3 819 676 läst ·
18 066 svar
3820k läst
18,1k svar
Dagens verktygsinköp!
den länken gör dom inte det https://www.amazon.se/Muttertång-korrosionsskydd-plastöverdrag-200-82/dp/B09FPZPY96Ramnemark skrev:
företagen skickar in proukten till amazon lager dropshipping heter det på engelska
Självbyggare
· Stockholm
· 10 104 inlägg
Nej, jag har inga högskolepoäng i ämnet, men "säljs av Amazon" tolkar jag som att det säljs av just Amazon. Det finns andra varor som bara skickas av amazon men säljs av någon annan.M maria01 skrev:
Jag var av uppfattningen att "store" är en grupp produkter samlat på ett ställe, inte att det är en annan säljare än det som angetts vid "säljs av".
Kan du ge en länk till det du påstår? Säger inte att du har fel, men jag litar faktiskt mer på informationen fån amazon i detta fall än en forummedlem på byggahus.
Dessutom, om det nu skulle vara knipex som säljer tängerna, hur skulle det stödja din teori om att det skulle röra sig om piratkopior?
var det samma länk och produkt som personen köpte?R RoAd skrev:Nej, jag har inga högskolepoäng i ämnet, men "säljs av Amazon" tolkar jag som att det säljs av just Amazon. Det finns andra varor som bara skickas av amazon men säljs av någon annan.
Jag var av uppfattningen att "store" är en grupp produkter samlat på ett ställe, inte att det är en annan säljare än det som angetts vid "säljs av".
Kan du ge en länk till det du påstår? Säger inte att du har fel, men jag litar faktiskt mer på informationen fån amazon i detta fall än en forummedlem på byggahus.
Dessutom, om det nu skulle vara knipex som säljer tängerna, hur skulle det stödja din teori om att det skulle röra sig om piratkopior?
Allvetare
· Västra götaland
· 10 416 inlägg
Självbyggare
· Stockholm
· 10 104 inlägg
B
breakman
Hobbyelektriker
· Västernorrland
· 1 765 inlägg
breakman
Hobbyelektriker
- Västernorrland
- 1 765 inlägg
Nej, jag köpte denna https://www.amazon.se/dp/B09G17BGTPM maria01 skrev:
Som säljs av Amazon.
Och det är INTE dropshipping. Här har jag beställt av Amazon och det är Amazon som skickat.
Dropshipping är när jag beställer hos en säljare som sedan beställer på annat ställe (leverantör) och leverantören skickar direkt till mig.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 416 inlägg
Såhär skriver Amazon själva:
Säljs en produkt istället av Knipex, men skickas av Amazon står det också just detta.
Här handlar det alltså om amazon som säljare. Det betyder att de (Amazon) har köpt in produkten, lagerför den och skickar den i egen regi.Säljare och fraktkanaler på Amazon.se
På Amazon finns det produkter som säljs av oss och produkter som säljs av tredjepartssäljare. Behörighet för kampanjer, kundservice och returer kan variera beroende på om produkten säljs av Amazon eller säljs av tredjepartssäljare.
Tre olika typer av säljare och leveranskanaler
På produktsidorna markeras artiklar enligt tre olika typer av säljare och leveranskanaler:
- Säljs och skickas av Amazon anges som skickas från och säljs av Amazon.
- Säljs av tredjepartssäljare och skickas av Amazon anges som skickas från Amazon och säljs av [säljarens namn].
- Säljs och skickas av tredjepartssäljare anges som skickas och säljs av [säljarens namn].
Säljs en produkt istället av Knipex, men skickas av Amazon står det också just detta.
Det stämmer. Dock lär det i detta fall handla om deras "SBA-program" (Sold By Amazon) där du som varumärkesinnehavare "ansöker" om att Amazon skall bli återförsäljare av dina produkter enligt ett av Amazon fastställt upplägg. Alltså tvärtom mot en traditionell återförsäljare sker det på varumärkesinnehavarens (Knipex) initiativ. Det är också varumärkesinnehavaren som skapar ev. "Brand Store" där varumärket kan marknadsföras och alla produkter under varumärket syns.tveksamt skrev:
Det som är lite intressant med detta som slutkund är att Amazon själva bestämmer utpriset/marginalen enligt sina algoritmer, så det kan ibland bli en lite annan prissättning än vad varumärkets vanliga återförsäljare kör med.
Det vet jag inte, jag svarade bara på ditt väldigt allmänna påstående om att amazon "säljer väldigt få saker själva", och att du inte trodde att de sålt tången i fråga. Amazon säljer mängder med saker själva, inte minst Knipex produkter.M maria01 skrev:
Först trodde jag att du skulle lära mig något nytt, men efter att du visat att du inte ens vet vad dropshipping betyder så är jag inte så säker längre
Nae, jag tror inte att det behöver (enligt någon lag) det, men det gör det likväl: Shipped by Amazon.M maria01 skrev:
Om du köper den här fantastiska dinosauriedräkten så kommer du köpa den av JASHKE, men det är Amazon som skickar den. Dropshipping kallas det
https://www.amazon.se/JASHKE-Dinosaur-Uppblåsbar-Dräkt-Vuxen/dp/B08B7ZMNR1
Innan någon påpekar det, så ja, det är väl tveksamt om detta är dropshipping. JASHKE har väl mer lejt ut logistik+butik till Amazon än att de lägger en beställning på sin egna vara av amazon. Men det var för frestande för att inte skriva det
Redigerat: