin. Produktinformation från Amazon är synlig bredvid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Står att den säljs av Amazon...

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
R
M maria01 skrev:
står ju att det är knipex som är säljaren inte amazon

folk förstår inte hur amazon fungerar
Nej, jag har inga högskolepoäng i ämnet, men "säljs av Amazon" tolkar jag som att det säljs av just Amazon. Det finns andra varor som bara skickas av amazon men säljs av någon annan.

Jag var av uppfattningen att "store" är en grupp produkter samlat på ett ställe, inte att det är en annan säljare än det som angetts vid "säljs av".

Kan du ge en länk till det du påstår? Säger inte att du har fel, men jag litar faktiskt mer på informationen fån amazon i detta fall än en forummedlem på byggahus.

Dessutom, om det nu skulle vara knipex som säljer tängerna, hur skulle det stödja din teori om att det skulle röra sig om piratkopior?

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
[bild]

Står att den säljs av Amazon...
igen det är dropshipping

R RoAd skrev:
Nej, jag har inga högskolepoäng i ämnet, men "säljs av Amazon" tolkar jag som att det säljs av just Amazon. Det finns andra varor som bara skickas av amazon men säljs av någon annan.

Jag var av uppfattningen att "store" är en grupp produkter samlat på ett ställe, inte att det är en annan säljare än det som angetts vid "säljs av".

Kan du ge en länk till det du påstår? Säger inte att du har fel, men jag litar faktiskt mer på informationen fån amazon i detta fall än en forummedlem på byggahus.

Dessutom, om det nu skulle vara knipex som säljer tängerna, hur skulle det stödja din teori om att det skulle röra sig om piratkopior?
var det samma länk och produkt som personen köpte?

M maria01 skrev:
igen det är dropshipping
Tror du missförstått vad dropshipping är.

• Gilla
Dilato och 10 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
igen det är dropshipping
Hade det varit dropship skulle det ha stått något i stil med: Säljs av Amazon, Skickas från Knipex.

• Gilla
snikanor
  • Laddar…
B
M maria01 skrev:
Nej, jag köpte denna https://www.amazon.se/dp/B09G17BGTP
Som säljs av Amazon.

Och det är INTE dropshipping. Här har jag beställt av Amazon och det är Amazon som skickat.
Dropshipping är när jag beställer hos en säljare som sedan beställer på annat ställe (leverantör) och leverantören skickar direkt till mig.
Knipex TwinGrip Muttång med rött plastöverdrag och en svart huvuddel visas på Amazon-produktsida. Verktyget är 200 mm långt.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Tror du missförstått vad dropshipping är.
Dropshipping is a way of selling products without handling inventory, storage, or shipping. Instead, you work with one or more third-party suppliers who ship products directly to customers on your behalf.

R Robert-san01 skrev:
Hade det varit dropship skulle det ha stått något i stil med: Säljs av Amazon, Skickas från Knipex.
behöver det inte stå när man som säljare använder amazon lager

M maria01 skrev:
Dropshipping is a way of selling products without handling inventory, storage, or shipping. Instead, you work with one or more third-party suppliers who ship products directly to customers on your behalf.
Ja, Amazon är ingen "supplier" .. dom tillverkar ingenting ...

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Såhär skriver Amazon själva:

Säljare och fraktkanaler på Amazon.se​

På Amazon finns det produkter som säljs av oss och produkter som säljs av tredjepartssäljare. Behörighet för kampanjer, kundservice och returer kan variera beroende på om produkten säljs av Amazon eller säljs av tredjepartssäljare.

Tre olika typer av säljare och leveranskanaler​

På produktsidorna markeras artiklar enligt tre olika typer av säljare och leveranskanaler:
  1. Säljs och skickas av Amazon anges som skickas från och säljs av Amazon.
  2. Säljs av tredjepartssäljare och skickas av Amazon anges som skickas från Amazon och säljs av [säljarens namn].
  3. Säljs och skickas av tredjepartssäljare anges som skickas och säljs av [säljarens namn].
Här handlar det alltså om amazon som säljare. Det betyder att de (Amazon) har köpt in produkten, lagerför den och skickar den i egen regi.
Säljs en produkt istället av Knipex, men skickas av Amazon står det också just detta.

• Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
C
tveksamt tveksamt skrev:
Här handlar det alltså om amazon som säljare. Det betyder att de (Amazon) har köpt in produkten, lagerför den och skickar den i egen regi.
Säljs en produkt istället av Knipex, men skickas av Amazon står det också just detta.
Det stämmer. Dock lär det i detta fall handla om deras "SBA-program" (Sold By Amazon) där du som varumärkesinnehavare "ansöker" om att Amazon skall bli återförsäljare av dina produkter enligt ett av Amazon fastställt upplägg. Alltså tvärtom mot en traditionell återförsäljare sker det på varumärkesinnehavarens (Knipex) initiativ. Det är också varumärkesinnehavaren som skapar ev. "Brand Store" där varumärket kan marknadsföras och alla produkter under varumärket syns.

Det som är lite intressant med detta som slutkund är att Amazon själva bestämmer utpriset/marginalen enligt sina algoritmer, så det kan ibland bli en lite annan prissättning än vad varumärkets vanliga återförsäljare kör med.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
R
M maria01 skrev:
Det vet jag inte, jag svarade bara på ditt väldigt allmänna påstående om att amazon "säljer väldigt få saker själva", och att du inte trodde att de sålt tången i fråga. Amazon säljer mängder med saker själva, inte minst Knipex produkter.

Först trodde jag att du skulle lära mig något nytt, men efter att du visat att du inte ens vet vad dropshipping betyder så är jag inte så säker längre :)

R
M maria01 skrev:
behöver det inte stå när man som säljare använder amazon lager
Nae, jag tror inte att det behöver (enligt någon lag) det, men det gör det likväl: Shipped by Amazon.

Om du köper den här fantastiska dinosauriedräkten så kommer du köpa den av JASHKE, men det är Amazon som skickar den. Dropshipping kallas det :)

https://www.amazon.se/JASHKE-Dinosaur-Uppblåsbar-Dräkt-Vuxen/dp/B08B7ZMNR1

Innan någon påpekar det, så ja, det är väl tveksamt om detta är dropshipping. JASHKE har väl mer lejt ut logistik+butik till Amazon än att de lägger en beställning på sin egna vara av amazon. Men det var för frestande för att inte skriva det :)

Redigerat:
  • Gilla
sillan och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.