3 945 336 läst ·
18 619 svar
3945k läst
18,6k svar
Dagens verktygsinköp!
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 013 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 013 inlägg
Jag har använt de tidigare och den stora fördelen är att de dammar mycket mindre ut i omgivningen och det samlas mindre slipdamm under rondellen, vilket gör att den slipade ytan blir bättre. De håller hyfsat länge på plana ytor, men är känsligare än "standard" rondeller om man slipar kanter eller stöter med rondellens kant mot något.D Deltidslantisen skrev:
Man behöver använda skydd mellan slipplattan och rondellen, för det finns inget skyddslager som på en traditionell sliprondell och det är svårt att se när rondellen ha rblivit förbrukad och slipplattan börjat nötas.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 407 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 407 inlägg
Lyckats köpa vad som måste vara en helt oanvänd no5 och en knappt använd no3 hyvel, jag gissar att dom kanske är lite "för nya" för att vara av bästa sorten (enligt internet) men priset var rätt och dom käns rejälare än handyman-hyveln jag klarat mig med.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ser ju ut att vara i väldigt bra skick och de har justeringsskruvar av mässing och 3an har ju Bailey ingjutet så helt nya är de ju inte. Dessutom gjorda i England och då är de nog inte helt kassa i gjutning eller bearbetning. De blev ju sämre när de började tillverkas utomlands för att spara pengar.Rickard. skrev:
Grattis!
Efter flera veckor av spänn väntan plingade det till i PostNord-appen, paket finns att hämta i paketboxen!
Hoppas nu att jag har mätt rätt och tillverkaren har gjort rätt 😅
Kommer ett längre inlägg i "vad har du gjort med verktyg" tråden när jag har monterat den. Har redan demonterat planhyveln och tagit ut gamla fräsen, ingen vacker historia 😂
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hoppas nu att jag har mätt rätt och tillverkaren har gjort rätt 😅
Kommer ett längre inlägg i "vad har du gjort med verktyg" tråden när jag har monterat den. Har redan demonterat planhyveln och tagit ut gamla fräsen, ingen vacker historia 😂
Är du säker? Har också varit med om det där med blå bosch och makita men då misstänker jag "bös" från kartongen så det varit förseglat.L Lassetasse skrev:
Blev till sist dags att ersätta min söndriga Makita DHP458 från 2014 med en nyare. Blev en DHP481Z istället.
Livet var ganska jobbigt utan en batteri borrmaskin, har haft min backup som är en Black & Decker från 80 talet, så gammal den är gjord i england. Men den går nog aldrig sönder heller, men inte så roligt att borra med när man t.ex. står på en stege eller nåt.
Livet var ganska jobbigt utan en batteri borrmaskin, har haft min backup som är en Black & Decker från 80 talet, så gammal den är gjord i england. Men den går nog aldrig sönder heller, men inte så roligt att borra med när man t.ex. står på en stege eller nåt.
Ett år senare kan jag konstatera att det inte var nåt höjdarköp. Kvaliteteten på Scheppacs batterier är inte i topp. Ett av två 20v 4Ah batterier har gett upp. Klipparen i sig var väl inte heller den bästa men den har åtminstone klippt.Keiller skrev:
Köpte en batteridriven gräsklippare som komplement till roboten. En Scheppach 20v. Har väl inga större förhoppningar på den men den kostade bara 995 kr på Bauhaus så jag kunde inte låta bli.
[bild]
Den är väldigt plastig men klipper gräs som den ska, är liten (32cm bred) och lätt och smidig att jångla runt där inte roboten kommer åt.
Så idag handlade jag en Gardena 18v klippare. Främst för att batterierna är kompatibla med alla Bosch gröna batteriverktyg jag redan har.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den här var både bättre och tystare och nu räcker batteriet att klippa det som med Scheppacen krävde två laddningar. Kvalitetsintrycket är också mycket högre än Sceppac men den kostar också tre gånger så mycket. Fast det är det värt.
När jag ändå var inne på Gardena, med både en robot- och en gåbakom-klippare slog jag till på en XL 35 slangvinda för att ersätta en halvrisig Hard Head-vinda från Jula som suttit på baksidan av huset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
5.000 för klipparen och slangboxen gjorde visserligen ett hål i plånboken men jag "sparade" ändå ca 1.500, jämfört med 'ordinarie' pris, då båda köpen var på rea, vilket av en slump är samma summa som jag betalade för de billiga prylarna av sämre kvalitet.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 013 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 013 inlägg
Summa summarum: buy once, cry once. 😉Keiller skrev:
Ett år senare kan jag konstatera att det inte var nåt höjdarköp. Kvaliteteten på Scheppacs batterier är inte i topp. Ett av två 20v 4Ah batterier har gett upp. Klipparen i sig var väl inte heller den bästa men den har åtminstone klippt.
Så idag handlade jag en Gardena 18v klippare. Främst för att batterierna är kompatibla med alla Bosch gröna batteriverktyg jag redan har.
[bild]
Den här var både bättre och tystare och nu räcker batteriet att klippa det som med Scheppacen krävde två laddningar. Kvalitetsintrycket är också mycket högre än Sceppac men den kostar också tre gånger så mycket. Fast det är det värt.
När jag ändå var inne på Gardena, med både en robot- och en gåbakom-klippare slog jag till på en XL 35 slangvinda för att ersätta en halvrisig Hard Head-vinda från Jula som suttit på baksidan av huset.
[bild]
5.000 för klipparen och slangboxen gjorde visserligen ett hål i plånboken men jag "sparade" ändå ca 1.500, jämfört med 'ordinarie' pris, då båda köpen var på rea, vilket av en slump är samma summa som jag betalade för de billiga prylarna av sämre kvalitet.




